Mijn alles, mijn vriend, de mechelse herder ARGOS..is niet zich zelf! Vandaag lag hij te rillen in de kantine. Meteen een dek op gedaan en de temp opgenomen...geen koorts en het rillen stopte gelukkig na een tijdje. Het valt me al een aantal weken op dat hij moeizaam overeind komt s' morgens, ook thuis. Nu is hij ook al 9 jaar en dag en nacht bij me, dus ook de hele dag op stal. Gister was het behoorlijk koud en had ik het zelf ook koud, dus de kachels in de kantine aangezet zodat ik in elk geval een beetje warm kon worden tussen door. Argos ligt dan ook zo'n beetje de hele dag in de kantine naast de kachel. Vandaag zelf warm aangekleed, dus niet koud gehad ( nou ja, wat een karel utrecht tango weer eigenlijk!) Nu denk ik zelf aan artrose ( heb zelf reuma en nog een aantal andere leuke dingen, die vooral met vochtig en kil weer opspelen)maar hoe is jullie ervaring hiermee??? Wat is het traject dat je moet afleggen om er achter te komen of het echt artrose is en welke medicijnen zijn dan de beste?? Met artrose bij honden heb ik weinig tot geen ervaring, dus alle hulp is welkom! Aan komende week ga ik even overleggen met mijn dierenarts, wat zij vinden en dan eventueel bloed prikken om te kijken wat daar uit komt.
Artrose kan je vaststellen door röntgenfoto's te maken. Het kraakbeen in de gewrichten is slecht, en daardoor krijg je gewrichtspijn.
Ik weet dat heel veel honden het goed doen op medicinaal voer van Hill's of Royal Canin, JD of mobility. Kan je alleen bij de DA krijgen. In dit voer zitten speciale toevoegingen zoals glucosamine ed. Wat het kraakbeen weer gezond maakt. Je kan ook voedingssuplementen gaan geven, bijvoorbeeld glucosamine.
Figaro
Geplaatst: 13-05-10 18:44
Kouwelijk zijn en rillen is niet echt een symptoom van artrose.. Beweegt hij wel goed? Onze hond had artrose in een schouder, met wat aangepaste beweging en voeding heeft die het heel lang zonder medicijnen volgehouden.
Laatst bijgewerkt door Figaro op 13-05-10 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Ezzzyy
Geplaatst: 13-05-10 18:48
Mijn hond heeft atrose in zijn heup. Inderdaad zoals _janet_ zegt kun je dat vastellen door röntgenfoto's te laten maken. Mijn hond krijgt speciale pilletjes om de pijn tegen te gaan. Succes en sterkte!
Naar de dierenarts gaan Aan de hand van hoe erg het is, kan hij er voor kiezen om bijvoorbeeld metacam te geven. Maar dit werkt niet altijd. Dit is voor honden erg gemakkelijk toe te dienen (beetje vloeistof over het eten, dus geen geklooi met pillen)
sonjim
Geplaatst: 13-05-10 18:52
Mijn hond heeft artrose in haar laatst ruggewervels, aanhechting staart. (teveel gekwispeld denk ik), dit is vastgesteld door foto's te maken. Ze heeft prednison gehad en daarmee werd het beter. Zolang als het stabiel blijft hoef ik verder niks te doen, zorgen dat ze het niet koud krijgt deed ik namelijk al.
Anoniem
Geplaatst: 13-05-10 18:53
Een voormalig werkhond van mij heeft artrose. Ik begon het te merken toen ze niet meer over de schutting en de kuil wilde gaan, toen ook haar drive naar het pak toe minder werd hebben we foto's laten maken en bleek zij behoorlijke artrose in haar schouder te hebben. Ze is toen geopereerd waarbij haar bicep-pees is gekliefd, losse fragmenten zijn weggehaald en het gewricht is gespoeld, daarna langzaam gerevalideerd met behulp van de fysio ( http://www.fysiodier.nl ) en weer langzaam aan het werk gezet. Helaas kwam ze niet meer op haar oude niveau en hebben we in overleg met de fysio weer foto's laten maken, toen bleek dat er weer losse fragmenten zaten en is ze weer geopereerd en hebben we haar daarna met pensioen gedaan bij kennissen waar ze gewoon los op het erf kan lopen en op vloerverwarming kan liggen als ze dat wil. Het gaat daar erg goed met haar, ze moeten wel op haar gewicht letten want als ze te dik wordt beweegt ze slechter, maar het zelf kunnen kiezen qua bewegen/liggen en binnen/buiten doet haar erg goed.
Sisi
Geplaatst: 13-05-10 19:04
Sinds een paar weken weet ik dat mijn hond artrose in zijn rug heeft. Waarschijnlijk zat er een zenuwbekneld waardoor hij een aantal dagen weinig kracht in zijn achterpoten had. Hij had erg veel pijn, kwispelde niet meer, lag alleen nog maar te slapen en piepen, hij was dus ook echt ziek van de pijn. Hij heeft 2 dagen achter elkaar spuiten in zijn rug gekregen en daarna een aantal weken meloxicam. Na 2 weken heb ik een foto laten maken en daar kwam dus uit dat het artrose is waarbij o.a. het wervelkanaal vernauwd is. Gelukkig gaat het nu wat beter maar wild spelen en springen zit er niet meer in.
