Vermoeden uierontsteking geit, hoe acuut?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vermoeden uierontsteking geit, hoe acuut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:11

Ik pas op het ogenblik op een paar geiten. Vlek ligt wat veel vandaag en ik bekijk haar eens even.
Nu is de ene kant van haar uier enorm gezwollen en hard en je mag er ook niet aan komen, dus ik vermoed een uierontsteking.
Ze eet wel.
Hoe acuut is dit, moet ik vandaag een veearts bellen of kan het morgen ook nog? Ik heb er verder geen idee van.

colunder

Re: Vermoeden uierontsteking geit, hoe acuut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:02

Volgens mij moet je het uier proberen leeg te melken en te koelen.
Dat melken zal ze niet fijn vinden want dat is pijnlijk,maar daarna zal ze minder pijn hebben.
Ik zou het wel even goed in de gaten houden en anders morgen de dierenarts bellen.
Uieronsteking kan ertoe lijden dat een deel van het uier afsterft(als het niet behandeld wordt).

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:06

Ja, ik zou het ook afwachten tot morgen.
Heel gek misschien, maar ik zit momenteel met hetzelfde. Een opkomende borstontsteking. Ik kan je vertellen dat het erg zeer doet en begreep van mijn homeopaat dat je zeker niet moet koelen. Het moet namelijk doorstromen, en dat doe je door massage en warmte.
Als je gaat masseren, doe je dat in de richting van de tepel zodat het er uit kan. Dan neem ik trouwens wel zomaar aan dat de geit ook een baby heeft gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:15

Ik ga morgenochtend de veearts bellen. De geit heeft geen lammeren. Ik hoop dat ze de nacht doorkomt iig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:18

heb je het uier wel kunnen melken? en heeft de geit koorts? ik bel in zo een geval wel meteen de arts, ze kunnen er echt heel erg ziek van worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:16

Ik heb geen verstand van geiten. Ik pas op en geef ze eten. De eigenaren zijn op vakantie.
Melken heb ik niet gedaan, ze heeft ook geen lam, dus vast ook geen melk, verder wist ik niet dat ik dat moest doen, ook een thermometer was niet bij de hand.
Ze at nog en liep nog met me mee, morgenochtend wordt de veearts gebeld. Ik heb de eigenaar proberen te bereiken, maar helaas. Dus de veearts laat ik komen op eigen houtje.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:18

morgen even de veearts laten komen is wel nodig die kan je tips geven wat je moet doen. succes

Mindim schreef:
Ik heb geen verstand van geiten. Ik pas op en geef ze eten. De eigenaren zijn op vakantie.
Melken heb ik niet gedaan, ze heeft ook geen lam, dus vast ook geen melk, verder wist ik niet dat ik dat moest doen, ook een thermometer was niet bij de hand.
Ze at nog en liep nog met me mee, morgenochtend wordt de veearts gebeld. Ik heb de eigenaar proberen te bereiken, maar helaas. Dus de veearts laat ik komen op eigen houtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:30

Veearts is gebeld, hij komt vanmiddag.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:15

Ik ben benieuwd wat hij zegt!
Succes in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:22

Het is gelukkig geen uierontsteking, pfew.
Ze is al wat ouder en heeft al in jaren geen lam gehad en waarschijnlijk door een klaverrijk veld, is er iets met haar hormonen gebeurd. Waardoor ze nu dus idd een soort van waterige melk geeft.
Ik moet nu een paar dagen de uier leeg melken en dan moet het over zijn.

Ik voel me wel wat rot, want ik heb voor de mensen nu wel onkosten gemaakt door een veearts te bellen.
Gisteren lag ze zoveel en was de uier enorm en heet, vandaag was het iets afgenomen, door waarschijnlijk stuwing.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:25

Mindim schreef:
Ik voel me wel wat rot, want ik heb voor de mensen nu wel onkosten gemaakt door een veearts te bellen.
Gisteren lag ze zoveel en was de uier enorm en heet, vandaag was het iets afgenomen, door waarschijnlijk stuwing.

Niet doen, die mensen mogen allang blij zijn dat je zo goed op hun geiten past. Gelukkig is het niet ernstigs.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:37

nee hoor,ik denk niet dat de mensen het je kwalijk zullen nemen ,juist goed dat je zo goed oplet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:53

Afbeelding

Hier is de uier, de uier is al een eind geslonken, vanwege het melken. Ik ga morgen iemand vragen de geit te melken, want ik krijg er amper iets uit. Vlek heeft er ook geen zin in en dat maakt het wat lastig in mijn eentje.