Baby merel in de tuin gevonden wat nu?...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

missymb

Baby merel in de tuin gevonden wat nu?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 19:21

Hallo,

Ik heb een babymerel in de tuin, hij zat onder onze tuinbank, hij lijkt niet gewond of wat dan ook, maar kon hem wel vrij makkelijk oppakken. Ik heb hem in een doos gedaan met wat stro en hooi.
Ik heb hem nu boven op het konijnenhok gezet omdat mijn konijn los in de tuin loopt en al bij m kwam snuffelen.
Maar ik weet nu niet of dit zon goed idee is, wat kan ik t beste doen?..we hebben in de tuin ook flinke beplanting en bomen is t verstandig om hem daar neer te zetten zodat de ouders nog kunnen komen, of moet ik al wat te eten geven, kattenbrokjes ofzo?..

Nessah

Re: Baby merel in de tuin gevonden wat nu?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:22

In die doos zal hij niet overleven.

Ik zou even de dierenambulance bellen.

Om te overleven heeft hij een warmtelamp nodig o.a. een jong wat uit het nest is, word door de ouders niet terug genomen dus dat heeft geen zin.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:37

bel eens een vogelopvang in de buurt, waar woon je?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:54

Zet hem buiten in een doosje op een droge plek en hou het een tijdje in de gaten.
In de meeste gevallen blijven de ouders hem gewoon voeren.
Zie je na een tijdje geen ouders kan je de vogelopvang of dierenambulance bellen.
Uitleggen dat je hem al buiten had gezet maar de ouders ondanks het roepen van het kleintje toch niet komen.

Veel jonge diertjes worden nu zonder pardon meegenomen terwijl ze vaak nog wel verzorgd worden door de ouders.

Edit: Belangrijk punt heeft hij al veren of is hij nog vrij kaal?

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 20:24

nou de vogel is vrij dik en heeft al een heel verenpak, hij is alleen nog niet zwart, zijn ouders heb ik hier in de tuin gezien en gehoord althans ik denk dat dat de ouders zijn...de doos staat overgens op zijn zij zodat ie ook weg kan, en daarin dus op het hooi en stro gezet...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:25

Stuur Nickeltje, ook mod hier op bokt, eens een pb. Zij heeft veel ervaring met de opvang van vogels en kan je vast advies geven :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:27

Als hij al in de veren zit kan je best wel eventjes wachten waarschijnlijk is zijn eerste poging om te vliegen niet zo succesvol verlopen.
Geef het wat tijd zolang de ouders het blijven voeden kan hij daar best blijven zitten.
Dan is een hogere veilige plek wel beter als laag bij de grond.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:30

Jonge merels zitten altijd op de grond. Hun ouders zijn meestal in de buurt en waarschijnlijk heeft 1 van de ouders een hels kabaal gemaakt toen jij in de buurt van de jonge merel kwam. De ouders voeren het jong tot het zelf kan vliegen. Ik zou kijken of je het terug kan zetten en in de gaten houden of de ouders het nog accepteren.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:09

thnx voor de reacties, goed nieuws ik heb de moeder gezien ze had in iedergeval wormen in dr bek en was t vogeltje aan t zoeken....beetje probleem is wel dat mijn konijn er zich elke keer mee bemoeiwd, kweet nie in hoeverre vogels bang zijn van konijnen...

Afbeelding

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:59

Dat is goed nieuws! Zou je niet voor 1 a 2 dagen je konijn alleen los kunnen laten als je er bij bent? Als ze bij het jonge mereltje kan dan kan dat heel erg fout gaan.. Want een merel komt liever niet in de buurt van een nieuwschierig konijn, misschien is dit ook van toepassing voor moeder/vader merel

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:02

Mijn konijn loopt altijd los, hij heeft geen hok die dicht kan of op slot...aangezien hij deze zef altijd al openbrook...maar ik heb t vogeltje nu op een wat hogere plek gezet zoals op de foto daar kan mijn nijnemans nie bij

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:25

Als hij in je tuin veilig is voor katten, kun je hem zo laten zitten als zijn ouders hem vinden.
Tja, je konijn zal aan hem snuffelen, misschien tegen hem duwen maar waarschijnlijk heeft je konijn na 5 minuten door dat er niks spannends te beleven is en gaat hij verder met zijn ding.
Ik verwacht niet dat je konijn hem bijt ofzo.

Mocht je weten waar het nest is, zou je hem er terug in kunnen zetten, hij ziet er uit alsof hij een paar dagen te vroeg uit het nest gekikeld is...

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 12:20

nou ben wezen kijken...en hij is weg...toch wel jammer dat ik dan net nie heb gezien of tie nou mee is gevlogen haha