kienhout en aquaria, klopt het wat ik denk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

kienhout en aquaria, klopt het wat ik denk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:44

hoihoi,

ik zat net zo te denken aan waarom kienhout in kleine aquaria's sneller naar de bodem zinkt, dan bij grote bakken.

mijn gedachte;
in kienhout zit lucht, en als je die op de bodem zet komt er water onder en drukt het water de lucht omhoog.
lucht is tenslotte lichter dan water.

als je een bak hebt van 40 liter is de druk minder dan bij een bak van 100 liter, dus is het moeilijker om een stuk hout met lucht op 100 liter naar beneden te krijgen dan op 40 liter..

snappie? zoja klopt dit?

_janet_

Re: kienhout en aquaria, klopt het wat ik denk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:53

ik snap je niet.

maar het is de bedoeling dat je kienhout eerst uitkookt. Dus dan zijn ze al helemaal doorweekt, en zit er geen lucht meer in als het goed is.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:12

Neen, ik denk niet dat dit klopt. Het hout moet zich verzadigen met water, pas dan gaat het zinken. Het zou dus niet uit moeten maken of dit in een klein of groot aquarium is.

Maar inderdaad, eerst uitkoken of lange tijd in een emmer laten staan. (dan heb ik het over dagen al dan niet weken tot het niet meer af geeft. )

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:17

dat snap ik, maar kienhout blijft sneller staan in een klein aquarium dan in een grote :)

het stuk hout van mijn zus drijft in mijn bak weer omhoog, terwijl hij in haar bak blijft staan.

heb in al mijn bakken kienhout en heb er verder ook geen problemen mee, maar vraag dit voor een ander :)
nouja ik bedacht dit, maar na een vraag van een ander die er problemen mee heeft ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:22

Citaat:
Gebruik in aquaria

Kienhout is grillig gevormd en zwaarder dan water, daarom wordt het ter decoratie veel gebruikt in aquaria.

Kienhout kan besmet zijn met bijvoorbeeld blauwalg of andere bacteriën die voor vissen een desastreus effect hebben. Het hout moet daarom voor gebruik bij vissen goed gedroogd en hard zijn. Alle zachte delen dienen te worden verwijderd om de kans op besmetting te verminderen. Verder kan het hout gekookt worden, of als dat niet mogelijk is, gespoeld met bleekwater of een ander desinfectiemiddel. Na grondige reiniging en een kookbehandeling is het hout geschikt voor gebruik. Kienhout is in water tussen 2 en 6 jaar houdbaar.

je hebt meerdere soorten kienhout (van verschillende soorten hout... daar kan natuurlijk ook een verschil in zitten), maar kienhout is zwaarder dan water en hoort dus te zinken.