Hulp gezocht met konijnenhok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hulp gezocht met konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:59

Hallo allemaal,

Ik heb 2 konijntjes. Allebei voedsters(word door de meeste mensen afgeraden, maar het gaat erg goed)
Snuffie is een kruizing dwerg x hangoor en Loesje in een hangoor.
Ze zitten samen in een ruime hok van 2m bij 75/85 cm, de hoogt weet ik niet precies. Denk zo tussen de 50 en 80 cm. De dak loopt wel schuin af. Zodat er geen regen op de dak blijft liggen.
Alleen ik ben er totaal niet te vreden over. Ze hebben niet echt een nachthok.
Alleen een omgekeerde hondenmand van plastic. 2 krukjes/tafeltjes waar ze op kunnen zitten.
En we geven het hooi meestal in een dichte doos. En der ligt ergens ook een stuk fleece deken in.
En ze krijgen veel wc/keuken rolletjes.

Ik wil er graag een ruime ren aanvast hebben. Maar waar de hok nu staat, is hier geen mogelijkheid voor.
Aan beide kanten staan bomen. en aan de voorkant is niet mogelijk. Omdat ik dan niet goed bij de hok kan komen.
Dus dan moet de hok verplaatst worden. Maar dan is er weer een probleem. De hok staat op een helling waardoor 2 poten korten zijn dan de andere 2. Dus moet de hok eerst waterpas gemaakt worden. Opzich is dit geen probleem. Alleen dan moet mams er ook mee eens zijn.

Ook wil ik graag in de toekomst een Vlaamse Reus. Het liefst bij een fokker weg :o Ik kies uiteraard wel voor een ram. En deze word dan gecastreerd en bij de 2 dames gezet. Dus hoe groot moet de ren dan ongeveer worden? De hok lijkt me ruim genoeg.

Dus het komt er opneer dat ik er een echt konijnenparadijs van wil maken. Ook wil ik er een nachthok in de huidige hok bouwen. Dus als jullie tips hebben. Graag :D En ook wil ik er graag meer speeltjes in. Weet alleen niet wat allemaal veilig is enzo.

Groetjes, [***]

Afbeelding

Afbeelding
Zo ziet de hok er van binnen uit. Krukjes staan nu ongeveer in het midden :o
edit: Even 2 foto's toegevoegt

XoNo

Re: Hulp gezocht met konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:48

Heb je geen overzichtfoto? :D Je zou gewoon van hout een huisje/nachthok kunnen maken en die erin kunnen plaatsen. Wellicht kun je een tunneltje bouwen voorbij de boom die naast het hok staat en daar de ren voorbij plaatsen?

Geen idee hoor, ik weet niet precies hoe het eruit ziet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:50

XoNo schreef:
Heb je geen overzichtfoto? :D Je zou gewoon van hout een huisje/nachthok kunnen maken en die erin kunnen plaatsen. Wellicht kun je een tunneltje bouwen voorbij de boom die naast het hok staat en daar de ren voorbij plaatsen?

Geen idee hoor, ik weet niet precies hoe het eruit ziet :D

nee, momenteel heb ik geen overzichtfoto. Ik maak die zo snel mogelijk.
Het liefst blijf ik deze hok gebruiken. We hebben een achtertuin van 30 m lang.
Dus er is ruimte zat. En naast de ene boom staat een hek. En naast de andere boom staan struiken.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:52

mijn konijnen hupsen gewoon tussen de bomen door :)
ik heb het zo opgelost..ben er tevreden over.
Ze springen heel makkelijk in en uit het hok en daar zit dan een nachtverblijf in.
alleen kiezen ze ervoor om buiten te slapen :Y)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:54

Rachelll schreef:
mijn konijnen hupsen gewoon tussen de bomen door :)
ik heb het zo opgelost..ben er tevreden over.
Ze springen heel makkelijk in en uit het hok en daar zit dan een nachtverblijf in.
alleen kiezen ze ervoor om buiten te slapen :Y)

http://94.100.114.5/948000001-948050000 ... _1NLX.jpeg

Maar er is denk nog een klein probleempje. Ene kant van de hok past sowieso geen ren. En de andere kant zou dus wel willen.
Maar dat is een pruimenboom. En ik zit niet op te wachten dat de konijnen die pruimen gaan opeten.
Als je snapt wat ik bedoel :o
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 13-05-10 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten, foto in link geplaatst.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:55

kan je de pruimenboom niet verplaatsen?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:57

ik had mijn konijnen gewoon los achter het huis lopen. Het nadeel is wel dat ze op den duur gangen begonnen te geraven.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:00

