Kat 'verdoven' om klitten weg te halen, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Kat 'verdoven' om klitten weg te halen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 18:47

De titel is eigenlijk dramatischer als ik het bedoel :')

Wij hebben thuis 3 Noorse Boskatten. 2 ervan hebben nooit klitten. Pippie helaas wel.

Pippie is bij ons geboren, ik mocht maar 1 poesje houden uit het nest, en dat werd Fietje. Pippie werd verkocht naar een mevrouw, die Pip na 2 maanden terug bracht omdat hij 'niet met haar andere katten op kon schieten'. Eerlijk waar mensen, een lievere, socialere poezel is er niet, hij kan met elk mens en dier opschieten, ze wou hem gewoon niet meer, heeft ze later ook toegegeven.. Pip werd dus weer bij ons terug gebracht, en bleef natuurlijk bij ons, het is zo'n heerlijk dier, en het zou gewoon niet eerlijk zijn om hem weer weg te doen. Toen Pip terug werd gebracht zat hij onder de klitten die we er gewoon niet meer uit konden kammen.

Beestje naar de DA gebracht, die zou een licht roesje geven, en hem even scheren op de plekken waar de klitten zitten. Daarna zijn we aan het borstelen geslagen, en waren klitten verleden tijd. Totdat mijn moeder in februari plotseling ernstig ziek werd en in het ziekenhuis op werd genomen. Ik woon als enige nog thuis, papa heeft een bedrijf, ik werk de hele dag en moest in het bedrijf helpen, alles moest draaiende worden gehouden, elke avond naar mama toe, we hebben dieren die verzorging nodig hebben. Mijn pony werd ernstig ziek, en had heel wat verzorging nodig, dus mijn dagen werden nog drukker.

Jullie raden het al, Pip borstelen schoot er bij in. Nu is alles gelukkig weer wat normaler, mam is weer thuis en aan de beterende hand, mijn pony is enorm opgeknapt, we kunnen weer een beetje bijkomen van alle stress. Maar Pippie heeft inmiddels flinke klitten op zijn buik gekregen. Er uit borstelen lukt niet, knippen kan wel, maar Pip houdt dat al snel voor gezien, die vind dat maar niks. Pippie is een hele grote kater, dus even in de houdgreep kunnen we wel vergeten :')

We zoeken dus een manier om die klitten er uit te krijgen, het liefst zonder dat we naar de DA moeten. Waarom? Het geeft gewoon stress voor die katten. Daarnaast is Pippie maar moeilijk onder zeil te krijgen, toen hij een jeweetwel kater werd, hebben ze hem 3x! narcose moeten geven, hij bleef maar wakker, bleef maar vrolijk rondlopen, ze stonden er zelf ook verbaasd naar te kijken. Al die narcose is natuurlijk niet goed, dus dat willen we liever zoveel mogelijk beperken. Als het niet anders kan gaan we er natuurlijk wel mee heen.

Is er iemand die weet hoe je een kat zelf wat rustiger kan maken? Dan bedoel ik geen klap met een hamer, maar zijn er middelen te koop, zoals je dat ook voor paarden hebt, om ze zelf even wat kalmer te krijgen? Hebben jullie daar goede ervaringen mee? Of is er misschien iemand die weet hoe we de klitten zelf goed kunnen verwijderen, zonder de kans te hebben dat we in de huid knippen of Pip een slagader openkrabt?

Ik hoop dat iemand ons kan helpen!

RelarDevi

Re: Kat 'verdoven' om klitten weg te halen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:55

Ik lees dat knippen wel kan maar dat hij er snel genoeg van krijgt. Misschien elke keer als je hem oppakt (of 1x per dag o.i.d) beetje bij beetje al die klitten wegknippen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:00

Antwoord.. Nee..

Als je kat inderdaad knippen (gevaarlijk! je kan makkelijk grote winkelhaken in je kat knippen) vreselijk vind, zal ie zo over de rooie gaan, dat een "vuurwerk pilletje" ook niet gaat werken.
Scheren is het veiligst (ook dan risico van stukje vel tussen tondeuse), maar maakt ook nog eens herrie. Gaat wel sneller.
Heb het overigens niet over het risico voor diegenen die moet knippen/scheren :D .

Vrees dat het toch de dierenarts gaat worden.
Heb je al nagevraagd of hij die keer met knippen/scheren normaal onder zeil ging?
Voor zoiets als scheren moet ie wel tijdje flink suf zijn, maar pijn doen doet het niet, dus kan lichtere anesthesie voldoen
als voor een operatie. Wel genoeg, zodat diegene die moet werken veilig kan werken en kat goed stil ligt. (ivm anders kans op wondjes)

Als je de kans krijgt.. met klein stomp!! schaartje elke keer onder de klit plaatsen (in de klit eignelijk) en dan openen.
Zo knip je nooit in de kat en langzaamaan krijg je hem wel uit de knoop.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 19:09

MoonChloe: Dat was ons plan ja.. Maar hij begint aardig door te krijgen dat als we bij zijn buik moeten, er geknipt word, en dan word hij al flink bewegelijk. Ik durf het gewoon niet aan om dan te knippen.. Stel dat ik net knip terwijl hij een uithaal doet, en ik in zijn buik knip.. Brr..

