Kater of poes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ninaka

Kater of poes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 14:41

Ik heb vorige week helaas mijn kat moeten laten inslapen wegens nierproblemen. Ik mis hem enorm, maar ik ben echt een kattenmens en zou niet zonder kunnen, dus ik wil wel een nieuwe. De vorige heb ik van iemand overgenomen toen hij 6 was en helaas maar 4 jaar van kunnen genieten.

Ik wil nu graag een kitten om het eens helemaal vanaf het begin mee te maken. Maar dan nu de eigenlijke vraag. Ik heb altijd gehoord dat katers aanhankelijker en mensgerichter zijn als poezen? Hoe is dat in jullie ervaring? Klopt dat of niet?

Natuurlijk zijn niet alle katers aanhankelijk en alle poezen op zichzelf en ligt dat aan het dier, maar hoe is het algemeen? Ik wil graag een knuffelkat die lekker bij me komt liggen als ik op de bank zit enz. Maakt het dan uit of ik een kater of een poes kies?

Oh enne.....heeft er misschien iemand nog kittens thuis die een goed huisje zoeken of weet je iemand :o PB'en mag altijd natuurlijk. Ben ook al aan het kijken op marktplaats enz. Maar ben op zoek naar die ene kitten waar ik spontaan verliefd op ben, aangezien het toch de bedoeling is, dat hij een flink aantal jaren bij mij door gaat brengen.

050206051012

Re: Kater of poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:59

Volgens mij maakt een poes of kater geen verschil. Ik heb van beide een stel rond lopen, maar merk niet dat de ene sekse knuffeliger is dan de andere.

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:00

Onze kater is echt een enorme knuffel! Hij is nu 7 mnden en net gecastereerd (wat echt niks voor stelt). Echt een heerlijk beest is onze kat!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:01

mijn kattin (helaas overleden) plakte een hele dag aan mijn been, vanaf ik in de zetel neerplofte, zat zij op mijn schouder of schoot.

Net hetzelfde met mijn huidige twee katers!

Dus ik zie er geen verschil in :D Ik denk dat het vooral kwestie is van de juiste kat voor jezelf te kiezen!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:04

het maakt niet veel uit vind ik. wij hebben nu 2 poezen, een echt een schootkat, en de andere meer op zichzelf. vroeger thuis hadden we ook katers en die waren ook verschillend, de ene erg knuffelig en de andere wat meer afstandelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:05

Het is vooral een kwestie van de juiste kat vinden, beide kunnen erg knuffelig zijn of juist heel zelfstandig. Per ras wil het ook nog wel wat verschillen.. ene ras is knuffelbaarder als de ander.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:06

Ik denk dat dat per dier verschilt.
Ik heb zelf een poesje, die is erg aanhankelijk en kan de hele dag op je schoot liggen.
De kat van mijn ouders is juist helemaal geen schootkat. Als je iets te snel beweegt schrikt ie al, en die zit hier al 10 jaar in huis.
Ze komen allebei bij een boerderij vandaan (verschillende)

graafstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:08

ik zou gaan voor een poes heb zelf 3 katten (2 geholpen katers en 1 geholpen poes) maar ik heb het probleem ondanks dat m'n katers geholpen zijn sproeien in huis en geloof me dat ik geen pretje en bij een poes heb je nergends problemen mee

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:09

Punt is wel; met een kitten kun je niet weten hoe hij uiteindelijk gaat worden, bij een volwassen kat weet je direct of het een knuffelkont is of niet :)
Hoewel dat ook weer verschilt... Bloempje van ons is een plakkerd, maar smeert hem zodra er bezoek is. Pumbaa hangt het liefst de hele dag in mijn nek, maar moet niets van anderen hebben (zelfs niet van mijn vriend, die mag hem alleen in het donker op bed aaien).

