Oude papegaai lusteloos of gewoon oud?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grobegni

Oude papegaai lusteloos of gewoon oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 12:40

De grijze roodstaart van mijn oom en tante logeert een paar weken bij ons. Ze is al helemaal gesetteld en kletst redelijk veel, maar toont geen enkele interesse in knaagstaven met zaadjes of nieuw speelgoed. De gaai is rond de 50 jaar oud en heeft afgezien van een mislukte koppeling een jaar of 20 geleden altijd alleen gezeten. Sinds de mislukte koppelpoging is ze begonnen zich te plukken, dat doet ze dus al 20 jaar. Nou had ik uiteraard niet verwacht dat ze daar mee op hield, maar iets meer interesse in haar nieuwe speelgoed had ik wel verwacht! :D Ze heeft een werkdoos in haar kooi, waarin ze papier en karton versnipperd, ook staat de kooi de hele dag open en klautert ze rondom een beetje rond. Op de arm oid wil ze alleen bij mijn oom, haar grote liefde :D
Iemand oude papegaai-ervaring? Is ze gewoon een oud dametje geworden, mist ze mijn oom? Ik kan me van vroeger herinneren dat er een stuk meer gespeeld werd!

chocobroodje

Re: Oude papegaai lusteloos of gewoon oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:43

Ik denk dat ze je oom mist. Zit ze daarbij niet gewoon in een lastige rui? Ik weet dat grijze roodstaarten heel erg gevoelig zijn voor hun omgeving. Zo zijn er vogels die je niet kunt verplaatsen omdat die van de stress zo van hun stok kieperen.
Je zou wat vitamine door het water kunnen geven, en wat stukjes groenten. Die knabbelstaven zijn ook niet zo gezond ;)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 12:50

Ja ze is aan het ruien, daar had ik nog niet aan gedacht! Ze heeft nu weer tijdelijk veertjes op haar kale borstje :)
Ze wil wel geaaid worden en dergelijke, dus ze heeft wel fysiek contact met ons.
Nou, dan gooi ik die staaf iig maar weg, ze raakt m niet eens aan :D Ze krijgt elke dag stukjes groente en fruit, met haar eetlust is verder niets mis!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:52

Ze kan haar baasjes enorm missen.
Hoe is haar voedsel verder? Is dat goed en volwaardig voer, of zitten er veel dingen in als pinda's enzo?

Kun je haar paaien met een stuk gekookt ei, of fruit of noot?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 12:54

Ik heb werkelijk geen idee wat volwaardig voer voor een gaai is? Er zitten geen pinda's in, we weten dat die niet gezond zijn, zoals ik hierboven al schreef, ze eet verder prima, alleen is niet zo actief als ik haar ken zoals ze in haar eigen huis is. Fruit ed pakt ze graag aan, voer eet ze gewoon elke dag keurig op!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:57

Mooi, dat is in elk geval al iets.
Ze kan gewoon enorm heimwee hebben.
Verder zou je kunnen overwegen de vogel een wormkuur te geven en een vitamine stoot. Dat laatste kan op deze leeftijd zeker geen kwaad.
Beide kun je halen bij een goede dierspeciaal zaak, is niet echt duur en kun je meestal door het water voeren, dus wordt ook geen vechtpartij met de vogel.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:01

Kan je niet eerst aan je oom vragen hoe ze normaal doet? Ik begrijp uit je verhaal dat je de papegaai ook niet heel goed kent. Ze eet en drinkt goed, ze speelt alleen minder? Misschien is dat al heel lang zo. Ik zou niet zomaar medicijnen in een dier stoppen, dat er als loge is, zonder te overleggen met de eigenaar.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:02

De vitamine lijkt mij een goed idee, dat zorgt dat de rui ook wat makkelijker gaat. Zijn druppels die je door het water kunt doen. Overigens is 50 voor een grijze roodstaart niet zo oud hoor, die kunnen wel 80 jaar of ouder worden ;). Ik denk inderdaad dat het een combinatie is van heimwee/stress en rui.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 13:09

Chocobroodje, dat weet ik, maar heeft iemand daadwerkelijk ervaring met een gaai van deze leeftijd?
Sleeper, ik stop er geen enkel medicijn in, ik ken haar erg goed, ben er mee opgegroeid, zolang ik leef is de gaai al in huis! Thuis is ze veel levendiger, dat was ze bij eerdere logeersessies bij ons ook altijd, alleen nu ineens niet. Vandaar mijn vraag of ze een dagje ouder wordt of dat ze een beetje lusteloos is ;)
De rui zou er erg goed mee te maken kunnen hebben, ze krijgt al vitamientjes!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:12

Ik ken een ara van rond de 40 jaar oud, die plukt zichzelf ook. Hij gaat binnekort verhuizen naar een fokker die ook een voiliere heeft voor niet fok dieren, daar mag hij zijn leventje slijten tussen mede gaaien.