Dan vind ik een roesje bij de DA toch een veiliger idee. Maar stel dus dat we hem zelf wat rustiger kunnen krijgen met een of ander middel, en hij niet meer zo bewegelijk is, dan kunnen we dus rustig knippen, of misschien zelfs even met een klein scheerapparaatje er onder door.

Sjolvir: hij vind knippen niet vreselijk, dat niet. Hij word dus echt te bewegelijk. Doodeng om dan toch te knippen..

We hebben toen de dierenarts ging scheren inderdaad van te voren overlegt, ze hebben hem gelijk wat meer narcose gegeven, maar ook toen ging hij niet onder zeil. Hij was wel heel rustig, dus hij is uiteindelijk gewoon half wakker geweest met scheren, omdat ze hem liever niet nog meer narcose wilden geven. Wel had hij toen toch een paar kleine schaafwondjes omdat hij toch wat bewegelijker werd op het laatst.

Het is gelukkig een heel lief dier, heel rustig ook, dus hij nooit snel over de rooie gaan, of je echt aanvallen. Het is puur de bewegelijkheid omdat hij liever weg wil. Ik denk dat hij op een scheerapparaatzonder roesje wel pittig reageert, en dan ben ik ook echt bang voor mijn slagaders ;)

Bedankt voor de tip van het 'open knippen', dat wist ik nog niet!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:12

bij openen van stompe schaartje je wel realiseren dat je aan zijn haren trekt :o vinden ze ook niet zo tof..
wel veilig ivm gaten in kat,
niet veilig ivm gaten in baas.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:14

Mijn ouders hebben een Main Coon die zich niet laat borstelen, hij slaat dan het licht uit je ogen en wordt echt gevaarlijk. Deze meneer gaat 2 x per jaar naar de trimster waar hij zich (ik ben het pas gaan geloven toen ik het zag) als een engeltje gedraagt. Ze heeft een heel arsenaal aan borstels en knipt pas als het echt niet meer kan. Deze dame is heel doortastend en kan dus prima met deze kater overweg. Wie weet eens rondbellen of er bij jullie in de buurt trimsalons zijn die het doen/kunnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:15

Er is voor katten en honden net zo'n gel te krijgen als voor paarden. Sterker nog, Sedalin voor paarden bestaat niet meer, er is alleen nog Sedasan leverbaar, in een spuit en concentratie die voor katten en honden bedoeld is. DA kan dat gewoon leveren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:15

Wat je zou kunnen proberen is het uitscheuren/snijden van klitten.
Dat kan bijvoorbeeld met een tornmesje, of een briefopener.
Dan scheur je de klit in een aantal delen en kan je makkelijk de klitten eruit halen.

Zoiets:
http://www.premiumgids.nl/uploads/image ... opener.jpg
Dan kan je nooit in je kat knippen.
Dat werkt wel heel fijn vind ik, daar maak ik wel gebruik van in sommige gevallen.
Als trimmer doe je dat niet, maar in mijn gevallen is dat geen ramp.
(alhoewel de trimster die ik ken er dan een scheerapparaat overheen haalt, zij gaat ook geen dieren lopen pesten)
Vaak zijn de eigenaren maar wat blij dat we ze uit de klit hebben gehaald zo zaten ze in de klit bij binnenkomst.
Met het bovenstaande kan je dan ook nooit in de kat snijden of knippen.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 07-05-10 19:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:17

Ibbel schreef:
Er is voor katten en honden net zo'n gel te krijgen als voor paarden. Sterker nog, Sedalin voor paarden bestaat niet meer, er is alleen nog Sedasan leverbaar, in een spuit en concentratie die voor katten en honden bedoeld is. DA kan dat gewoon leveren.

Ja, maar dat is dus iets waar ze nogal eens doorheen breken en de baas toch een knauw geven.
Of waarbij ze nog een dag zo stoned als een garnaal zijn. (zelfde stof als vele "vuurwerkpillen")

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:25

Wij hebben ook een "klittenkat" , een kruising Noorse boskat. Zij is ook de enige van het nest die er last van heeft. Dikke pech. Ze houdt niet van kammen/borstelen maar er is ook niet tegenaan te borstelen.
We hebben ook geprobeerd zelf te knippen en met de tondeuse. En ook de gel geprobeerd. Mijn ervaring: poes beet nog steeds en legde vervolgens bijna het loodje!! Echt niet doen hoor. Wij zijn enorm geschrokken en dan zaten we nog maar op de halve dosis.

Poes gaat nu naar de dierenarts. Een van de assistentes is "poezenkapper" en doet t keurig. Ze scheert en plukt.
En geloof het of niet; er is daar nog nooit enige medicatie nodig geweest. Poes is een engeltje O:)
Wij zijn gestopt met alle stress thuis en leveren poes af en toe in bij de assistente (trimster lijkt me ook een prima alternatief).
En krijgen een wat aparte poes met kale plekken maar absoluut stressvrij thuis.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:33

Vreemde ogen dwingen Merensje.
Maar het is best wonderlijk, zo ken ik wel meer gevallen.