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:10

Bij ons zijn de katers aanhankelijker dan de poezen die we nu hebben (2 katers, 2 poezen), maar dat komt voornamelijk omdat die hun hele leven bij ons zijn, bij andere zijn zij juist bangig/ terughoudend. Onze jongere poes (mama van de katers, ook bij ons geboren, helaas is haar moeder weggelopen en haar oma overreden) is bij juist ook vreemden vreselijk aanhankelijk, wil graag op schoot (maar heeft helaas vlooien allergie wat dat niet zo aantrekkelijk maakt :+ )

Onze oudste poes heeft de eerste weken in de schuur doorgebracht.. met mama en zusjes/broertjes maar is altijd terughoudend geweest, en niet aanhankelijk helaas.. (en kijk af en toe nog steeds naar die stomme vreemde beesten die in haar huis lopen (andere katten :+ die er al jaren zijn :+ )

edit: wij hebben 1 dikkie die bij mij echt 'zit' en opgepakt en geknuffeld wil worden (mijn teddybeer :+: ) tegen mijn mama zit de hele avond, en bij mijn papa op schoot zit. maar zodra er bezoek is smeert die m en komt die pas terug als ze weg zijn.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 23:13

Goed om te horen, dat maakt het zoeken wel wat makkelijker. Was tot nu toe op zoek naar een katertje :D

En hoe zijn jullie gedachten over 1 of 2 katten in huis?
Mijn gevoel zegt 2 katten, ben niet zo heel veel thuis en lijkt me toch gezelliger.
Maar ik had 2 katten en toen de eerste 2,5 jaar geleden plotseling overleed, bloeide de tweede eigenlijk helemaal op. Leek er echt op dat hij de andere onderdrukt had ofzo. Heb toen ook besloten er geen tweede kat bij te nemen, terwijl ik dat eigenlijk wel van plan was. De overgeblevene leek veel gelukkiger in zijn eentje.

Toen ik het de DA laatst vroeg, gaf die ook aan dat je er eigenlijk beter 1 kan nemen, aangezien katten solitaire dieren zijn.

Ik denk als je een kat hebt dat die ook eerder op jou gericht zal zijn of niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:16

Ik geloof er niet zo in dat een kat eerder op mensen gericht is als er geen vriendjes zijn. En over dat het solitaire dieren zijn, daar heb ik mijn twijfels bij eigenlijk. Zeker als je een kitten neemt, zou ik je aanraden om er 2 te nemen (en zeker niet te jong, niet beneden de 12 weken).

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:20

Mijn ervaring is dat Katers altijd iets aanhankelijker zijn.
Let er ook op uit welk seizoen je een katje neemt!
Najaar/winter katjes zijn vaak kleiner en minder aanhankelijk,
kittens uit deze tijd worden vaak groter en zijn iets gezelliger ;)

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 23:25

Debbie schreef:
Let er ook op uit welk seizoen je een katje neemt!
Najaar/winter katjes zijn vaak kleiner en minder aanhankelijk,
kittens uit deze tijd worden vaak groter en zijn iets gezelliger ;)

Echt waar? Die had ik nog niet eerder gehoord. Weet je de reden daarachter?

Het is wel de bedoeling dat er op "korte" termijn een kitten (of misschien toch 2) komt. Kan een week zijn, maar ook een maand. Maar wel voorjaarkittens dus.

Ik weet dat het beter is om vanaf een week of 10-12 pas bij de moeder weg te halen, maar op Marktplaats worden ze vaak al vanaf 8 weken aangeboden (wettelijke termijn is 7 weken las ik ergens). Alhoewel je ook advertenties tegenkomt dat ze al vanaf 6 weken meemogen, daar reageer ik maar niet op.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:31

graafstra schreef:
ik zou gaan voor een poes heb zelf 3 katten (2 geholpen katers en 1 geholpen poes) maar ik heb het probleem ondanks dat m'n katers geholpen zijn sproeien in huis en geloof me dat ik geen pretje en bij een poes heb je nergends problemen mee

Van de 13 katten die ik had sproeiden er 7... Dat waren 2 katers en 5(!) poezen!
Dus geslacht zegt helaas weinig over sproeien.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:32

