Kitten 13 weken piest/poept soms vóór de bak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kitten 13 weken piest/poept soms vóór de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:12

Ik weet het het zoveelste onzindelijkheidstopic, maar ik hoop dat ik hier een beetej op weg geholpen kan worden.

Mijn kitten is van de een op de andere dag voor de bak gaan piesen en poepen, ook weer niet altijd meestal als ik weg ben of snachts.

Gaf in eerste instantie de nieuwe houtkorrels de schuld, ze zagen er wel heel erg ongerept uit en elke morgen weer dat piesje en keuteltje, vond deze korrels ook zuurder ruiken dan mn oude merk( Waar ze nog maar twee weken op pieste)

Goed oude houtkorrels weer gehaald (Daar ging mn aanbieding :* gelukkig heb ik nog twee katten)
leek even goed te gaan maar de laatste dagen weer raak.

Vanavond was ik het zat en het stuifvrije klontvormende korrels gehaald bij de vomar. Het eerste wat ze deed was snoepen van de steentjes (Dat was nu net niet de bedoeling) maar al vrij snel een plasje.

Daarna heeft ze de heel tijd zitten spelen in de bak, en zo nu en dan rent ze er nog heen om dit weer te doen.

Mijn vraag, wat raden jullie aan bij kleine kittens, zouden houtkorrels niet lekker aanvoelen voor de poortjes?
En hebben jullie nog andere tips?

kohtje

Re: Kitten 13 weken piest/poept soms vóór de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:15

Mijn kittens vinden houtkorrels niet fijn.
Denk te grof iod.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:15

Heb je maar 1 bak voor drie katten? Dan zou het daar wel eens aan kunnen liggen. Als de 2 andere katten er op hebben gezeten (en dus hun luchtje achter hebben gelaten) durft die kleine misschien niet op de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:17

Nee ik heb drie kattenbakken staan.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:23

Zijn het bakken met klep, bovenkant??
Zet minimaal 1 volledig open bak neer is voor kittens vaak net iets fijner omdat de groten er nog weleens voor gaan zitten.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:24

De kat bij zen nekvelletje pakken en voor dat pies/poep trekken en zeggen ''wat is dat''
dan beetje met koppie heen en weer en weer ''weg trekken''

helpt wel,klinkt niet heel diervriendelijk maar dat valt echt wel mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:28

zonnebloem18 schreef:
Zijn het bakken met klep, bovenkant??

Zijn hoekbakken zonder klep, die was ze thuis ook gewent (Bij de moeder)
ze heeft dei bak geheel tot haar eigen beschikking omdat ze snachts apart staan omdat het kitten nogal sloperig is en slecht eet zo heeft ze wat meer rust in dr eigen ruimte.

Dus er zitten geen andere katten op haar bak en blokkeren ook niets.

TheHorseInn; dit heb ik al gedaan werkte een paar dagen en toen begon de ellende weer.
Bij mn kater werkt dit wel die heeft soms ook van die ik 'ik ga eens naast de bak pies buien'

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:28

mmhhh

gewoon straf geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:30

Het probleem is dat ik dr niet op heterdaad kan betrappen, anders kan ik wel ingrijpen, nu niet. En let op het is vlak voor de ingang, nergens anders dus teveel straffen durf ik niet aan (Uit angst dat ze dan bang wordt voor de bak)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:31

In elk geval niet de vieze plekken schoonmaken met chloor. Vinden katten heerlijk, dus blijven ze dat als piesplek gebruiken.

In geval het met gewone discipline (kitten steeds in bak zetten als je ziet dat er aandrang is) niet helpt, kan je een feromonen-spray proberen. Maakt dat de bak lekker ruikt en kittenlief zich prettig voelt bij de bak.
Heeft erg goed geholpen bij mijn oude asielkat van 15, die pieste ook naast de bak.
Ik gebruikte Sire-Catitude. Op de (schoongemaakte) pies/poepplekken sprayen, niet in de bak zelf.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:31

Straf geven helpt niet!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:18

inderdaad straf geven gaat niet werken. En in nekvel grijpen en in de piesplek duwen met dr neus ook niet.

Mijn ervaring met houtkorrels is niet best, mijn katten vinden het 3xniks.... lijkt me ook niet lekker aanvoelen voor de pootjes die harde stukken.
Als ze mogen kiezen tussen zachte aarde of een kiezeltuin kiezen ze niet voor de kiezels, katten graven graag in iets zachts.

Dat chloor verhaal kun je dus ook vóór je laten werken door de bak om te spoelen met een beetje chloor.
Ik zou dit nieuwe grit nog even proberen en wel in de gaten houden dat ze niet vd steentjes blijft eten.
Voor de zekerheid zou je zo´n matje die ze bij incontinente bejaarden ook in bed gebruiken, zo´n kraamvrouwenonderlegger zeg maar, voor de bak kunnen leggen als ongelukjesmat.

ander grit proberen zou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:37

cissy schreef:
Mijn ervaring met houtkorrels is niet best, mijn katten vinden het 3xniks.... lijkt me ook niet lekker aanvoelen voor de pootjes die harde stukken.

Ik ben nu overtuigd wel zullen het zien ik had dit nooit verwacht eigenlijk mijn andere katten doen het er heel goed op.
Een hele oude nierkater die pist hele grote plakken dus bij hem is vrijwel niets ideaal (Klompvormend is echt geen doen kan ik steeds bij elke plas de hele bak leegscheppen)

Hij heeft hier medicijnen voor en wordt in de gaten gehouden dat even ter zijde.

