2 voedsters 1 ram, mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eempiej

2 voedsters 1 ram, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 17:53

Hoi allemaal,

Ik wil even een 'probleem' voor leggen aan jullie. We waren net op verjaardag bij kennisen en daar moet het konijn weg. Er wordt niet meer naar omgekeken en als dat al wordt gedaan, dan op een niet geheel konijnvriendelijke manier (wat ik ervan begreep) T kind wil iets om uit te laten. En konijnlief is de sjaak.

Nu zou ik hem met alle liefde zo mee naar huis nemen. Er is ruimte genoeg in het hok en desnoods bouwen we nog wat uit. Echter zit ik met 2 dingen. Meneer is nog niet geholpen. Nu is dat ook het hele probleem niet, ik zou alleen wel graag in indicatie van castratie willen weten :) Tevens zou ik jullie ervaringen graag willen hoe het gaat als ik hem bij 2 voedsters in het hok doe. Alle 3 de konijnen zijn even oud (2,5 jaar).

Ik heb de mogelijkheid hem met hok en al mee te nemen en hem dus tijdelijk appart te houden.

Wie kan mij advies geven? :)

Groetjes Amy

chocobroodje

Re: 2 voedsters 1 ram, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:58

Opzich moet het kunnen, er zijn natuurlijk nooit garanties maar in principe komt het vaker voor.
Het mannetje zo gauw mogelijk laten castreren (kost gemiddeld tussen de 50 en 80 euro, let wel op dat ze gasnarcose gebruiken) en dan op een neutrale plaats waar geen van hun eerder is geweest gaan koppelen.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:01

Oke :) Het is mogelijk ze alle 3 in de bijkeuken kennis met elkaar te laten maken. De kosten maken mijn in princiepe niet echt uit zolang het niet over de €100 gaat kosten.

Waarom precies gasnarcose? ik weet wel dat konijnen niet zo goed tegen narcose kunnen....

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:03

Over het algemeen gaat dit heel goed samen.
Echter een vriendin van mij had 2 voedsters, zaten al heel lang samen, op een dag was er door iemand een konijntje bijgezet ?
Ging helemaal goed dus niet meer naar gekeken.
7 weken geleden bleek het gedumpte konijntje een ram te zijn.
Met als gevolg 7 jongen.
Omdat wij er na waarschijnlijk 1 dag achter kwamen, dat de jongen waren geboren, heeft paps weer zijn slag geslagen en is er nu weer een nestje met 8 jongen.
De andere voedster is ook drachtig.
Uiteraard zitten de voedsters en de ram nu geschieden.
Wij zijn zelf al geen voorstander van 2 nestjes zo dicht op elkaar maar dit hadden wij niet voorzien.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:06

Ik wil ook absoluut geen nestjes :P 3 konijnen is genoeg :P En hij mag er ook pas bij als het gevaar geweken is :')
Beide dames zijn niet geholpen? Zal dat nog een probleem veroorzaken qua hormonen naar elkaar toe?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:07

moyra schreef:
Over het algemeen gaat dit heel goed samen.
Echter een vriendin van mij had 2 voedsters, zaten al heel lang samen, op een dag was er door iemand een konijntje bijgezet ?
Ging helemaal goed dus niet meer naar gekeken.
7 weken geleden bleek het gedumpte konijntje een ram te zijn.
Met als gevolg 7 jongen.
Omdat wij er na waarschijnlijk 1 dag achter kwamen, dat de jongen waren geboren, heeft paps weer zijn slag geslagen en is er nu weer een nestje met 8 jongen.
De andere voedster is ook drachtig.
Uiteraard zitten de voedsters en de ram nu geschieden.
Wij zijn zelf al geen voorstander van 2 nestjes zo dicht op elkaar maar dit hadden wij niet voorzien.

Is ook wel erg dom dat je dat niet controleert, daarom wilt ts castreren!

Gas narcose is voor een konijn vaak beter te verdragen. Omdat je een konijn al gauw overdoseert. Bel gewoon eens een paar dierenartsen op http://www.bunnybunch.nl vind je een overzicht met konijnkundige DA's per regio.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:10

Hoi hoi,

2 voedsters bij elkaar kunnen problemen op leveren. De man erbij niet dat gaat wel goed.
Het castereren heeft mij 39 euri gekost. Houdt er wel rekening mee dat ze hierna nog 3 weken niet bij elkaar kunnen als je geen jongen wilt..

Als je wel jongen wilt moet je dit even checken ;)

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=1292574

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:11

eempiej schreef:
Ik wil ook absoluut geen nestjes :P 3 konijnen is genoeg :P En hij mag er ook pas bij als het gevaar geweken is :')
Beide dames zijn niet geholpen? Zal dat nog een probleem veroorzaken qua hormonen naar elkaar toe?

Nee dit hoeft net perse.. alleen is de kans op baarmoederhalskanker veel groter dan wanneer ze zo nu en dan wel een nestje krijgen.
Het steriliseren van een voedster is echt heel prijzig..

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:17

De voedsters zitten al vanaf dat ze klein zijn bij elkaar. Die zijn alleen tijdens het voeren niet elkaars vriendjes. Voorbakjes hebben we daarom ook gescheiden en dit gaat prima.