Over het algemeen worden voorjaarskatjes wat groter en zijn ze daardoor
rustiger, gezelliger. Najaarskatjes zijn vaak kleinere felle beestjes. (Ook leuk hoor ;) )

En tja.. met die leeftijden! Wij hebben er eentje van anderhalve week in huis gekregen,
groot gebracht met de fles en dat is ook een leuk beestje geworden.
Onze eerste kat is geboren op een boerderij waar ze ook grote honden hadden,
die hebben we dus ook met zes weken mee genomen. Ze begonnen met die leeftijd te lopen
en moeder kat kon geen 6 rond dartellende kittens beschermen tegen die honden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:33

Ninaka, klopt inderdaad, de wettelijke termijn is 7 weken, vanaf die tijd mag je ook adverteren op MP, anders wordt het verwijderd.
Vorig jaar hebben wij een zwangere zwerfpoes in huis gehaald waar 3 kittens uit kwamen ('ze gaan echt allemaal weg hoor!', belofte aan vriendlief), maar ze hebben zeker tot de 12e week veel bij mama gedronken (en af en toe nog tot de 20e week, toen werden ze allemaal geholpen en was het over met de pret).
Voorjaarskittens zijn ook vaak wat sterker qua gestel dan de najaarskittens.

Waren jouw katten uit hetzelfde nest? Dat wil vaak ook nog wel zorgen voor een betere band onderling.
Twee jaar geleden hadden wij 2 kittens (beide elders vandaan) en die waren geweldig samen, hebben echt veel aan elkaar gehad in de kittentijd. Heb vorig jaar met het nest ook gemerkt dat de kittens erg aan elkaar hingen (en ze verdragen alles van elkaar, mama houdt ze ook nog steeds scherp in de gaten).

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:33

mijn ervaring is dat katers een stuk makkelijker in alles zijn en veel mensgerichter dan poezen.

(ik heb eerst 2 poezen gehad, heb nu 2 katers)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:55

graafstra schreef:

Denk erom dat poezen wel degelijk ook kunnen sproeien of plasjes neerleggen... dus nergens problemen mee hebben is niet juist.

Wat najaars of voorjaarskatjes betreft, dat geldt alleen voor boerderijkittens niet voor raskatten. In het najaar zou het kunnen dat de poes al een nestje heeft gehad en in een mindere conditie is. Er is er ook minder te jagen dan de verse muizen en jonge vogeltjes in het voorjaar en het is kouder waardoor de kans bestaat dat ze kleiner blijven. Raskatten wonen over het algemeen in huis/ren en hoeven niet te jagen en worden over het algemeen beter verzorgd dan de stalkat/boerderijkat dus dan maakt voor of najaar niks uit.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:08

Volgens mij hangt het erg van het karakter af en niet zo zeer wat voor geslacht het heeft. Ik heb nu een broer en zus en ze zijn allebei erg aanhankelijk.

Wel moet ik zeggen dat de poes ook echt een poezenkarakter heeft, het is nogal een "tutje" en het moet haar erg voegen allemaal. Zelf vind ik het niet zo erg, ik moet altijd vreselijk om haar lachen.

Ook ik zou meer neigen naar 2 katten. Maar ook dat hangt erg van de karakters af en hoe goed ze met elkaar kunnen opschieten.

Poezen kunnen inderdaad ook heel goed sproeien. Onze poes heb ik het buiten wel vaak zien doen, onze (geholpen) kater nog nooit.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:36

Goh er is geen verschil tussen. Hangt van het karakter af :)

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:40

Ik zou voor 2 gaan en dan het liefst uit 1 nestje.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:50

Ik heb twee onwijze kroeldoos poezels.. We hebben ook katers gehad, exact hetzelfde verhaal :D Ik denk dat het aan het diertje zelf ligt, gewoon een goede uitzoeken! :D

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:56

mijn ervaring is dat katers over het algemeen iets knuffeliger zijn dan poezen maar heel veel verschil maakt het volgens mij niet hoor!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:57

Ik heb 4 katten, 2 katers en 2 poezen. De katers zijn wel degelijk aanhankelijkers dan de poezen.