konijnen tandjes verwijderd en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

konijnen tandjes verwijderd en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 11:41

Pas een konijntje opgevangen met doorgroeiende tandjes. Na overleg met de DA besloten de tandjes eruit te laten halen, dat is gister gebeurd. Alles gaat goed en konijn is ook weer levendig. Probleem is dat ik begonnen ben met olvarit wortel voeren en ze dus nog steeds niks anders eet. Hoe kan ik haar helpen weer brokjes te gaan eten? (Zou nu toch moeten kunnen, ze heeft pijnstiller en toont niet alsof ze last heeft)

sunny_l0ve

Re: konijnen tandjes verwijderd en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:58

Uiteindelijk moet ze inderdaad weer brokjes gaan eten, ik zou dit gewoon neerzetten en in de gaten houden of ze zelf weer eet.
Tot die tijd gewoon nog wat olvarit geven, het is belangrijk dat een konijn blijft eten.
Groentes moet fijngemaakt worden zodat het makkelijker verteerbaar is.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 12:01

brokjes heeft ze inderdaad naast zich staan. Olvarit blijf ik geven vind ze erg lekker, ben bang dat ze de olvarit zo lekker vind dat ze dat gewoon liever heeft dan brokjes.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:35

Alleen olvarit als dwangvoer is niet ideaal, het bevat veel suiker en weinig vezels, je kan het beter mengen met speciaal dwangvoer of een papje van haar eigen biks. Hoeveel geef je haar nu, in zulke situaties hoeft het alleen voldoende te zijn om de darmen op gang te houden, niet dat ze helemaal vol zit en daardoor geen trek meer heeft.
Overigens is biks vaak pas het laatste wat ze weer willen eten na een ingreep, eet ze al wel weer zelf hooi of groente?

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:11

Probeer eventueel haar biks brokjes te wellen in wat gekookt water (min. half uur laten wellen en afkoelen, anders blijven er nog klontjes in zitten) en te mengen met olvarit, let wel op dat dit niet met alle biks brokjes werkt, zodra het geen papje word maar brokjes blijven niet geven.. en probeer haar stukje appel, witlof etc te laten eten al zal dat moeilijk gaan nog!
Vind het wel jammer dat de DA je niet bij voorzorg wat dwangvoer heeft meegegeven, aangezien veel konijnen waarvan tanden worden getrokken de eerste 2-3 dagen niet zelfstandig willen eten en al helemaal geen brokjes.
Als je nog meer vragen hebt stel ze gerust via PB lees ik ze eerder. Suc6 ieder geval nog even

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 15:33

DA had gezegd dat ze al heel snel zelf zou gaan eten, ze eet inmiddels wel hooi en soms kleine stukjes komkommer. Ga inderdaad ook haar eigen brokjes weken en mengen met de olvarit.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:59

Hij heeft in enige zin daar gelijk in, maar... dat is een enkel plukje hooi en een enkel stukje groenten, en krijgt dan niet zijn benodigde voeding binnen wat in deze dagen toch zeker wel belangrijk is zeker voor een konijn. Want zijn darmen moeten goed blijven werken, en het is nogal een ingreep bij een konijn zo'n narcose, waarbij hij zijn benodigde voedingstoffen echt nodig heeft.. Wil niet zeggen dat hij fout heeft gehandelt, vind het alleen niet slim van hem dat hij niet uit voorzorg (zeker met weekend er tussen) je een zakje dwangvoeding heeft meegegeven. Want uit ervaring, weet ik dat 9 van de 10 konijnen de eerste paar dagen hier gewoon wat hulp bij nodig hebben. Hopelijk gaat het lukken met je gewelde brokjes!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 19:19

ja het lukt hoor, brokjes van de hope farms werden netjes zacht, dit gemixt met olvarit, ging 10ml in. Zag er wel vies bruin uit, maar smaakte blijkbaar toch.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:43

wist je dat je ook bij de dierenarts (mischien ook wel ergens anders) een papje heb wat hooi is. maar tot poeder of heel klein vermalen is.
water erbij en je hebt een papje

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:07

Super dat het gelukt is! kan je beste 3 x daags doen, tenzij hij ook groente en hooi eet, dan zou ik het 2 x daags doen!
Nou hopelijk gaat hij snel zelf weer eten!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:09

Ik zou echt dwangvoer gaan halen bij de DA.
Waarom heeft hij de tandjes niet geknipt?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:28

Als je konijn al wel hooi eet, gaat het al de betere kant op hoor, de spijsvertering van een konijn kun je vergelijken met die van een paard. Vasten is uit den boze, en ruwvoer is het belangrijkste onderdeel van de voeding. Brok is alleen maar een kleine aanvulling voor vitamines en mineralen die niet of te weinig in het hooi zitten
Geef behalve b.v. witlof of wortel ook gerust 'onkruid' als zevenblad, paardenbloem- en blad, smalle en brede weegbree, dan krijgt je konijn al heel wat vitamines en mineralen binnen die ze anders met de brok zou krijgen.