Geweldig mooi groot hok, maar als je echt een ren er aan wil maken en je hebt geen opties eromheen zal je het hok denk ik echt moeten verplaatsen...
Het hok is inderdaad goed voor een Vlaam met 2 vriendinnen, de ren zou ik richting minimaal 4x3 houden. Voorkeur gaat bij gewoon normaal formaat konijnen naar minimaal 1 vierkante meter. Maar hoe groter hoe beter natuurlijk.

Offtopic: Normaal in Pesse zeker :D?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:08

Rachelll schreef:
kan je de pruimenboom niet verplaatsen?

De boom is ruim 4 a 5 m hoog. Dat verplaats je niet zo makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:08

mhollander schreef:
ik had mijn konijnen gewoon los achter het huis lopen. Het nadeel is wel dat ze op den duur gangen begonnen te geraven.

Dat is hier niet mogelijk. Er lopen/vliegen hier veel roofdieren. We wonen vlakbij de bossen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:10

love_western schreef:
mhollander schreef:

Dat is hier niet mogelijk. Er lopen/vliegen hier veel roofdieren. We wonen vlakbij de bossen.

Nee dan zou ik het zeker ook niet aanraden.

Maar is het dan zowie zo niet verstandig om een net eroveen te spannen. Dan zou je hem ook onder de pruimenboom kunnen maken. De pruimen vallen dan niet op de grond maar in het net.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:12

Je zou om de boom heen gaas kunnen zetten zodat ze daar niet bij kunnen. En verder zou ik zelf een ren maken met gaas en palen zoals rachell heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:13

Faniek schreef:
Geweldig mooi groot hok, maar als je echt een ren er aan wil maken en je hebt geen opties eromheen zal je het hok denk ik echt moeten verplaatsen...
Het hok is inderdaad goed voor een Vlaam met 2 vriendinnen, de ren zou ik richting minimaal 4x3 houden. Voorkeur gaat bij gewoon normaal formaat konijnen naar minimaal 1 vierkante meter. Maar hoe groter hoe beter natuurlijk.

Dan zit er niks anders op dan de hok te verplaatsen. We hebben inprinciepe ruimte genoeg.
Het tuingedeelte waar de konijnen in staan is 30 x 15 volgens mij.
4 x 3 is opzich wel een mooie maat. Maar het is idd mooier als het groter word.

Maar nog een vraagje. Zal ik de ren betegelen? Of gaas onder de grond doen.
Of hebben jullie andere ideeen?

En idd in Pesse :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:15

mhollander schreef:
love_western schreef:

Maar is het dan zowie zo niet verstandig om een net eroveen te spannen. Dan zou je hem ook onder de pruimenboom kunnen maken. De pruimen vallen dan niet op de grond maar in het net.

Dat was ik vergeten te vertellen. Er komt sowieso een net of een frame van gaas er over.
Denk toch dat het handiger is om de hok te verplaatsen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:17

love_western schreef:
Faniek schreef:

Dan zit er niks anders op dan de hok te verplaatsen. We hebben inprinciepe ruimte genoeg.

Wij hebben de ren jaren onbestraat gehad en gaas onder de grond, maar het werd toch rommelig, omdat ze een beetje gingen graven en het zo raar ongelijk werd. We zijn nu bezig de ren te bestraten met betonklinkers en ze krijgen een eigen zandbak waar ze tot de klinkers kunnen graven en dollen. Zo kan ik het netjes schoon houden en hebben ze toch een beetje graafmogelijkheid, wat altijd meer zal zijn met gaas eronder. Ik wil nooit meer dat ze echt in holen kunnen, want zo vind je sommige konijnen ook nooit meer terug.

Grappig, wij gaan er ook heen met de veewaggel!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:20

Gaas om de bomen heen, zoals ze bij de kinderboerderij bijv ook doen.

