1 konijn bij andere twee koppelen? Kans van slagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

1 konijn bij andere twee koppelen? Kans van slagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 07:53

Hallo bokkers,
Voor mijn 2 konijnen (10 maanden oud) heb ik een heerlijk buitenhok met een ruime ren er omheen. Ze kunnen de hele dag in ren in ren uit. Onder het hok is ook een hok waar ze kunnen liggen en schuilen.
Nu heb ik op dit moment een pleegkonijntje opgevangen die niet wist wat die gene er mee moest doen.
Beestje is veel te jong bij de moeder weg gehaald en at nog niet zelfstandig. Ik heb de taak op mij genomen dit beestje met de hand groot te brengen wat erg goed gaat. :)
Maar ik ben nu helemaal verliefd op dit diertje geworden. Maar wil niet een heel hok aanschaffen en wil ook niet dit dier alleen houden.

Nu vroeg ik mij af zou ik dit konijntje als deze sterk en oud genoeg is kunnen koppelen met die andere 2 van mij? Hoe kan ik dit het beste doen?
(op internet rond gezocht maar dit zijn meer koppelingen 1 op 1 en niet met een tweetal.)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:10

Ligt eraan wat het geslacht is van het konijntje en de konijnen die je nu hebt. Koppelingen met meerdere konijnen gaan over het algemeen gewoon goed, juist omdat ze dan meer konijnen hebben waar ze zich op kunnen 'richten'. Het is alleen wel belangrijk dat het op een neutrale ruimte gebeurd.
Als je nu een gec. heertje met een dame hebt en je opvangkonijn is ook een heertje, kun je er ook een viertal van maken. Het aantal heertjes moet overeenkomen met het aantal dames of meer dames dan heertjes, dan gaat het meestal goed. Maar 2 heertjes en 1 dame heeft niet veel kans van slagen.
Succes ermee, ik ben benieuwd!

Ash_

Re: 1 konijn bij andere twee koppelen? Kans van slagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 09:13

Het zijn alle drie helaas dames. Dan gaat de koppeling meestal moeilijker tog?
Ik moet wel zeggen dat de voedsters die samen zitten nu erg lief tegen elkaar zijn.
Pleegkonijntje is ook erg lief alleen op het moment meer mens gericht.
Ik kan wel eventueel (met goed weer) in de tuin zelf koppelen maar voorheen liepen de twee oudere konijnen in heel de tuin rond. Denk dat dit dan geen neutraal terrein meer is tog?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:20

Misschien kun je een gecastreerde heer uit de opvang erbij halen? Meestal gaan 3 dames niet goed vanwege de hormonen, maar met een goede heer erbij heb je veel slagingskans.
Eventueel zou je erover kunnen denken om de dames te stereliseren, maar dat is geen garantie dat het dan goed gaat.
Ik denk niet dat je tuin nog neutraal terrein is, het blijft toch bekend. Als je die heer uit de opvang haalt koppelen ze meestal daar, dat is echt ideaal! En dan geven ze ze alleen mee naar huis als je zekerheid hebt dat het een goede match is.
Hoe oud is het konijntje nu, zeker nog erg jong om te koppelen of niet?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 09:22

Ja ze is nu nog te jong om te koppelen. Zit nu (geschat) rond de 5 weken.
Ram erbij gaat helaas niet lukken met oog op mijn ouders.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 09:23

Hoeveel kost een steralisatie en zou ik dan alleen de dominanste kunnen laten steraliseren?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:14

de kosten van een sterelisatie zijn erg hoog, ik was meen ik (incl medicijnen en nazorg) ruim 150 euro kwijt. het wil per dierenarts nog wel eens verschillen, maar een heer castreren is goedkoper. Bij de dames wil je namelijk dat EN de eierstokken EN de baarmoeder er uit gaan ivm kans op kanker.

het laten helpen van 1 van je dames zal niet afdoende zijn. nu zijn ze nog lief voor elkaar, maar dadelijk komen ze in de pubertijd en kan het alsnog mis gaan helaas.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 11:04

Rond welke tijd is volgens jou de pubertijd?
Mijn ervaring is dat als ze normaal het eerste jaar met elkaar om gaan dit 9 van de 10 keer zo blijft gaan.
Wat is jou ervaring hierin?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:15

nee hoor, het kan zelfs na 4 jaar goed gegaan te zijn nog weer fout gaan. 2x een voedster bij elkaar gaat vaak niet zo best al zijn er natuurlijk ook weer tientallen uitzonderingen waarbij het wel goed gaat.

puberteit is meestal rond de 6 tot 8 maandne.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 13:03

Oke, ja ik heb e persoonlijk en ook vele in mijn omgeving nog geen last van gehad

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:06

wij hebben ook altijd konijnen altijd vrouwtjes hebben we een nieuwe zetten we hem er gewoon bij ;) gaat altijd wel goed.. wij hebben ook een zeer ruime ren dus zal daar ook wel aan liggen denk ik ;)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 13:16

Wij hebben nu indd ook flink wat ruimte. En van de winter kunnen ze ook weer in de hele tuin.
Gaat nu niet in verband met buiten zitten met mooi weer.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:53

Jammer dat een ram erbij niet gaat lukken. Een voedster zo erbij zetten zou ik niet doen, het is vragen om problemen.
@ obelix_luna, je hebt dan erg veel mazzel gehad tot nu toe.

Tja, anders zou je alledrie de voedsters moeten laten stereliseren, maar dat is punt 1 erg duur en je weet niet zeker of het dan alsnog goed gaat.
Als een rammetje erbij niet kan dan zou ik toch een ander huis zoeken voor het pleegkonijntje, als ze wel gaan vechten kan het verkeerd aflopen en dat wens je de konijnen ook niet toe. Wees blij dat de 2 voedsters die je nu hebt het (nog) goed met elkaar kunnen vinden.