kosten ezeltje houden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

kosten ezeltje houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 10:02

Hoi allemaal!
Ik vroeg me zo af wat een ezel houden maandelijks kostte,
het gaat er hier om 1.
Daarbij denk ik aan:
-voer
-bedekking van stal
-hoefsmid
-dierenarts
-enz.

kunnen jullie antwoord geven op deze vraag??
het gaat hier btw om een kleine ezel.

Nadia
Oppermuts

Re: kosten ezeltje houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:12

LZP --> BB

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:12

Wat veel ezeltopics de laatste tijd, ze zijn wel populair. :P Je hebt er dus al een op het oog, hoe groot is hij?

Leuk dat je een ezeltje wilt houden, maar waar komt hij te staan? Hij moet sowieso maatjes hebben, eigenlijk (een) andere ezel(s). Paarden kan ook wel, maar dat is altijd minder. ;) Het blijven verschillende dieren.

Verder zijn de kosten niet zo verschillend als voor een pony... een ezel moet ook gewoon eten, inentingen, wormkuren (let er wel op dat je kuren gebruikt die ook werken tegen longworm), naar de tandarts en naar de hoefsmid, etc...

Wat wil je verder met hem doen? Dat is natuurlijk ook bepalend voor het voer. Ezels zijn sobere dieren, die worden dik van lucht dus je moet goed opletten met wat je geeft (dat zal vooral hooi zijn, krachtvoer is niet echt nodig als hij weinig doet (hier krijgen ze voldoende hooi om verspreid over de dag aan te knabbelen en 's middags wat haver en wat zemelen), en ik neem aan dat hij op de weide kan - let goed op met veel gras ivm vetzucht en hoefbevangenheid). Takken van bomen vinden ezels ook geweldig als afwisseling, kunnen ze lekker aan knagen (denk aan bomen zoals de knotwilg).
Verder ligt het qua stalgeld eraan waar je hem stalt, op een pensionstal of bij een boer op een weitje met een schuilstalletje... overigens prefereer ik dat laatste, ik vind ezels zelf nog minder staldieren dan dat paarden dat zijn. ;)

Bedenk je dus heel goed dat ezels géén "paarden met lange oren" zijn maar ezels. Zo zijn ze niet waterdicht zoals paarden, ze hebben dus altijd een schuilstal nodig op de wei!
Verder zijn hun hoeven anders qua vorm, een "gewone" paardenhoefsmid weet dan ook niet altijd raad met ezelhoefjes en zal ze miss bekappen zoals gewone paardenhoeven, maar eigenlijk is dat niet helemaal correct. ;) Zo zijn er nog veel meer verschillen, bijv. dat ezels geen vluchtdieren zijn zoals paarden. Vandaar hun "koppigheid", als een ezel iets spannends ziet zal hij blijven staan om te bedenken wat hij gaat doen (vluchten, aanvallen of doorlopen) terwijl een paard meteen op de vlucht zou slaan.

Als je meer wilt weten kan je even op het ezelforum kijken of koop/leen "Het Nederlandse Ezelboek", daar staat enorm veel info in over ezels die je nodig hebt als je meer wilt weten over de aankoop van, het houden van, het gedrag, het fokken met, de verzorging van ezels, medische dingen enz. :)

Hier staan miss ook nog wat bruikbare dingen: [RT-D] ezel kopen en rijden
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 14-05-10 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 10:15

okee, heel erg bedankt!
De ezel zou dan bij mijn oma komen te staan wsl met veel andere dieren, en later met nog een ezeltje. We hebben niet echt een weiland maar zeg maar een heel grote achtertuin met heel veel gras waar die dan zou kunnen staan. verder ben ik er vooral mee van plan veel mee te gaan wandelen enzo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:26

Is het ezeltje een hengst, een ruin of een merrie? En hoe groot is hij/zij ongeveer? En wat voor dieren komen erbij? Hoe groot is "de achtertuin"?