Met speeltjes, denk aan een heuveltjes met brede buizen erdoorheen?
Een aantal bakstenen in een bruggetje opstapelen?
Ruifballetje ophangen aan een takje in de boom?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:23

love_western schreef:

Citaat:

Citaat:
Dat was ik vergeten te vertellen. Er komt sowieso een net of een frame van gaas er over.
Denk toch dat het handiger is om de hok te verplaatsen.

Ik zou beide doen, de tegels laten meteen de nagels slijten :j
Hier gaan ze binnekort ook naar buiten, ik zit te wachten tot het hok wat ik wil weer leverbaar is. Wij wonen zo dat de woonkamer boven ligt met een terras en de slaapkamers liggen beneden samen met de tuin. De konijnen krijgen het hele terras + dat ze gewoon naar binnen kunnen in de zomer. Hoe ik dat in de winter ga doen weet ik nog niet dat ligt een beetje aan hoe het rammetje gaat wennen.
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 13-05-10 18:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:23

Faniek schreef:
love_western schreef:

Wij hebben de ren jaren onbestraat gehad en gaas onder de grond, maar het werd toch rommelig, omdat ze een beetje gingen graven en het zo raar ongelijk werd. We zijn nu bezig de ren te bestraten met betonklinkers en ze krijgen een eigen zandbak waar ze tot de klinkers kunnen graven en dollen. Zo kan ik het netjes schoon houden en hebben ze toch een beetje graafmogelijkheid, wat altijd meer zal zijn met gaas eronder. Ik wil nooit meer dat ze echt in holen kunnen, want zo vind je sommige konijnen ook nooit meer terug.

Grappig, wij gaan er ook heen met de veewaggel!

Hmm heb er geen zin in, dat ik me konijnen kwijt raak. Er is 1tje in het verleden een keer ontsnapt omdat me zusje was vergeten het deurtje dicht te doen. En die vond me vader 's ochtends vlakbij de trampo (is ingegraven) en toen hij Snuffie bijna te pakken had. Was ze onder de trampo gesprongen. Waar dus een laag water in stond omdat het al een paar dagen slecht weer was. Dus me vader als een gek een paar veren los gemaakt, zodat hij Snuffie kon pakken.
Maar dan kies ik er denk ik ook voor om het gewoon te bestraten. We hebben nog genoeg tegels liggen.

Ow leuk. Ik ga gewoon met een vriendin en haar ouders erheen met de auto. Word vast gezellig :D
Is eerste keer dat ik er heen ga. En ze proberen mij in de omgeving allemaal bang te maken door allerlei verhalen te vertellen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:25

Loiz schreef:
Gaas om de bomen heen, zoals ze bij de kinderboerderij bijv ook doen.

Met speeltjes, denk aan een heuveltjes met brede buizen erdoorheen?
Een aantal bakstenen in een bruggetje opstapelen?
Ruifballetje ophangen aan een takje in de boom?

gaas om de boom doen is geen probleem. Maar wat er van de boom afvalt wel :+

Hmm ik hou niet zo van stapelen met stenen. Ben altijd bang dat dit toch valt als er konijn op loopt.
En hierdoor gewoond raakt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:29

love_western schreef:
Hmm heb er geen zin in, dat ik me konijnen kwijt raak. Er is 1tje in het verleden een keer ontsnapt omdat me zusje was vergeten het deurtje dicht te doen. En die vond me vader 's ochtends vlakbij de trampo (is ingegraven) en toen hij Snuffie bijna te pakken had. Was ze onder de trampo gesprongen. Waar dus een laag water in stond omdat het al een paar dagen slecht weer was. Dus me vader als een gek een paar veren los gemaakt, zodat hij Snuffie kon pakken.
Maar dan kies ik er denk ik ook voor om het gewoon te bestraten. We hebben nog genoeg tegels liggen.