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 13-05-10 19:10
Onze vorige collie-reu had artrose in zijn voet van zijn voorpoot. Hij liep een beetje mank en moeilijk. Dus na onderzoek bij de DA kwam er artrose uit. Hij heeft een hele tijd rimadyl (of hoe heten die tabletten ook al weer?) gehad. Op een gegeven moment moest hij al 2 x daags een tablet, dus zijn we overgegaan op zwaardere tabletten. Na een tijdje hielpen ook de zwaardere tabletten niet meer. Hij heeft daarna nog glucosamine-tabletten gehad van het kruidvat. op een gegeven moment zijn we ook daarmee gestopt (toen het potje leeg was) . Hij ging er niet slechter van lopen, maar na een paar maanden wilde hij haast niet meer mee wandelen. Hij liep steeds manker en volgens mij had hij het toen ook in zijn andere voorvoetje. Uiteindelijk hebben we hem laten inslapen toen hij 9 1/2 jaar was. Voor hem was het toen genoeg. Met een rondje wandelen deed je hem geen plezier, zelfs met de auto naar het bos was niet leuk meer. De collie die we daar voor hadden had waarschijnlijk artrose in de voorknie. Heeft ze ook rimadyl voor gehad, maar ze werd een korte tijd later heel ziek en hebben we haar ook in laten slapen. Dus ik heb niet zulke leuke ervaringen met artrose bij honden.
Jis_
BKB 2025 winnaar 2D
Geplaatst: 13-05-10 19:39
mijn Boxer had al artrose (knie) toen ik haar uit het asiel haalde (heb gelijk foto's laten maken) hoe lang ze er al mee liep is onduidelijk, dit is 6 jaar geleden en ze doet het nog steeds erg goed op glucosamine tabletten van A. Vogel, ze is bijna 11 jaar.
zou ook even foto's laten maken, dan weet je zeker of Argos artrose heeft.
Mijn yorkie heeft artrose in haar knietjes en heupen. Ik geef haar nu inmiddels 1,5 jaar metacam/novacam Daarvoor heb ik haar druppels Osteocure van VSM gegeven, ook nog een tijd Soulmatenutrition. Deze middeltjes hielpen allemaal wel een poosje, maar het best gaat het nu altijd nog op de metacam. Ze is inmiddels 15 jaar en kan ondanks haar korte pootjes nog een wandeling van 6 km aan.
Onze hond heeft met wandelen geen beperkingen, maar wel met kwispelen, wat toch vervelend is, maar niet reden genoeg om over ernstigere consequeties na te denken.
Ook onze hond heeft Artrose, een 12 jarige Golden retriever. Je merkt dat ze geen lange wandelingen meer kan maken, ze kan niet meer in en uit de auto springen, maar heb niet het idee dat ze verder nog ergens last van heeft. Wij geven haar speciale voeding van de Dierenarts, tegen overgewicht en voor dr artrose. Is van het merk Hill's
mijn hondje (11 jarige boomer) heeft ook artrose bij zijn gewrichten in zn poten,. dit konden ze heel gemakkelijk zien met een rontgenfoto. had eerst pijnstillers mee en soort van poeder
Anoniem
Geplaatst: 13-05-10 23:36
.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb een hond gehad die 17,5 jaar oud is geworden. Zij had artrose in de ruggewervels. Nooit vastgesteld met röntgen, want je kon op je vingers natellen dat dit zo was, je zag het aan het lopen (dierfysio) en gezien de leeftijd kon je het op je vingers natellen. Als de hond het koud heeft wordt het erger. Deze hond begon er last van te krijgen toen ze 16 was, Met een speciaal dieet met daardoor heen glucosamine is deze hond heel goed opgeknapt. Ze werd zelfs weer speels! Anderhalf jaar later had ze ook nog een nierprobleem en toevallen, en toen was het verstandig haar in te laten slapen.
Hartstikke bedankt voor de berichtjes, ben toch al weer een stuk wijzer. DE glucosamine ga ik in elk geval proberen. Vanmorgen heeft hij een asperine gehad en was vandaag weer de oude. Ik ga hem goed in de gaten houden en overleg nog even met de dierenarts voor eventueel pijnstilling mocht dat nodig zijn. Ik hoop hem toch nog heel wat jaartjes bij me te hebben!
Aspirine? Als in paracetamol of ibuprofen???? Nooit geven aan je hond hoor, de dosering ervan ligt enorm nauw namelijk.
Ga dan even naar je dierenarts voor pijnstilling.
Loiz
Geplaatst: 14-05-10 17:58
Vervelend Greet! 't is inderdaad ook zo somber weer.. Aspirine zou ik niet geven, hond van vrienden heeft 2 dagen op kritiek gelegen omdat ie 4 aspirientjes gevonden had..
Glucosamine is een idee, of ga eens opzoek naar een ander supplement wat je aanspreekt. Vitamine C, Chondroïtine en Suflaat zijn ook aan te raden. Inflamex is een natuurlijke pijnstiller, gaven wij aan onze voormalige hond.
Ik zou een afspraak maken met je dierenarts voor algeheel onderzoek van je hond. Als het goed is zal hij je verhaal aanhoren hoe het thuis en op stal gaat en waar je tegen aanloopt. Om artrose te diagnosticeren kunnen er foto's gemaakt worden. Zoals eerder genoemd kan een hond heel veel baat hebben bij dieetvoeder gericht op deze problemen. Ook kan het een goed idee zijn om een bloedonderzoek te doen. Zeker geen paracetamol, aspirine of iboprufen geven! Ik wens je veel succes, hou je ons op de hoogte?