Heeft de dierenarts verder ook nog wat gezegd over eten voor de operatie of juist nuchter zijn of over pijnstilling, want bij zo'n advies zou ik verder wel even willen weten of die dierenarts wel voldoende verstand van konijnen heeft.
Na een castratie is een zachte, niet prikkende bodemdekking nodig, geen stro of zaagsel dus. Handdoeken bijvoorbeeld wel , dat heeft ook het voordeel dat je beter de ontlasting in de gaten kan houden.
Hooi moet natuurlijk altijd aanwezig zijn voor een konijn, maar niet los in de kooi wegens het prikken in de wondjes, in een hooiruifje of voerbakje is beter. Verder kan je gewoon voedsel geven waar hij aan gewend is, maar het kan wel handig zijn om in eerste instantie kleine hoeveelheden te geven waarvan je precies kan zien of hij er weer van eet. 10 brokjes uit een volle voerbak vallen natuurlijk niet op. Als hij weer goed wil eten kan je weer normale porties geven. Als hij normaal een waterflesje heeft kan het goed zijn om tijdelijk ook een bakje met water neer te zetten.
Mijn konijnen houden niet van knuffelen, dus ik zou daarom niet gaan knuffelen. Ik heb gewoon zo normaal mogelijk gedaan na de operatie van mijn voedster, alleen regelmatig het eten in de gaten gehouden en toen het nodig was ingegrepen en haar dwangvoeding gegeven. Maar dat was wel een zwaardere ingreep, rammetjes herstellen daarom veel sneller in het algemeen.