Het kitten vertoond nu wel heel vreemd gedrag.
Ze mauwde altijd wel heel erg als ze naar de bak moest zou dat protest zijn? Ze heeft hele mooie bard keuteltjes en normale pies) en nu zit ze echt de hele tidj in de bak, ze stuiterd bijna met bak en al door de kamer.

Leuk hoor al die steentjes door de tent heen :+ Zou ze blij zijn met haar nieuwe bak? (Ik laat haar maar even in de hoop dat dit vanzelf over gaat wil haar ook weer niet ontmoedigen) zal wel goed in de gaten houden dat ze er niet van eet!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:37

Dat mauwen doen ze ook vaak als ze niet helemaal tevreden zijn over de aangeboden bak :P Bvb. verkeerde korrels , een drolletje teveel erin , dat soort dingen.

Mocht het nou echt niet lukken , kun je er altijd nog normaal zandbak-zand in doen , zijn de meeste katten gek op :j

Is natuurlijk lekker los spul , zonder luchtjes en stof enzo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:25

Nou dan heb je wel een punt Pmarena, dat mauwen was niet voor niets, de inhoud van de bak beviel haar dus echt niet.

Houtkorrels is dus niet dr voorkeur.
Was nog even voorzichtig met het plaatsen van een update omdat ik bang was dat ze een terugval zou krijgen, maar nu kan ik toch wel zekerheid stellen dat die ellende tot het verleden behoort.

Ze heeft dus nu klompvormende van de Vomar, en heeft sindsdien niet meer voor dr bak gepoept en gepiest!! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:26

Daar heeft ze dus de OK-sticker opgeplakt +:)+ :P

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:32

Wij gebruiken de aller goedkoopste kattenbak grid omdat het er in zo'n grote hoeveelheid door gaat in onze opvang.
Niet zindelijke katten, van welke leeftijd dan ook, gaan bij ons een aantal dagen een konijnenhok in.
Met genoeg ruimte voor een mandje, een voerplaats en de kattenbak. Dan zijn ze in een paar dagen echt heel zindelijk.
Wees gerust, de katten komen meerdere keren uit dat hok om rond te lopen, op schoot te hangen en niet alleen te zijn, maar zitten zo'n 18uur per dag in dat hok, 3 dagen lang.
En daarna hebben we nergens meer last van.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 02:31

Als ze altijd op dezelfde plek plast zou je daar aluminiumfolie neer kunnen leggen, daar plassen katten niet op. Om de bak zelf aantrekkelijker te maken kun je de bak spoelen met chloorwater en wat catnip spuiten over het grit.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:08

Chiqa schreef:
Nou dan heb je wel een punt Pmarena, dat mauwen was niet voor niets, de inhoud van de bak beviel haar dus echt niet.

Houtkorrels is dus niet dr voorkeur.
Was nog even voorzichtig met het plaatsen van een update omdat ik bang was dat ze een terugval zou krijgen, maar nu kan ik toch wel zekerheid stellen dat die ellende tot het verleden behoort.

Ze heeft dus nu klompvormende van de Vomar, en heeft sindsdien niet meer voor dr bak gepoept en gepiest!! :)

zie je nou wel! :) blij dat het is opgelost, madam heeft zo dr voorkeuren... hahaha!

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:19

Ik snap niet dat er nog mensen zijn die denken dat het helpt om een kat door zijn eigen pies of poep heen te halen. Waardeloos.s
Een kat heeft altijd een reden om niet in zijn of haar bak te plassen/poepen.
En snapt absoluut niet wat jij bedoeld als jij m nadat hij de behoefte heeft gedaan hem er nog eens doorheen vrijft..
Zoek het probleem op, en dit kan zoveel zijn. Het heeft altijd een oorzaak en die moet je zien te achterhalen. Idd zoals al eerder aangegeven, meerdere kattenbakken, ander grind etc.
Kap eraf. En vergeet vooral niet de plaatsen waar de kitten heeft geplast/gepoept goed schoon te maken.
En wel het beste met biotex groen. Ik weet zo even de naam niet, maar in de plas etc zit een geurtje die de kat blijft ruiken (wij ruiken deze niet) en hierdoor
blijven ze ook weer dezelfde plasplaats opzoeken... In Biotex groen zit een enzym die deze stof afbreekt en de poes er ook niets meer van ruikt en de plekken dus schoon zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:40

cissy schreef:
zie je nou wel! :) blij dat het is opgelost, madam heeft zo dr voorkeuren... hahaha!
!

Idd gelukkig was het iets simpels was even bang dat het aangeboren gedrag aan het worden was.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:07

Katten zijn nou eenmaal eigenwijs. :D

Ik snap de fabrikant van die korrels ook niet, kan toch nooit lekker zijn aan de voetjes en het graaft toch ook niet fijn? Dat er wel katten zijn die ermee overweg kunnen is waarschijnlijk ook alleen maar omdat ze niet anders kúnnen omdat hun bak daar nou eenmaal mee gevuld is en ze dan zo zindelijk zijn dat ze wel op die bak gaan.... ?
Ik had meerdere bakken en die ene met houtkorrels lieten ze echt links liggen.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:01

Hihi, fijn dat het is opgelost!
Hier ook grote voorkeuren! Laatst een ander merk gekocht en het was raak.... Paar maanden geleden een hele mooie nieuwe bak gekocht met klep, durft Mevrouw er niet in... :( Nu dus wel een mooie nieuwe bak maar klep er maar weer afgesloopt :P
En iedere keer meteen opruimen want als er een drolletje inligt dan gaan we niet weer erop. OF niet ver genoeg erin en dan hangt ze net met haar kont buiten de bak....