Wij hebben thuis 3 Noorse Boskatten. 2 ervan hebben nooit klitten. Pippie helaas wel.
Pippie is bij ons geboren, ik mocht maar 1 poesje houden uit het nest, en dat werd Fietje. Pippie werd verkocht naar een mevrouw, die Pip na 2 maanden terug bracht omdat hij 'niet met haar andere katten op kon schieten'. Eerlijk waar mensen, een lievere, socialere poezel is er niet, hij kan met elk mens en dier opschieten, ze wou hem gewoon niet meer, heeft ze later ook toegegeven.. Pip werd dus weer bij ons terug gebracht, en bleef natuurlijk bij ons, het is zo'n heerlijk dier, en het zou gewoon niet eerlijk zijn om hem weer weg te doen. Toen Pip terug werd gebracht zat hij onder de klitten die we er gewoon niet meer uit konden kammen.
Beestje naar de DA gebracht, die zou een licht roesje geven, en hem even scheren op de plekken waar de klitten zitten. Daarna zijn we aan het borstelen geslagen, en waren klitten verleden tijd. Totdat mijn moeder in februari plotseling ernstig ziek werd en in het ziekenhuis op werd genomen. Ik woon als enige nog thuis, papa heeft een bedrijf, ik werk de hele dag en moest in het bedrijf helpen, alles moest draaiende worden gehouden, elke avond naar mama toe, we hebben dieren die verzorging nodig hebben. Mijn pony werd ernstig ziek, en had heel wat verzorging nodig, dus mijn dagen werden nog drukker.
Jullie raden het al, Pip borstelen schoot er bij in. Nu is alles gelukkig weer wat normaler, mam is weer thuis en aan de beterende hand, mijn pony is enorm opgeknapt, we kunnen weer een beetje bijkomen van alle stress. Maar Pippie heeft inmiddels flinke klitten op zijn buik gekregen. Er uit borstelen lukt niet, knippen kan wel, maar Pip houdt dat al snel voor gezien, die vind dat maar niks. Pippie is een hele grote kater, dus even in de houdgreep kunnen we wel vergeten
We zoeken dus een manier om die klitten er uit te krijgen, het liefst zonder dat we naar de DA moeten. Waarom? Het geeft gewoon stress voor die katten. Daarnaast is Pippie maar moeilijk onder zeil te krijgen, toen hij een jeweetwel kater werd, hebben ze hem 3x! narcose moeten geven, hij bleef maar wakker, bleef maar vrolijk rondlopen, ze stonden er zelf ook verbaasd naar te kijken. Al die narcose is natuurlijk niet goed, dus dat willen we liever zoveel mogelijk beperken. Als het niet anders kan gaan we er natuurlijk wel mee heen.
Is er iemand die weet hoe je een kat zelf wat rustiger kan maken? Dan bedoel ik geen klap met een hamer, maar zijn er middelen te koop, zoals je dat ook voor paarden hebt, om ze zelf even wat kalmer te krijgen? Hebben jullie daar goede ervaringen mee? Of is er misschien iemand die weet hoe we de klitten zelf goed kunnen verwijderen, zonder de kans te hebben dat we in de huid knippen of Pip een slagader openkrabt?
Ik hoop dat iemand ons kan helpen!
. 
vinden ze ook niet zo tof..