Tips gezocht voor het druppelen van een kats ogen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emytje

Tips gezocht voor het druppelen van een kats ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 12:38

Mimir, de oude asielkater (17 jaar), heeft onstoken ogen. Zijn rechteroog is echt flink ontstoken, links lijkt het op te knappen. Ik moet hem 4 keer op een dag dexamethasondruppels in zijn ogen geven en na een half uur vier keer op een dag Cavasanoogzalf toedienen. Acht keer op een dag mag hij er dus aan geloven en hij vind het toch feest. De helf van deze keren moet ik het ook alleen toedienen omdat mijn vriend werkt. De andere keren lukt het druppelen en zalven dus wel, omdat we met zn 2tjes zijn. Als ik alleen ben lukt het maar de helft van de keren. Heeft iemand tips?

Maandag mag Mimir weer op controle, maar ik hoop zo, met name voor hem, dat het druppelen dan niet meer hoeft.

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:48

Tja echt tips heb ik niet. Heb wel zelf de ervaring met een siamees. Is een beetje een sullige dametje dus de eerste drie dagen trapte ze overal nog in. Daarna was het feest -O-
Ik zette al een tijdje voor ik ging druppelen en zalven de boel klaar. Madam vind het erg fijn om bij me te zitten dus die loopt na een tijdje vanzelf naar me toe. (Hoe langer het druppelen duurde hoe minder enthousiast... Ik heb het 4 weken moeten doen...) Dan ging ik haar kroelen en drukte haar langzaam met mijn lijf tegen de bank aan tot ze in de houdgreep lag. Vervolgens met mijn rechterhand via de onderkant van de kop de ogen proberen open te houden. Let op ... plet de kat goed, ze zijn errug lenig... }:) En dan druppelen maar. Dan liet ik haar los en na een half uurtje kwam ze weer zeuren om aandacht, dan werd de boel op dezelfde manier gezalfd.
Als mijn vriend thuis was hield hij haar vast.
Vooral niet te zacht doen met een kat, dan heb jij pijn en is de kat nog niet gedruppeld...
Oww ja zorg wel dat de pootjes van de kat aan de bank kant zitten. Als de pootjes boven zitten.... voelt niet fijn :n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:54

wat zal die kat jou momenteel lief vinden zeg!
denk dat zodra het tubetje tevoorschijn komt de kat al verdwenen is. :P

ik moet mijn kat nu om de dag oordruppen tegen oormijt geven en ik ga op de grond zitten en zet de kat dan vervolgens tussen mijn benen klem.
zo zitten dat je onderbenen dus vanaf knie naar je tenen de vloer raken.kan geen plaatje vinden om het te illustreren
heb namelijk ook 2 paar handen nodig om de druppels in de oren te doen.
zo gaat het bij mij nog het beste.

heb je al geprobeerd om de kat in een handdoek te wikkelen?
soms wil dat ook erg goed,dan heb je een kattenpakketje :D en kun je ze goed behandelen

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 12:57

Vier weken??? Ik ben pas sinds donderdagavond begonnen!

Dus jij hangt zeg maar helemaal over de kat heen als ik het goed begrijp? Zo heb ik het nog niet geprobeerd. Punt is denk ik ook wel dat ik pas sinds oktober katten heb en er dus niet echt gewend aan ben om hen iets toe te dienen. Daarnaast ben ik ook bang dat ik een beet kan verwachten (mimir kan hard bijten), dus te voorzichtig zou ik zeer zeker wel zijn ja.

Emytje

Re: Tips gezocht voor het druppelen van een kats ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 12:59

Die opties kan ik ook nog proberen ja, dank je wel! :)) Eens kijken wat het beste lukt.

Hij is tot nu toe nog niet weg als ik met het flesje en het tubetje aan kom zetten. ;) Maar dat ligt er denk ik aan omdat hij daarna een lekker zalmsnoepje krijgt. :P (moet em toch nog een beetje kunnen omkopen niet?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:33

Ik heb nooit problemen gehad bij het druppelen van ogen bij mijn dieren (Katten, konijn of hond) ook nooit problemen met het geven van pilletjes.
Ik ben op dat moment heel rigoureus, pak eerst vriendelijk het koppie uiteraard, behandel ze, gaan ze tegen stribbelen wordt ik streng onder een harde nee.
Meestal zijn ze dan wel rustig dat ik snel mijn dingen kan doen.
Ik ga niet lopen mutsen, stukjes worst of vriendelijk blijven, gewoon gaan met die banaan :D

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 13:41

Hahahaa, ja ik ben te voorzichtig ik weet het. Toen mijn ram ziek was heb ik dat ook snel afgeleerd. ;)

Ik heb net zn oogjes gezalft met het vastzetten met mijn benen. Dat ging echt stukke beter. Anders gaat ie met zn voorpootjes lopen maaien en mijn zijn koppie schudden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:51

Ja je kan op dat moment even het beste idd de leiding even nemen, wat moet moet :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:56

Snel zijn en als het kan toch echt met 2 doen dit soort dingen. Moet wel zeggen dat ik doorheen de jaren handig geworden ben in het bedwingen van katten die plots 13 poten hebben en 8000 tanden ;)

Ik zelf ga vaak op de grond zitte, houd kat tussen mijn benen geklemd en doe het zo.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:30

handdoek tip is echt een goeie ik doe het ook altijd zo :-)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 01:17

Als hier zulke -in hun ogen- horrortaferelen nodig zijn, dan pak ik ze in de nekvel, 'druk' ze tegen de tafel en doe wat ik moet doen. Het mutsen ben ik inmiddels afgeleerd :+ Hoewel we er ook wel katten bij hebben zitten die zich niet laten behandelen door een enkel persoon, die je echt met z'n tweeen in bedwang moet houden.

Succes :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:47

je kunt je soms niet voorstellen hoe sterk katten kunnen zijn :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:58

En hoeveel poten ze hebben ;)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:06

ellepel schreef:
ik moet mijn kat nu om de dag oordruppen tegen oormijt geven en ik ga op de grond zitten en zet de kat dan vervolgens tussen mijn benen klem.
zo zitten dat je onderbenen dus vanaf knie naar je tenen de vloer raken.kan geen plaatje vinden om het te illustreren
heb namelijk ook 2 paar handen nodig om de druppels in de oren te doen.
zo gaat het bij mij nog het beste.

Zo doe ik het oordruppen ook bij mijn kat. Werkt heel goed. Nou moet ik wel zeggen dat ik een extreem vergevingsgezinde kat heb die mij 10 seconden na de ellende al weer heel lief vindt. Hij doet dus ook niet moeilijk bij het oordruppen.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 20:29

Ondertussen hoef ik nog maar 2 keer te druppelen en 4 keer te zalven op een dag en ik begin er steeds handiger in te worden. Ik ga in een soort van uitgerekte kleermakerszit om hem heen zitten en daarmee klem ik hem ook vast. Met links pak ik zijn koppie vast, trek het koppie wat achterover en het onderste ooglid naar beneden en met rechts heb ik het flesje of de tube vast en trek ik het bovenste ooglid goed open. Ondertussen is het in een paar seconde gelukt. :))

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:31

Kat op theedoek zetten. Theedoek schuin dicht knopen (behoorlijk strak), zodat alleen koppie er uit steekt. Geeft beetje dwangbuis effect. Dan kun je oogjes druppelen zonder dat ie krabt oid. Werkt snel en effectief en mijn redelijk onhandelbare kat heeft het me nooit kwalijk genomen (doe het ook zo met wormenpillen, nagels knippen etc).