Konijn eet niet. Update, helaas overleden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Konijn eet niet. Update, helaas overleden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 10:25

Sinds vanmorgen eet mijn konijn niet meer. Ik begrijp er niets van want gisteren avond liep ze nog lekker te spelen en te rennen en at ze prima. Toen ik vanmorgen buiten kwam, liet ze zich niet zien en zat ze in het nachthok terwijl ze altijd aan komt stuiven als ik eraan kom omdat ze weet dat ze brokken krijgt. Ze wil niets eten, zit in een hoekje. Ik heb met een dierenarts overlegt en een Recovery zakje gehaald zodat ze nu eerst vocht en voeding binnenkrijgt. Zo even haar buikje masseren en daarna maar naar de da als het niet betert.

Wie herkend dit beeld.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 11-05-10 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast.

izzie

Re: Konijn eet niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:28

Dit heeft mijn oude konijn ook vaak gehad. Lijkt op een verstopping. Meer info vind je op konijnen.nl. Daar kun je ook medicijnen hiervoor kopen. Het kan ook gas zijn. Hoe is de ontlasting? En hoor je geluiden in het buikje of helemaal niks?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 10:43

Ze heeft net weer gepoept en dat was wel droog maar mooi rond. Ik hoor helemaal niets aan haar buikje. De da zei ook dat het evt. trommelzucht kan zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:45

Geef haar eens wat stukjes verse ananas. Als ze het zo niet eet dan kun je ze uitpersen en het sap in de mond spuiten. Ananas werkt namelijk ontzettend goed tegen verstoppingen, die tip kreeg ik van de knaagdieropvang, en het heeft hier ook eens een verstopping opgelost :)

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:52

Misschien heeft ze haken op de kiezen die in haar wang of in haar tong prikken, waardoor eten pijnlijk is. Ook kunnen als gevolg hiervan ontstekingen aan het slijmvlies ontstaan. Dit probleem komt regelmatig voor bij konijnen. Aangezien de kiezen bij een konijn ver achterin de bek zitten is het vrijwel niet mogelijk om dit zelf te controleren. Het beste kun je dan met je konijn naar de DA gaan.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:05

Dat van die ananas heb ik ook al vaker gehoord, schijnt ook te helpen. Het kunnen idd ook haken zijn, dan hebben ze meestal ook een natte kin van het speeksel. En dan zou ze waarschijnlijk al langer slechter eten. Heb je daar iets van gemerkt, dat ze de laatste tijd minder hooi at of zo?
Als ze echt niet meer eet kun je ook olvarit wortel kopen en dat dan dwangvoeren met een pipetje. Het is heel belangrijk dat ze wel blijven eten en drinken.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 11:13

Ze zit nu binnen en het papje Recovery ging er zo in. Ga zo even temp. meten. Ze eet normaal altijd heel goed, ook haar hooi. Twee weken geleden is ze nog helemaal nagekeken en alles was prima. Daarom verwacht ik dit ook niet.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:14

ons konijn had dit ook, en de D.A kon niets vinden poep was normaal we hebben hem gewoon lekker buiten op het gras gezet en met enkele dagen was het weer over :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 11:25

Nou, ze had net 35,3. Dat is wel laag, ik ga weer even bellen met de da. Het probleem is dat die ook vaak te weinig van konijnen afweten en dan ben ik nog verder van huis...

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:33

ik vind het klinken als gas.
stilzitten in hoekje en koud aanvoelen.
is konijntje ook in de rui? misschien heeft het haar binnen gekregen? dwangvoeren, ananas geven en zorg dat het konijn blijft drinken.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 11:37

Susanne_m, ik dacht hetzelfde. Over 2 uur moet ik de da terug bellen maar nu eerst Infacol halen. Hoop dat dit z'n werk goed doet. Wat baal ik hiervan zeg... ben de afgelopen maanden zo aan het dokteren met mijn huisdieren. Gelukkig deze week vrij dus kan ik het goed in de gaten houden! Bedankt voor de reacties tot nu toe.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:45

Waar woon je ergens? Op konijnen.nl staat een lijst met DA die wel veel van konijnen af weten, daar staat vast wel iemand bij bij jou uit de buurt. Sterkte ermee.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 12:01

Ik heb contact gehad met een konijnenarts en hij belt terug.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 12:11

Gelukkig! Ze wast zichzelf weer, dat is een begin en de temp. loopt ook op naar 36,3.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:14

Dat is fijn. Ik zal hard voor je duimen. Als het een verstopping is ziet het er heel naar uit maar dit is meestal goed op te lossen als je er snel bij bent.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:45

Bij mijn konijnen helpt peterselie altijd wel om ze weer aan het eten te krijgen!