Kleine dieren zoals geiten, schapen of varkentjes zijn niet voldoende. Het is dus belangrijk dat er dan ook echt een ander ezeltje bij komt (ik weet niet wat "later" inhoud, want het liefst heeft hij natuurlijk zo snel mogelijk een maatje). ;) Kijk maar eens naar dit filmpje: [VN] Paco de ezel: gevaarlijk of verkeerd begrepen? *filmpje*
Hierin valt een ezelhengst een varkentje aan. Dit lijkt agressief gedrag, maar eigenlijk is het frustratie. De ezel staat alleen; ezels zijn van nature heel slim en daardoor raken ze snel verveeld. Daarbij zijn ze heel sociaal en willen ze graag spelen met hun vriendjes, wat er heel heftig aan toe kan gaan (voor ons lijkt het heftig, ze gaan behoorlijk ruw met elkaar om). Als die vriendjes er niet zijn, gaan ze zich vervelen en krijg je dit soort dingen. Ze willen spelen maar kleine dieren zijn geen ezels en kunnen ezelspelletjes niet hebben... daarbij is dit wel een hengst, die zijn vaak ook behoorlijk dominant (iets is "hun" gebied). Maar je hoort wel vaker verhalen over ezelhengsten die mensen aanvallen in de wei en op ze springen, dit is omdat ze gewoon gefrustreerd zijn en geen vriendje hebben om mee te spelen.
Over het algemeen gaan ezels wel goed met kleine dieren, maar ze moeten zich dus niet gaan vervelen en sommige vinden het gewoon leuk om te spelen maar hebben niet door dat die beestjes niet zoveel kunnen hebben. Hier hebben we een ezel die graag achter de kippen aan rent en op ze wil stampen, gewoon omdat hij het een leuk spelletje vind... zorg er dus altijd voor dat de kleinere dieren wel weg kunnen (bijv. door een stroomdraadje om een stuk van de wei te spannen dat hoog genoeg staat voor de andere dieren om eronderdoor te kunnen, maar te laag voor de ezel). Maar er zijn ook genoeg ezels die niks doen hoor! De ezel die ik noemde is een speelse jonge ruin (die denkt dat hij hengst is) maar onze merrie laat zo de jonge geitjes tussen haar benen doorlopen. En de meeste kleine dieren zijn watervlug, die passen echt wel op. ;)

Fijn dat hij in de wei zou kunnen, denk er dus aan dat er wel een stalletje beschikbaar moet zijn zodat hij kan schuilen voor de regen. En let goed op met het gras, want ezels worden echt heel snel te dik. Er zijn heel veel te dikke ezels in Nederland, en het gaat er makkelijker aan dan dat het eraf gaat!
Ik raad je aan om eens naar "Het Nederlandse Ezelboek" op zoek te gaan, daar staan heel veel tips in voor de beginnende ezelhouder. En zoals ik ook al zei, als je dan nog vragen hebt kan je even op het ezelforum kijken. :)

Wandelen zal hij vast heel leuk vinden, maar ook vrijheidsdressuur vinden de meeste ezeltjes leuk om te doen.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 14-05-10 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 10:28

okee, dus een ezel kan je beter niet alleen met andere dieren houden??
een schuilstal hebben we ook.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:32

Een ezel moet gewoon een maatje hebben waarmee hij kan spelen, en andere dieren voldoen daar niet aan. Andere dieren kunnen er wel bij, de meeste ezels reageren daar goed op, maar dan moet hij dus wel een ander ezel- of ponyvriendje hebben (paarden en ezels gaan over het algemeen goed samen, maar een ezel + ezel blijft het beste. Ze spreken toch een net wat andere taal, paarden en ezels). Paarden kan je het beste ook niet alleen houden, maar ezels zijn nog een stuk slimmer en vervelen zich daardoor veel sneller, en dan worden ze gauw gefrustreerd. Plus dat het gewoon hele speelse dieren zijn. Het is gewoon het leukste voor je ezel dat hij een vriendje heeft, en je hebt dan weinig kans dat hij zich wat aantrekt van de andere dieren. :)

Had je nog antwoord op mijn andere vragen of heb je nog geen ezeltje op het oog?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 10:39

ik heb geen ezeltje op het oog, maar ik denk dat ik er nog even mee wacht, zodat ik ook 2 ezeltjes aan kan schaffen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:43

Verstandig van je! Je kan eens rond kijken waar je ze kan kopen, misschien dat je ook bij een ezelopvang kunt kijken, die kunnen je vast ook wel goede adviezen geven. En wie weet kan je ergens twee ezeltjes vinden die elkaar al kennen, dan weet je zeker dat het goede maatjes zijn (al gaat het koppelen meestal niet zo heel moeilijk). :)

Veel plezier met je ezeltjes!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 10:45

ja, bedankt :D