Zorg na castratie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Zorg na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 18:44

Mijn konijn - 2 jaar oud - wordt woensdag gecastreerd.
Het is een dagopname, aan het einde van de middag kan ik hem weer ophalen.
Nu vraag ik me af wat de beste zorg is na de castratie, moet ik hem met rust laten, of juist veel knuffelen?
Zaagsel lijkt me niet handig, omdat dat blijft plakken, maar kranten of handdoeken?
En kan er wel hooi en/of stro in het hok?
Wat moet ik hem geven qua eten?
Bij de dierenarts waren ze niet echt duidelijk.. Ze beweerden dat het stro en zaagsel niet zouden prikken en dat dit wel kon..
Maar dat lijkt me sterk..
Wie kan me helpen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:46

Destino

Re: Zorg na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 18:49

Oke bedankt! :)
Maar ik ben ook wel benieuwd naar persoonlijke ervaringen..

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:09

Heeft de dierenarts verder ook nog wat gezegd over eten voor de operatie of juist nuchter zijn of over pijnstilling, want bij zo'n advies zou ik verder wel even willen weten of die dierenarts wel voldoende verstand van konijnen heeft.

Na een castratie is een zachte, niet prikkende bodemdekking nodig, geen stro of zaagsel dus. Handdoeken bijvoorbeeld wel , dat heeft ook het voordeel dat je beter de ontlasting in de gaten kan houden.
Hooi moet natuurlijk altijd aanwezig zijn voor een konijn, maar niet los in de kooi wegens het prikken in de wondjes, in een hooiruifje of voerbakje is beter. Verder kan je gewoon voedsel geven waar hij aan gewend is, maar het kan wel handig zijn om in eerste instantie kleine hoeveelheden te geven waarvan je precies kan zien of hij er weer van eet. 10 brokjes uit een volle voerbak vallen natuurlijk niet op. Als hij weer goed wil eten kan je weer normale porties geven. Als hij normaal een waterflesje heeft kan het goed zijn om tijdelijk ook een bakje met water neer te zetten.

Mijn konijnen houden niet van knuffelen, dus ik zou daarom niet gaan knuffelen. Ik heb gewoon zo normaal mogelijk gedaan na de operatie van mijn voedster, alleen regelmatig het eten in de gaten gehouden en toen het nodig was ingegrepen en haar dwangvoeding gegeven. Maar dat was wel een zwaardere ingreep, rammetjes herstellen daarom veel sneller in het algemeen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 19:30

Oke bedankt voor je berichtje. Mijn konijn is normaal heel aanhankelijk en loopt iedere dag los in huis.. Maar ik kan hem wel in zijn hok aaien natuurlijk.
Ik moet mijn konijn vooraf gewoon eten en drinken geven en hij krijgt pijnstilling mee naar huis. Ook moet ik een zakje voer mee geven voor na de operatie..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:21

Wat ik van mijn da heb gehoord hierover is;
Eten blijven geven, darmen van een konijn moeten blijven werken, dus in de transportbox hooi, wortels oid leggen zodat hij kan blijven eten.
Geen stro of zaagsel in de nachthok leggen ivm prikkelen.
Daarnaast zou ik vooral in het begin hem even met rust laten zodat hij bij kan komen. Daarna kun je denk ik wel aan hem zien hoe het met hem gaat en of je hem kan knuffelen of liever even met rust kan laten.
Voer zou ik in kleine porties geven zodat je ziet wat hij eet. Zodra hij weer normaal eet kun je ook weer de gewone hoeveelheid geven.
Hooi zou ik alleen in een hooiruif geven ivm het prikken.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:23

Bedankt voor de tips!
Zal ik in het kooitje waarin ik hem breng ook snoepjes leggen?
Ik moet namelijk ook voer mee geven, misschien kan ik ook wel groenvoer meegeven, daar is hij dol op..

Morgen gebeurt het al.. Vind het best spannend!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:40

Als hij gewend is aan groenvoer zou ik daar zeker wat van mee geven, in het algemeen eten ze eerder weer van het groenvoer dan van biks.
En goed om te lezen dat de dierenarts verder wel de juiste dingen lijkt te doen en te adviseren.
Het beste voor jou en je konijn voor morgen, het is inderdaad wel even spannend.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:35

Karel is vorige week gecastreerd. Ik heb hem de dag ervoor gebracht omdat ik 's morgens geen tijd had. Ik heb Karel zijn eigen voer meegegeven en wat witlof. Ze krijgen hier iedere avond groenvoer, vandaar.
Na de castratie heb ik hem mee naar huis genomen en in zijn, net schoongemaakte hok gezet. Ipv stro had ik nu kranten een handdoek. Wel had ik er hooi in liggen. Ik heb hem na thuiskomst meteen witlof gegeven omdat ik hem aan het eten wilde hebben. Dat had hij daar nog niet gedaan. Gelukkig, hij at meteen! Ik heb toen nog een paar keer per dag bij hem gekeken of alles goed ging. 1x per dag kijk ik naar zijn wond, omdat hij dit zelf ook niet zo prettig vind. Bloed of iets dergelijks zie je toch wel in de kooi liggen!
Nu 6 dagen verder is alles weer hetzelfde, het is mooi genezen, Karel eet goed en mag zaterdag voor wondcontrole terug naar de dierenarts.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:41

Bedankt voor je berichtje!
Ik ga denk ook iets van witlof halen, blaadjes vand e bloemkool vindt hij altijd zo lekker haha, maar daarvoor ga ik geen bloemkool kopen.