Hoe maak ik m'n oude kater sociaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Hoe maak ik m'n oude kater sociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 13:39

Ik ga proberen het zo kort mogelijk te typen :)

We hebben dus een dikke, oude kater. Die hebben we al z'n hele leven. Woonde vroeger bij m'n vader samen met de andere katten, en daar was meneer echt de baas. Wou een jonge kitten lekker spelen, bam met de poot tegen jonkie's hoofd. Stond iemand in de weg als meneer wou eten, weer hopla, een klap met die dikke poot. Een echt dominant dier dus. Sinds eind vorig jaar is Johnny bij m'n moeder gaan wonen, net als ik. hier hebben we geen andere katten en John is dus erg gehecht aan aandacht van mensen.
Nou is de moeder van een vriendin van m'n moeder dement, en die gaat naar een rusthuis, dus zoeken ze opvang voor hun kat. Mama heeft haar hulp aangeboden dat wij de kat zullen opvangen. Ben alleen een beetje bang voor John's reactie. De andere kat is ook oud en dus niet meer zo speels, maar toch. Ben er 99% zeker van dat Johnny de bullebak gaat uithangen omdat hij niet meer alle aandacht krijgt en omdat een andere kat z'n territorium binnendringt..

Ben benieuwd naar ervaringen. Of John überhaupt ooit gewend zal geraken aan een 'vriendje' :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:13

Hier hebben we ook een kat die eigelijk totaal niet met andere katten kan. Maar ik ben gek op katten, dus ja, hij had er op kunnen rekenen dat er nog eentje zou komen :+ Ik heb expres voor een niet dominante kat gekozen, een dominante met een dominante moet je ook echt niet doen.

Nu, anderhalf jaar later kunnen ze elkaars aanwezigheid verdragen, maar als de ene te dicht bij de ander komt is het wel even slaan. En ik denk dat ze ook spelen... Maar dat weet ik niet zeker. het kan ook ruzie zijn.

Ze moeten allebei de ruimte hebben om hun eigen ding te doen, en elkaar niet constant tegen te moeten komen.

billionache

Re: Hoe maak ik m'n oude kater sociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:16

hmm, weet in ieder geval dat het een katinnetje is. Heb blijkbaar verkeerd verstaan want het is een vrij jonge kat (nog geen 2 jaar). Mijn ervaring is iig dat katinnetjes vaak minder dominant zijn? Tenminste wij hebben er enkele gehad, en mijn ervaring is dat ze zich vaker laten domineren door de mannetjes?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:32

Hier was het inderdaad ook een poes die we namen, ze was toen tussen de 1 en 2 jaar oud. Ik had toen de tip gekregen om ze een week lang niet aan elkaar te laten zien en alleen hun geuren te laten ruiken. De eerste avond deed ik de deur open terwijl de nieuwe poes aan mijn kant stond :+ je raad het vast al, meneer stond aan de andere kant. Ze stonden allebei zo naar elkaar te kijken: :\ WAT doet DAT hier?!

Een jongere poes, ze zouden wel aan elkaar moeten kunnen wennen. Maar ik denk niet dat ze vriendjes worden ;) Sowieso is er denk ik altijd wel plek voor 2 katten, ook al mogen ze elkaar niet, in een ruim huis. Als ze genoeg ruimte hebben om elkaar te ontwijken, dan wennen ze vanzelf aan elkaar.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, ik heb wel is verhalen gehoort van katten die echt geterroriseerd werden. Maar ik denk dat er meer kans is dat het goed komt dan dat er zoiets gebeurt.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 17:45

Nouja, ik zal morgen wel kijken. Ik denk dat ik m'n kater wel even 'opsluit' in één van de slaapkamers zodat katinlief eerst lekker aan de omgeving en de geuren kan wennen en het huis wat kan ontdekken. :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:35

Je moet het gewoon proberen. Maar als het niet blijkt te gaan, zou ik voor de andere kat een andere oplossing zoeken. Je kunt dieren zowieso niet dwingen om vriendjes te worden, laat staan op zo'n oude leeftijd. Gun hem dan ook zijn rust ;)