Mijn katten kunnen vrij in en uit via een raampje in het hok. Niet alleen zij maar dus ook andere katten. Mijn eigen stel is zo van 'hoe meer zielen hoe meer vreugd' en laten andere katten meestal gewoon toe. De hond laat alleen de eigen vier toe en jaagt de rest weg. Zo ook de buurkat die regelmatig komt buurten. Twee jaar geleden hoorde ik eens een welbekend gepiep en toen bleef de buurpoes zitten waar ze zat toen hond en ik aankwamen. Op een berg paardedekens vond ik toen vier jonge katten. Twee waren van de stapel gerold en waren nat en koud omdat mams er niet bij kon. Ik heb ze toen drooggewreven en onder een warme lamp bij mams gelegd. Ik weet dat de buren niet echt geven om een dierenleven meer of minder. Omdat ik ze met veel pijn en moeite in leven wist te houden wilde ik ze toen niet aan de buren overhandigen met het risico dat ze zouden verdrinken. In overleg met de buren heb ik mams toen een aantal weken 'geleased'. Ik heb twee jongen zelf gehouden en voor de andere twee een goed tehuis gezocht.
Inmiddels grote stoere katers maar hier nog een plaatje van toen ze klein waren.

Zojuist bleef buurpoes hoog en droog in een hangmandje zitten toen hond en ik door het hok liepen (http://www.mijnalbum.nl/Foto-LHJALPKZ-D.jpg). Voordat ik ook maar kon bedenken 'zou het weer zover zijn' hoorde ik het bekende gepiep. En ja hoor, weer vier jongen.

Ik sta nu weer een beetje in dubio. Vorig jaar heeft mams thuis jongen gekregen en die hebben ze wel groot laten worden (zeggen ze) maar het risico is zeer groot aanwezig dat ze de kleintjes verdrinken.
Het zou zoveel schelen als ze mams gewoon laten steriliseren, maar ja dat kost geld.....