zwaluwtjes op bezoek.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

zwaluwtjes op bezoek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 18:59

Ik geloof dat we een paar nieuwe bewoners hebben op stal. een 2-tal verliefde zwaluwtjes die druk in de weer zijn om hun nest te bouwen. Het is nu al wel enorm vies aan het worden door die beestjes maar dat is dan maar zo. maar wat ik me eigenlij afvroeg... Ik vind ze wel heel laat met het maken van een nest of valt dat best mee?

Tevens las ik iets over een door mensen gemaakt nestje voor zwaluwen. gezien we elk voorjaar die stallen helemaal uitspuiten en dan dus ook het nestje verloren gaat. wil ik eigenlijk wel zorgen dat ze volgens jaar niet teveel werk hebben ^^

Anoniem

Re: zwaluwtjes op bezoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:03

[LZP] > [BB]

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:22

Ze zijn inderdaad aan de late kant voor het eerste nest, maar voor de jongen straks niet te laat. Veel zwaluwen maken namelijk 2 of soms zelfs 3 nesten jongen in 1 seizoen. Dit stelletje waarschijnlijk een leg minder.

Wat nest betreft. Wij hebben plankjes getimmerd tegen de balken van het dak, zodat ze een mooi plateautje hebben voor een nestje, dat maakt het ze al makkelijker.
Verder zijn er in sommige dierenspeciaalzaken en winkels waar ze pottenbakkers-maaksels verkopen allerlei kunstnesten te koop voor spreeuwen, mussen en ik geloof ook voor zwaluwen.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:27

ok, mooi om te weten. wil graag dat ze volgens jaar terugkomen maar ik wil ook gewoon mijn stalletje kunnen uitspuiten met de hogedrukreiniger. Vorig jaar hadden we daar ook een soort van nestje maar ik vrees dat we t toen niet door hebben gehad en de staldeuren een paar dagen dicht hebben gehad. gelukkig geen dood vogeltje toen gevonden maar wel erg vervelend voor ze. net een villa aan t maken en dan kun je dr niet meer bij.

Ik ga eens een keer kijken. desnoods hang ik een plankje op met daarop een potje. daarin kunnen ze toch ook wel nestelen ?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:29

zwaluwen maken alleen een nest in iets met een open bovenkant.
Dus niet in een pot waar een soort holletje in zit, dat doen andere vogels weer, maar niet deze zwaluwen die in je schuur nestelen.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:35

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:37

Boerenzwaluw ja. Ze kunnen ook heel eigenwijs zijn hoor en gewoon naast jouw hulp hun eigen nestje maken...

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:16

dat zou niet geweldig wezen. Krijgen ze een hotel en maken ze dr geen gebruik van. na ja na dit jaar eens kijken hoe of wat.zoiezo aan het eind van het weide seizoen weer heel de stallen schoonspuiten want alles zit door die beestjes spontaan onder de vogelpoep