Ik las op de site dat het natuurlijk is dat 1 ram 1-5 voedsters heeft. Dat vind ik al fijn om te lezen.
De ram kan zo lang appart blijven totdat hij niet meer kan paren :P

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:40

Een ram met een of meerdere voedsters is juist beter, zo voorkom je de mogelijkheid dat jouw voedsters op latere leeftijd met elkaar gaan vechten. Dit gebeurt namelijk regelmatig met voedsters onderling.
Dus zeker doen, ventje laten castreren en dan introduceren aan de dames. Zoals al gezegd op een neutraal gebied en het hok even goed uitsoppen. Succes ermee, goed dat je het konijn een goed huis wil geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:52

Mijn gecastreerde ram heeft nu 2 voedsters en de andere gecastreerde ram heeft er eentje. Voedsters gaan juist beter samen met een rammetje er bij.
Voor het castreren ben je meestal rond de 50 euri kwijt en de meeste konijnkundige dierenartsen weten prima hoe je ze moet narcotiseren.
De ram laat je ongeveer 4 weken bij de voedsters vandaan en dan koppelen op neutraal terrein. Ik heb meerdere rammen gekoppeld in groepjes met voedsters en ook daarbij weer nieuwe voedsters toegevoegd.
Komt vast goed, veel plezier met ze!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:13

Rammetjes zijn na 2 dagen al niet meer vruchtbaar, maar ze hebben nog steeds de drang om te dekken. Vandaar dat je langer moet wachten tot hij erbij kan, maar dat kan ook na 2 weken al.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:23

sunny_l0ve schreef:
Rammetjes zijn na 2 dagen al niet meer vruchtbaar, maar ze hebben nog steeds de drang om te dekken. Vandaar dat je langer moet wachten tot hij erbij kan, maar dat kan ook na 2 weken al.

Nee hoor, je hebt kans dat er levend zaad in de zaadleiders achter blijft en dat is het probleem (dat kan enkele weken blijven leven).
Dat ze willen blijven dekken .... daar heb je evengoed kans op, maar dat geeft dan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:21

Mijn ram is al 2 jaar geleden gecastreerd en dekt ook nog wel eens hoor, dus dat de drang om te dekken weg is, is ook niet altijd waar.

De da heeft mij geadviseerd de ram zelfs 4 weken bij de voedsters weg te houden, maar in de opvang hanteert men meestal 2 weken. Idd vanwege zaad in de zaadleiders.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:50

sunny_l0ve schreef:

Dan heb je geheid nog een nest!!!!!
na 2 weken zijn ze in principe schoon, maar wij geven altijd 3 weken aan.

Wij gebruiken gewoon injectie narcose en dat gaat altijd goed.
Alleen konijnen die in het verleden longproblemen hebben gehad die hebben nog wel eens de neiging om uit te stappen.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 12:29

Van mij mag hij blijven dekken zolang er geen zaad meer uit komt :P Dan gun ik hem dat pleziertje wel :P Ik ga het vandaag nog even goed overleggen in huis. Maar heb de neiging om hem vanmiddag al op te halen :)

Ik moet alleen nog een leuke (korte) mannen naam zoeken met een N. Andere konijntjes heten Noa en Nijntje :')

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:37

nina misschien? Past wel in je rijtje ;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:54

Waventy schreef:
eempiej schreef:

Nee dit hoeft net perse.. alleen is de kans op baarmoederhalskanker veel groter dan wanneer ze zo nu en dan wel een nestje krijgen.
Het steriliseren van een voedster is echt heel prijzig..

Dat is echt onzin, dames die wel regelmatig een nest krijgen hebben echt net zoveel kans op problemen met de baarmoeder. Laat ik sterker vertellen de 2 konijnen die ik heb gezien met baarmoederproblemen waren fokdieren van een fokker..

Na 2 weken kan de ram erbij, in het wild leven ze 1 op 1 in een groep, maar indien een ram later aan dames word gekoppeld heeft dit meestal een goede kans van slagen.. een nieuwe dame bij een heer en dame is moeilijker.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 13:34

JA :D de kogel is voor 98% door de kerk :) Mn moeder begon er zelf weer over! Woehoe. Ben echt super blij, t is echt een schattig ding. Net ons konijn van vroeger.
Mn moeder zat alleen met het practische probleem. Waar laten we hem? Nou gewoon, in zn eigen kooitje, in het tuinhuis, opgepaste afstand van Noa en Nijntje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:54

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:31

9 van de 10 keer gaat het goed hoor :)
Ik heb zelf 1 ram met 3 voedsters gehad, ging prima, als ze de ruimte maar hebben

Jusi @, ik zou je ram gewoon laten castreren, is ook beter voor je ram, elk konijn moet namelijk een soort genoot hebben.
Je kan eventueel ook naar een konijnenopvang in de buurt gaan, die koppelen ze dan voor je, als je et zelf niet durft.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 19:26

Nog even een update!

Ik neem het konijn 100% zeker over. Hij gaat vrijdag eerst naar de DA en dan gaan zn balletjes weg :') en daarna mag hij bij ons komen.
Hij heeft al een naam: Wil-hem (zeg Willem)
Naam komt voort uit een lolletje vandaag aan tafel. Mn moeder zei: Nee! Amy wil hem! En zo is zn naam geboren :')

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:47

Harstikke goed :D en super dat jullie hem gelijk laten castreren !!
Hou je ons op de hoogte ?

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 20:05

Ja nieuws! Ik heb hem net opgehaald!
Was behoorlijk onrustig in de auto maar begon toen hij in het tuinhuisje stond lekker te knagen aan het stro dan ik hem gegeven had (volgens mij heeft ie dat nog nooit gezien) en een blaadje sla. Maar dat kende ie ook volgens mij niet.

De dames hebben 5 min staan staren naar de nieuwe knappe heer (zonder ballen :D )

Morgen ga ik denk ik even foto's maken!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:12

Harstikke goed :D
Ben heel benieuwd naar fotos :D

Hij zit nu toch nog wel alleen he ? :o