Succes! Hoop dat de positieve lijn zich zo doorzet!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:21

Vanmiddag kan ik bij de da terecht, heb net even pijnstilling opgehaald en hoop dat het zo beter gaat maar ja... Haar temp. zakt weer, hoop dat de kruik voldoende gaat helpen. Ik heb er een hard hoofd in en vrees dat ze hier niet uitkomt.

Hoe kan het toch snel gaan met die konijnen, gister avond was alles nog prima. Vannacht had ze ook nog volop gegeten en gekeuteld en nu dit.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:55

dan ben je er goed op tijd bij, en is de kans op herstel vele malen groter.
onlangs niet van voer/ voerschema gewisseld (of pas in het gras?
ben benieuwd wat de arts ervan zegt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:56

Heb je ondertussen wel al wat ananas gevoerd?

_Rianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:22

heey ,

ik heb het ook meegemaakt .
waar je ook op moet letten zijn al de kleine dingetjes zoals nageltjes die te lang zijn , verandering in hun leefomgeving .
door al die kleine dingetjes kunnen ze zomaar gaan stoppen met eten ! en het vervelende is het kan 3 dagen duren

succes verder , laat je even weten hoe het bij de da is gegaan !

Groetjes Rianna

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 17:08

Ik kom net terug van de dierenarts. En helaas is ze ingeslapen. Ze had een grote bal in haar buik, of verstopping of gas. De dierenarts gaf haar 5 % en toen had ik de beslissing gauw genomen want ik ga haar niet laten lijden voor zo weinig slagingspercentage. Alles wat ik voor haar had gedaan vandaag had haar juist weer de goede richting op moeten helpen maar haar temp. bleef te laag en die rot kruiken deden weinig. Ananassap e.d. heeft niets geholpen.

Ik ben er heel boos om, die konijnen hebben zo'n goed leven en ik snap niet dat het met een leeftijd van 1 jaar al gebeurd kan zijn. Ik zit altijd bovenop die konijnen. Keutels goed in de gaten houden, geen veranderingen van voer als het te warm is in de zomer een parasolletje, etc... daarom snap ik het ook niet. Het mannetje is nu alleen en zal haar ook missen, ik iniedergeval heel veel.

Hier lagen ze lekker samen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7PAGQUIO.jpg

Hier staat ze alleen, lekker in hun paddockje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CMHEMLCD.jpg

Laika

Re: Konijn eet niet. Update, helaas overleden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:22

Jeetje, wat jammer. Maar reken het jezelf niet aan. Sommige dieren worden gewoon niet zo oud als je zou willen. Waarschijnlijk is dit konijntje gewoon niet geheel gezond geboren.
Heel veel sterkte.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:24

Sterkte met het verlies, ik weet precies hoe je je voelt ik heb precies hetzelfde gehad met mijn mannetje.
Dan zorg je zo goed voor ze en alsnog glippen ze onder je handen vandaan, ondanks al je best die je doet om ze er bovenop te krijgen.
Heb je mannetje nog afscheid van haar kunnen nemen of niet? Want soms kunnen ze dan ook een beetje lusteloos worden (eigen ervaring) en als ze afscheid nemen lijkt dat toch minder.
Voor in de toekomst is het zoiezo een slim plan om een vriendinnetje voor hem te nemen, maar niet overhaasten.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:42

Dat is slecht nieuws. Sterkte!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:54

Wat klote zeg! Sterkte, knappe beslissing heb je gemaakt

Weet ook precies hoe je je voelt.. Bij ons hebben ze ook alles wat hun hartje begeert (zie topic onderschrift + ren + los in de tuin, goed voer, ingeent, parasol, etc, etc) Vorig jaar mijn voedster verloren nadat het net weer goed ging een tijdje na ziekte. Toen nieuwe voedster (was al wel ongeveer 4 jaar) erbij en die heeft het hier maar driekwart jaar volgehouden.. Weer mijn ram alleen... Heb nu twee voedsters erbij, één reserve....