onze kuikens, jonge loopeenden en... co ouderschap! :-P

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iris17

onze kuikens, jonge loopeenden en... co ouderschap! :-P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 12:23

Nadat het ons helaas niet gelukt was om de eieren uit de broedmachine goed uit te broeden waren we bang dat de eieren niet goed bevrucht zouden zijn.
Er lagen er nog 3 onder een broedse kip van mij (samen met nog 4 kippeneieren) en eigenlijk gingen we er vanuit dat die niet uit zouden komen, maar tot onze verbazing vonden we 2 kuikens en 2 loopeendjes onder onze broedse dame!
Natuurlijk zijn zowel moeders als wij natuurlijk supertrots dus hier wat foto's van ons kroost!

Hier waren ze net een halve dag uit het ei, de loopeenden waren nog niet uitgekomen.
Afbeelding

Een van onze loopeendjes, Houdini aangezien hij 2 dagen oud was en toen al uit het legnest wist te ontsnappen :+
Afbeelding

En weer gevangen...
Afbeelding

Het hele spul, nog maar een paar dagen oud
Afbeelding

met moeders
Afbeelding

Uiteindelijk maar besloten om een grotere bak te pakken zodat Houdini niet zo makkelijk kon ontsnappen maar helaas had hij alweer een andere tactiek gevonden. Je klimt nl eerst gewoon op moeders (via de onderkant zo omhoog naar de vleugels) en vandaar jump je gewoon over het randje. Met als gevolg dat we 'm 's avonds achter het grote tuinhuis terugvonden (maar goed dat we nog even zijn gaan kijken).

Dappere baby loopeend
Afbeelding

Ook doen onze kippen aan co ouderschap, tijdens het broeden was er nl nog een andere broedse kip en ze zaten dan ook samen op de eieren. Zodra ze uit waren gekomen pastte ze niet meer met z'n tweeen in het legnest en besloot er eentje om ernaast te gaan liggen.
Toen we een grotere bak hadden gepakt vond ze echter dat ze er nu wel weer gezellig bij kon kruipen <3

Afbeelding

Lekker even drinken met z'n drieën, nummer 4 (Houdini) ligt na een ontsnappingspoging te slapen _O-
Afbeelding

Inmiddels hebben we het legnest op de grond gezet en afgezet met gaas, sindsdien blijft het rustig... :P

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:39

Leuke foto's en wat een schatjes <3
Loopeenden zijn echt helemaal geweldig! En van zo'n co-ouderschap heb ik nog nooit gehoord. Dacht dat hennen juist heel beschermend waren tegenover haar kuikens.
Veel plezier ermee!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:39

Haha, dat is gezellig zeg zo met zn 2en. :)
Hebben de kleintjes nou ook een voorkeur of kruipen ze onder beide mamma's? :+:

bonnefooi

Re: onze kuikens, jonge loopeenden en... co ouderschap! :-P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:40

Die loopeenden zijn zo ontzettend leuk.
Heb er ook weleens 2 gehad

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 20:44

Iris82 schreef:
Haha, dat is gezellig zeg zo met zn 2en. :)
Hebben de kleintjes nou ook een voorkeur of kruipen ze onder beide mamma's? :+:

De kuikens zaten wel meestal bij dezelfde kip maar die andere mochten ze ook gewoon onder kruipen.
Nu hebben we de "originele" mama even apart gezet met de kinders, maar de pleegmoeder is het er nog niet zo mee eens.
Best sneu want die loopt de hele dag langs de draad te ijsberen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:58

Wat ontzettend leuk om te zien zeg! Heerlijk zo! Denk je er wel aan voor de loopeenden een stukje te maken waar ze in kunnen zwemmen? Want ondanks de naam vinden ze het toch lekker om af en toe even te badderen ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:15

Haha Houdini - die heeft inderdaad precies het ondeugende koppie dat erbij past. (Ik had ook een konijn dat ik achteraf Houdini heb genoemd hihi.)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:29

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:04

Pluttersput schreef:
Wat ontzettend leuk om te zien zeg! Heerlijk zo! Denk je er wel aan voor de loopeenden een stukje te maken waar ze in kunnen zwemmen? Want ondanks de naam vinden ze het toch lekker om af en toe even te badderen ;)

Ik weet het, het zijn jongen van onze andere loopeenden en die hebben gewoon een vijvertje dus zodra ze groot genoeg zijn kunnen ze daarbij totdat ze naar een volgende eigenaar gaan want 4 wordt toch wel wat veel bij ons in het weitje.
spatter schreef:
wat leuk en het kan dus wel
eenden eieren laten uitbroeden door een kip

ik heb vorig jaar een mannetje gekocht als vriendje voor mijn nandoe kuiken
[BB-ITP] liefdes-paartje nandoe Fientje en flesseneend Meneertje
mar inmiddels is hij naarstig op zoek naar een vrouwtje want zijn vrouwtje is té groot geworden :D

Ja het kan zeker, ik heb eerst de eendeneieren er onder gelegd ( 3 in totaal) en toen een week gewacht en de kippeneieren erbij gelegd zodat het hele spul ongeveer gelijk uit zou komen. Alleen groeien de eendjes veel sneller dan de kuikens dus het is wel een apart gezicht nu haha!!
Meneertje en je nandoe zijn echt superschattig!!! Grappig dat ze nog steeds denken dat ze bij elkaar horen.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:52

Heb gisteren foto's gemaakt ze zijn nu 2 weken oud, als ik kom voeren dan komen er ineens overal eendjes en kuikens onder (of in Houdini's geval boven) de kip vandaag.
Hier is hij weer eens baldadig, btw hoeveel kuikens en loopeendjes zie je hier? 't is net een zoekplaatje :P
Afbeelding

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:47

Houdini. _O- Heeeeel eigenwijs!