Kat heeft bult boven oog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

Kat heeft bult boven oog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 18:51

Hallo, onze wolbaal op leeftijd heeft inmiddels al een weekje last van een soort bult boven z'n oog. Het is er al een tijdje (maand oid) wat kaler dan normaal, hij had er volgens mij ooit een paar maanden geleden ook een teek in zitten. Momenteel belemmert het echter ook zijn oog.

Afbeelding

Normaal is het zo:
Afbeelding

Hij heeft verder geen last als je hem aanraakt, het is bekend dat hij vaker thuiskomt met wondjes van gevechten, maar deze wond is verder niet open. Daarnet deinsde hij wel wat terug toen ik met m'n hand richting die plek ging.

Ik vroeg me af of iemand dit herkent, en anders gaan we met hem langs de DA.

Anoniem

Re: Kat heeft bult boven oog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:56

ik zou naar de DA gaan, kans dat er een abces zit en dat de DA het open moet snijden en reinigen.
als je daar te lang mee doorloopt, gaat het aan de binnenkant verder vreten en dat wil je niet hebben :)
ik heb het bij mijn stage meegemaakt met een kitten van paar maanden.. die hadden het ook een tijdje aangekeken en was iets groter dan die bij jou. dat is een behoorlijk naar en vies klusje geweest, en pijnlijk voor de kitten.

als er een abces onder zit, gaat de huid strak staan en het doet gewoon pijn..

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 18:58

Bedankt voor je advies! Als het goed is hebben we morgen een afspraak bij de DA en hopelijk is het niet in een al te ver stadium dan. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:59

Dit lijkt heel erg veel op een ontsteking die de teek heeft achter gelaten.Mijn kater heeft het ook paar keer gehad.
Maar als het er al 1 maand zit kan je er toch beter mee naar de DA gaan.Vaak gaat het vanzelf weer over,maar das dan binnen 2 weken al,als het door een teek veroorzaakt is.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:07

Dat lijkt mij inderdaad heel goed mogelijk. Bedankt voor je advies! Mag hij weer in z'n mandje mee naar de DA. :(:)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:45

Laat je ons nog weten wat de DA heeft gezegt en/of gedaan?
Ben er wel benieuwd naar.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:49

Het lijkt me wat laat voor een reactie op de teek,maar een ontsteking na een vecht-wondje is wel waarschijnlijk.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:47

Mijn poezel heeft het ook een keer gehad boven haar oog, beetje aan de knok geweest met haar moeke toen! :Y)

Dokter heeft en een spuit ingezet, leeggehaald, ontsmet, prikkie erin en poezel mocht met een zalfje weer naar huis, binnen een week was het weg :D

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:43

De bult was aanzienlijk afgenomen vandaag. We zijn net terug van de DA, en die heeft geconstateerd dat hij een oud wondje IN het oog zelf had (het ooglid was van binnen rood gekleurd), mogelijk van een haal uit een oud gevecht. Hij heeft een pijnstiller gekregen en moet nu 3x per dag even gedruppeld worden in het oog. :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:21

Hopenlijk snel beter! :(:) ;)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:42

[Update]

Het is nu een week geleden sinds zijn prik en dat we dagelijks zijn oog druppelen. Het zag er niet naar uit dat er veel verbetering in zat. Afgelopen nacht schrok ik me rot, want zijn hele oog was bebloed.
Afbeelding

Vandaag dus direct weer naar de DA, dit keer hadden we een andere arts. Hij heeft even in het oog gekeken, en het echte rode aan de binnenkant van het ooglid was weg. De DA zei dat waarschijnlijk het abces is gesprongen en dat dit een goed teken is. De zwelling is wel wat minder, maar hij knijpt ook meer zijn oog dicht.

De DA is er vrij zeker van dat dit een helend abces is, alleen gaat dit eigenlijk wat te langzaam. Als er geen verbetering is binnen een week kunnen we een foto laten maken om te kijken of het wellicht een cyste/tumor is... hoop het niet.

Momenteel is het oog wel schoon, niet meer troebel, nog steeds een beetje 'chinees' en hij knijpt hem dicht. Op aanraden kijken we het dus een weekje aan en als er geen verbetering is dan mag ik hopen dat het niet het ergste is.
Laatst bijgewerkt door _Denise_ op 17-05-10 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:48

Aaaah was sneu...beterschap met de poes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:24

O jeetej dat ziet er niet goed uit zeg het is veel erger geworden. Zou idd heel goed aan abces kunnen zijn dat kenmerkt zich in eerste instantie ook soms met haarverlies.
Hoop dat je kat snel weer opknapt!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 18:14

[Update]

Hier een foto van hoe het nu is. Dat bloed van hierboven was volgens de dierenarts dus mogelijk het openspringen van het abces, er zit namelijk geen wond in het oog dat het bloed anders heeft kunnen veroorzaken.

Afbeelding

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:17

Het ziet er nu al veel beter uit. Als zo'n abces open springt ziet dat er heel akelig uit. Mijn kat heeft dat ook eens gehad. Maar als het eenmaal open is, is het voor de kat fijner omdat de druk er dan af is.
Ik hoop dat het nu snel geneest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:39

Zo dat ziet er een stuk beter uit! beter zo :)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 18:57

[Update]
Stiekem druppelen we niet meer. En het gaat steeds beter. :)

Foto van daarnet (experimenteren met camera + voorzetlens) :
Afbeelding

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:35

Dat is netjes genezen!