Bij mijn konijn heb ik een keer de kiezen laten raspen (haken, 't is echt net een paard), toen heeft ze 2 dagen olvarit wortel gegeten uit een spuitje, heerlijk vond ze dat, ze likte het zo op uit het spuitje. Daarna begon ze weer hooi te knabbelen en brokjes waar ik een beetje wortelpap op had gedaan.

@xxMACYYY: als dwangvoer voor konijnen heeft mijn DA dus gewoon olvarit wortel op de plank staan. En soms groeien de voortanden zo scheef, dat je elke 2-3 weken zou moeten knippen. Een konijn kauwt z'n voedsel met z'n kiezen dus kan prima zonder voortanden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 00:55

De voortanden bleven inderdaad maar scheef groeien. Met knippen loop je ook het risico dat ze gaan splijten, plus alle stress die het elke 2 a 3 weken oplevert. Maar heb haar nu bij de voerbak gezien denk dat ze 1 of 2 biksjes op heeft. Verder doe ik 3 keer per dag bijvoeren met mix van brokjes en olvarit.
Groente eet ze alleen kleine stukjes komkommer, hooi gaat al erg goed.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 01:05

Ons konijn heeft het ook. Knip ze elke 3 weken bij. Ik weet dat er risico aan vast zit, maar elke keer naar de dierenarts loopt ook in de papieren. Tanden trekken kostte volgens hem ong. € 95,00. Wat heeft het jou gekost?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 01:08

knippen doet ook pijn voor je konijn, ik was 81 euro kwijt, incl. pijnstilling erna.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 01:10

ik zal haar binnenkort eens wegbrengen. Het moet toch een keer gebeuren. Hebben ze trouwens alleen de voortanden getrokken of alles? Bij mijn weten moeten ze allemaal getrokken worden

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 01:17

alleen 4 voortandjes, let wel op dat ze eerst controleren of de kiezen wel goed zijn. En zoek een DA die ervaren is hiermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 01:22

mystery1980 schreef:
brokjes heeft ze inderdaad naast zich staan. Olvarit blijf ik geven vind ze erg lekker, ben bang dat ze de olvarit zo lekker vind dat ze dat gewoon liever heeft dan brokjes.

Ik zou de olvarit vervangen door geraspte wortel. Mijn konijntje is pas geleden ook de tanden getrokken. zelfde geval. Ik zou als ik jou was gelijk de olvarit weglaten, beginnen met die geraspte wortel:gaat er in als kool! en dan hebben ze snel genoeg door dat de brokjes ook makkelijk op te eten zijn. Daarna zou ik de helft minder geraspte wortel geven en brokjes ernaast zetten. mijn konijntje at het gelijk op ;)

Blijf wel opletten dat de tandjes eventueel terug kunnen groeien. Er zit bij mij konijntje al 1 tandje een beetje terug.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 01:32

De science selective mature is een wat zachter brokje, als je science selective (SS) nat maakt wordt het ook een dwangvoeding ;)
Verder zou ik in het begin de groentes wat kleiner snijden, maar in principe moet ze nu langzaam zelf gaan eten.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 09:07

geraspte wortel is ook een goed idee, ga ik zo gelijk even proberen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:10

net wat diarree ontdekt, balen!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:10

Diarree is niet goed. Ik zou de DA bellen!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:32

mystery1980 schreef:
net wat diarree ontdekt, balen!

Weet je zeker dat het diarree is en niet de zachte ochtend-keutel die het konijn zelf weer op hoort te eten? (klinkt onsmakelijk, maar zo worden bepaalde voedingsstoffen in de 'tweede ronde' alsnog goed verteerd en opgenomen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:39

weet zeker dat het diarree was maar nog niet in heel heftige vorm zeg maar. Zal wel door het andere eten komen wat ze nu doet. Ze krijgt zo wat hooithee en even geen groenvoer meer. Is het over een paar uur niet beter, bel ik idd de DA.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:43

Ik heb bij mijn konijn op 8 jarige leeftijd ook de snijtanden laten trekken. Eerst had ik enorme spijt omdat het beestje niet meer de jongste was en ik echt 2 of 3 weken heb moeten dwangvoeren.

Van de DA had ik een poeder(voer) gekregen dat ik met water moest aanlengen en dat vol met vitaminen, mineralen en vezels zat. Ik weet niet meer hoe het heet maar ik geloof dat ze het spul ook voor reptielen (? hoe zat het ook al weer?) gebruiken om aan te sterken. Olvariet en gepureerde wortel hoefde hij nl niet. Het was best duur spul, maar je doet er lang mee want het is heel geconcentreerd. Misschien dat je daar naar kunt vragen bij de DA? Hij kreeg er geen diarree van omdat er voldoende vezels in zaten.

Ik gaf gewoon hooi, biks en een klein beetje groenvoer (gras, paardenbloem) erbij, ook al raakte hij het in het begin niet aan.

Net voor we op vakantie gingen, is hij weer gaan uit zichzelf gaan eten en hij heeft nog een paar jaar geleefd. :)

Toen was ik uiteraard wel blij dat ik voor het trekken van de tanden had gekozen. Pff, maar wat een gedoe.