Zieke kip, iemand enig idee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Zieke kip, iemand enig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 09:17

Oké eerst even dit: de dierenarts wist niet wat het kon zijn (geen verstand van pluimvee) en de pluimvee praktijk hier om de hoek vertelde ons de kip dood te maken zodat ze een autopsie konden doen. Daar zaten we ook niet op te wachten :(:)

Dit is het geval:
Kip is lusteloos, valt om (achterover), eet niet, drinkt niet en houdt de ogen dicht.

Op dit moment staat ze op mijn kamer in een kurver en om de twee uur voer ik haar water en geweekt kippenvoer met maismeel. Ze is al een stuk actiever geworden, maar toch vraag ik me af of iemand enig idee heeft wat er aan de hand kan zijn. Op internet heb ik niet veel bruikbare informatie gevonden.

Indien het helpt kan ik een filmpje plaatsen.

Alvast bedankt :)

xJolijn

Re: Zieke kip, iemand enig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:19

Geen idee, maar ik wil het topic wel even volgen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:19

Schudt ze ook met haar kop? Het klinkt mij als een kropontsteking, maar dan moeten ze eigenlijk ook schudden met de kop. Wat ook kan is een verkoudheid die de verkeerde kant op is doorgeslagen, niest ze ook?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 09:22

Ze niest niet en ze schudt ook niet met haar kop. Ze heeft wel iets prut in haar ogen gehad, dit heb ik schoongemaakt en is ook niet meer terug gekomen. Voor zover ik kan zien is ze ook niet snotterig.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:24

Hmm, dan zou ik het ook niet weten. Is ze verder mager geworden?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:25

Kippen kunnen een bepaalde ziekte hebben waardoor ze evenwichtsstoornissen hebben. Dat verklaart het omvallen. Wij hebben dit zelf al met twee kippen gehad. Een kip leek minder om te vallen maar lag op een dag dood in het hok. De andere kip is ook vrij snel overleden.
Ik weet niet hoe die ziekte heet maar mijn neef fokt kippen en die zegt dat het regelmatig voorkomt.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:26

Hoe is haar ontlasting, anders zou je dit misschien kunnen laten onderzoeken op coccidiose.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:28

Misschien een beroerte?

Ik weet het ook niet hoor, dit kwam in me op, maar ik heb niet heel veel verstand van kippenziektes.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 09:32

De ontlasting is op dit moment wit/grijs en iets waterig.

Ze is ook sterk vermagerd, maar door het voeren trekt dit langzaam bij.

EDIT: ontlasting onderzoeken hebben we voorgesteld maar daar hadden ze niks aan :\

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:34

veersche schreef:
Kippen kunnen een bepaalde ziekte hebben waardoor ze evenwichtsstoornissen hebben. Dat verklaart het omvallen. Wij hebben dit zelf al met twee kippen gehad. Een kip leek minder om te vallen maar lag op een dag dood in het hok. De andere kip is ook vrij snel overleden.
Ik weet niet hoe die ziekte heet maar mijn neef fokt kippen en die zegt dat het regelmatig voorkomt.

Dit is de ziekte van Mareck, hebben wij ook een par kippen aan verloren.....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:36

Ontworm de kip eens.
Wormen kunnen bij een kip net zoveel schade aanrchten als bij een paard.
Je kunt ontwormingsmiddel in vloeibare vorm geven,elke dierenspeciaalzaak heeft het!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:36

Maar dan zitten ze vaak ook met 1 poot gestrekt naar achteren.
Ik heb er ook 1 met Marek gehad, en die zat ook helemaal in elkaar, at en dronk niet en liep achteruit.
Die hebben we ook een enkeltje kippenhemel gegeven.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:39

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 09:41

Ontwormen doen we toch met enige regelmaat. Nog maar een nieuwe kuur halen morgen en even aankijken. Als het niet verbeterd mag ze ook gaan.

Over ze ziekte van Marek, ik weet het niet. Ze heeft 1 of 2 symptomen voor zover ik kan lezen (en zien aan kip), maar ik zal nog eens verder zoeken.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 08:43

Oké het probleem is inmiddels gevonden :/ het waren toch wel wormen.

Heb net een nieuwe kuur en antibiotica mee gekregen. Kip moet vreselijk veel pijn hebben :(

Het was ook gewoon niet om aan te zien, niet 3 of 4 maar een stuk of 15 (bijna volgroeide) wormen in 1 drol. Wat ben ik blij dat ze weer eet! Er komt nu in ieder geval wat uit.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:00

Wat super om te horen dat je de oorzaak hebt gevonden! Heerlijk, toch? Ik bedoel, heel naar dat je kip zoveel pijn heeft en heeft gehad, maar het kan nu alleen maar beter worden :)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:05

Gelukkig maar. Denk er wel aan dat je eventuele eieren van deze kip niet eet binnen twee weken na het ontwormen en andere medicijnen. Hoop voor je dat ze er weer helemaal bovenop komt, succes!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:43

Wormen bij een kip die dit aanrichten? Jeetje, wat sneu! En wat ontzettend goed en fijn dat je het gevonden hebt!! Ik vind het altijd ZOOO moeilijk om bij dit soort dieren te vinden wat ze hebben.

Hou je ons op de hoogte hoe het gaat? Hoop dat ze weer helemaal opknapt. Arm kippetje :)

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:47

wat vervelend dat niemand iets voor je wil, kan doen.
dat de pluimveepraktijk zegt dat je haar maar moet vermoorden voor autopsie... :(

en wat fijn dat jij je zo inzet voor je kip.
ik ben dol op kippen. heel veel succes en sterkte met haar,
ik hoop dat ze er weer bovenop komt!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 01:12

Nou, goed nieuws! Gaat een stuk beter met kiplief :) Heeft oogjes weer open en kwakkelt een beetje in de rondte op mijn kamer. Is nog wel mager en poept ladingen dode wormen uit (gelukkig).

En inderdaad, dat van die pluimveepraktijk vond ik ook een beetje te gek voor woorden :(

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 01:19

wat fijn dat je zo je best doet voor het kippetje! Helemaal top!
Beterschap voor je kipje!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 12:39

Helaas, kip heeft het niet gehaald.

Gisteren begon ze van het ene op het andere moment te kwijlen (wit/grijs), ze ging weer bol zitten, reageerde bijna niet meer en liet haar kop helemaal voorover hangen. Ze wou niet meer eten en drinken (slikte het gewoon niet door).

Dit wou ik niet afwachten, ze had duidelijk veel pijn en was gewoon aan het wachten op haar dood.

Ik heb heen en weer gebeld, maar er was niemand die opnam. Dierenarts wou het niet doen ( :? ) en ik kon het niet langer aanzien, was gewoon niet eerlijk voor kip. Dus heb ik het helaas zelf gedaan. Begrijp me niet verkeerd, de enige reden waarom ik het überhaupt KON doen was omdat ik wist dat ze verschrikkelijk leed en ik haar niet onnodig langer wou laten lijden. Voel me er nog steeds rot over, maar ze was gelukkig in een keer weg. :(:)