Ik vind het wel altijd best raar, dat wij het dan wel voor elkaar krijgen en het thuis niet lukt.
En dan bij ons zo mak zijn als een lammetje. :+

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:35

Ik zou er zelf niet teveel aan gaan lopen plukken, breng het beestje naar de kattentrimmer, die zijn daar veel handiger in en veel sneller. Dat is dus ook fijner voor de kat! En daarna natuurlijk zelf proberen bij te houden. Moet zeggen dat mijn kat ook regelmatig bij de kapper is geweest omdat ik het zelf een beetje verwaarloosd had (volgens de trimster was het niet zo erg, maar ik zie het graag bijgehouden).

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 20:05

Wij houden het normaal gesproken ook echt bij, vooral omdat Pip dus niet goed onder zeil te krijgen is. Ik ga even rondbellen of hier trimsalons zijn die ook katten doen, en anders toch maar richting dierenarts. Dat gaat natuurlijk een stuk sneller en dat is ook wel wat waard.

Pippie is gelukkig overal heel lief. Toen met het scheren moesten we even wachten tot hij sliep omdat dat de keer er voor zo moeilijk ging. Kwam de assisitente er aan: hij is ontsnapt! Ik vroeg of ik even moest komen om hem weer te pakken: Nee hoor, hij is heel lief, hij strijkt steeds bij onze benen langs. Tijdje later: Ik heb hem al 2x wat gegeven, maar hij loopt nog steeds gezellig bij ons rond :') Poosje later: Ik denk niet dat hij nog gaat slapen, dus ik probeer het zo wel eventjes. Toen hebben ze hem dus gewoon half wakker geschoren. Toen we hem weer mee kregen zei ze ook dat we niet moesten schrikken als hij een dag lang zou slapen. Nou niets hoor, we hebben hem 2 dagen binnen gehouden, maar Pip had nergens last van. Noorse Boskatten zijn echt hele bijzondere dieren :D

Roccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:28

De kater van mijn avatar is ook zo.
Hij gaat nu naar een trimmer en daar is het zo klaar.
Zou toch eens een trimmer proberen als ik jou was.
Vreemde ogen dwingen inderdaad :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:30

kan je niet met een verbandschaar (dus zoeen met een grote ronde punt tegen het prikken) proberen stukje voor stukje weg te knippen?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 10:32

Hebben we al geprobeerd Beantsje.. Ook al om van bovenaf steeds een stukje weg te knippen. Eventjes vind hij prima, maar dan begint hij al snel te bewegen, en zo schiet het weer totaal niet op.

Mijn moeder was ook enthousiast over het trimmer idee, daar hadden we zelf nooit bij nagedacht, wij dachten dat ze alleen honden deden. Dus daar gaan we zeker naar informeren, het zou even de oplossing zijn! Kunnen we daarna weer braaf borstelen.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:59

Het komt vast en zeker goed! Ik zou wel voor een trimmer gaan waar je zelf bij mag blijven. Bij mij hebben ze een keer gezegd dat ik weg moest, nou prima, maar dan gaat de kat ook mee!
Maar zelfs al hou je het keurig bij, dan heb je nog soms een paar knopen onder de buik zitten die er met geen mogelijkheid uitwillen.

Succes!!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:13

geef m een valeriaankussentje/poppetje, stinkt een uur in de wind naar een sporttas met zweetsokken maar hij is daar dan zo druk mee dat ie vergeet dat jullie zn klitten aan het knippen zijn :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 14:17

:') Daar heb ik echt nog nooit van gehoord Cissy :D Gisteren was hij in een slijmerige bui, dus terwijl hij bij mijn moeder op schoot lag te knuffelen heb ik al heel veel klitten weggeknipt. Voor de klitten in zn oksels gaan we naar een trimmer ofzo, dat durf ik niet aan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:24

nou, het werkt echt! :)
maar doe wel een knijper op je neus want het meurt..... %)
Het wordt ook wel gebruikt door mensen die met hun katten showen, ze worden er lekker rustig van op show.

Je kan ook zelf zo'n poppetje maken door valeriaandruppels te kopen bij de drogist en dat op een speeltje van de kat te druppelen.
Vriendin van mij had er een aantal zelf gemaakt met echte valeriaan erin en die heb ik van het weekend in mijn kattengroep gegooid met als gevolg 4 katten die knetterstoned waren en vreselijk stonken ..... :+ Het poppetje wás wit en half uur later zwart van de kwijl en het door de kamer meppen _O-

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 14:28

Hahaha hilarisch! Haha nou dat is het proberen ook wel waard zeg!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:55

gewoon even pilletje halen bij de DA, doen wij altijd voordat onze kat naar de DA toe moet, we krijgen hem met geen mogelijkheid in het vervoersboxje! Zo’n pilletje kost ene keer 6 euro, daarvoor ging ik zelf niet aan het knooien! En ze zijn daarna echt super lam :D