Ow leuk. Ik ga gewoon met een vriendin en haar ouders erheen met de auto. Word vast gezellig :D
Is eerste keer dat ik er heen ga. En ze proberen mij in de omgeving allemaal bang te maken door allerlei verhalen te vertellen _O-

Het is vooral de konijnen die ziek zijn zich verstoppen en als ze een gat gegraven hebben kan je er niet meer bij, dus inderdaad beter te bstraten :D

Normaal is onwijs gezellig en is niks engs aan. De heren trekken elkaars shirts van het lijf, maar de dames blijven ze wel af hoor :D Verder krijg je een lading bier over je heen, maar dat is alleen goed voor je haar ;) Als je niet helemaal voorin de tent gaat staan word je ook niet gebeukt oftewel het is alleen maar gezellig :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:00

Faniek schreef:
love_western schreef:

Het is vooral de konijnen die ziek zijn zich verstoppen en als ze een gat gegraven hebben kan je er niet meer bij, dus inderdaad beter te bstraten :D

Normaal is onwijs gezellig en is niks engs aan. De heren trekken elkaars shirts van het lijf, maar de dames blijven ze wel af hoor :D Verder krijg je een lading bier over je heen, maar dat is alleen goed voor je haar ;) Als je niet helemaal voorin de tent gaat staan word je ook niet gebeukt oftewel het is alleen maar gezellig :))

Mijn konijnen zijn gelukkig nooit ziek *klopt af* Maar ik denk wel dat ik voor de zekerheid gewoon ga bestraten. En ziet er ook netter uit :D

We hebben hier gaas liggen van 5 bij 10 cm. Maar dit is zeker te groot? Alhoewel het geen kleine konijnen zijn die ik heb.

Haha oke, ik hoorde echt andere verhalen _O- Ach dat bier maakt me niet zoveel uit. Gewoon even douchen en je bent weer schoon :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:40

heeft iemand nog tips?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:54

Heey, ben je al wat verder met je plannen? Heb nog niet zoveel tips, omdat ik niet weet wat je precies wil, maar vind je binnenhok al behoorlijk ruim. En over een nachthok, tja, als je binnenhok een "krappe" opening heeft zullen ze dat al als nachthok zien. Ik kan op de foto's niet zien hoe het afgesloten is, maar als het donker van binnen is en afsluitbaar lijkt het mij al genoeg.

Heb zelf mijn 5 konijnen in het kippenhok lopen, dus een ruime ren (ong. 80 m2 en een binnenhok waar ze door een gat van zo'n 30 cm doorsnee door moeten). Maar mijn nijnen kiezen toch liever voor de open lucht 's nachts, hoewel ze wel flinke holen hebben gegraven waar ze bij gevaar kunnen schuilen. ;)

Ben benieuwd naar nieuwe foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:39

pinto_1 schreef:
Heey, ben je al wat verder met je plannen? Heb nog niet zoveel tips, omdat ik niet weet wat je precies wil, maar vind je binnenhok al behoorlijk ruim. En over een nachthok, tja, als je binnenhok een "krappe" opening heeft zullen ze dat al als nachthok zien. Ik kan op de foto's niet zien hoe het afgesloten is, maar als het donker van binnen is en afsluitbaar lijkt het mij al genoeg.

Heb zelf mijn 5 konijnen in het kippenhok lopen, dus een ruime ren (ong. 80 m2 en een binnenhok waar ze door een gat van zo'n 30 cm doorsnee door moeten). Maar mijn nijnen kiezen toch liever voor de open lucht 's nachts, hoewel ze wel flinke holen hebben gegraven waar ze bij gevaar kunnen schuilen. ;)

Ben benieuwd naar nieuwe foto's!

Er komt over het algemeen veel daglicht in het hok. Maar daar had ik al een ideetje over om dat te verminderen.
Ze zullen bij mij geen holen kunnen graven, omdat ze op tegels komen te lopen. Dus als de nijntjes beetje slim zijn.
Zullen die echt wel in het hok gaan slapen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:56

Vanmiddag was me vader hier. En we hebben even zitten te overleggen. Het hok blijft gewoon op zijn plaats staan. En er komt een ren van 4 bij 4 m. De pruimenboom komt hierdoor wel in de ren te staan. Maar waar als de takken beginnen komt gaas onderdoor met plastic eroverheen. Zodat de pruimen niet in de ren kunnen vallen. De ren word 1.80 hoog zodat ik er gewoon in kan staan. En eventueel als ik later het huis uit ben en der wonen geen konijnen in. Kan me moeder er kipjes inhouden of andere leuke voliere dieren.