gevaarlijke hond op doorgaande weg met bord "eigen weg"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

gevaarlijke hond op doorgaande weg met bord "eigen weg"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 12:39

ik reed laatst met mijn scooter over een landweggetje. toen zwam ik een bordje tegen met "eigen weg" de aanliggende boerderijen hebben wel nog een eigen oprit afgeloten met hekken de weg loopt gewoon door.
ik ben me toen dood geschrokken omdat een herder blaffend en grommend of me af kwam rennen, tis dat ik sneller was, maar echt prettig was het niet.

nu vroeg ik me af, er komen hier ook veel wandelaars langs wat ik weet. maar mag die hond wel zo reageren? en wat als die hond je bijt? omdat het bordje eigen weg niet betekend dat je het niet mag betreden. dan dient er verboden toegang voor onbevoegden (art. 461 Wetboek van Strafrecht) te staan of de boel afgeloten te zijn.

MilesNF

Re: gevaarlijke hond op doorgaande weg met bord "eigen weg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:48

Een hond mag wel blaffend of je af komen rennen, maar bijten mag hij niet. Of hij nou op eigen terrein is of niet. Eventuele schade is dan te verhalen op de eigenaar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:56

[NM] > [BB]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:00

Jij weet helemaal niet of hij gevaarlijk is, ik denk hij is gewoon waaks (wat heel fijn is voor de boer). :j

Wat een onzin dat die hond dan gelijk gevaarlijk is.....

Eigen weg is wel eigen erf, dus die hond mag er gewoon komen, hij komt immers niet van het erf af.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:02

Toch lijkt het me geen pretje als er een hond zo op je af komt gerend! Door de schrik kunnen er nog gevaarlijke dingen gebeuren. Dus eigenlijk is de hond wel een gevaar

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:05

Lieke schreef:
Een hond mag wel blaffend of je af komen rennen, maar bijten mag hij niet. Of hij nou op eigen terrein is of niet. Eventuele schade is dan te verhalen op de eigenaar.

dit is niet helemaal waar hoor lieke, als een hond bijt op eigen terrein, en er duidelijk staat aangegeven dat het eigen terrein is en er een bord staat dat waarschuwt voor de hond, is de schade niet te verhalen op de eigenaar. hiervoor zal je een rechtzaak aan moeten spannen als de eigenaar niet wil meewerken!

verder vind ik het niet horen dat de hond de openbare weg op kan lopen, dit kan bedreigend zijn voor de wandelaars!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:14

nairtje schreef:
Toch lijkt het me geen pretje als er een hond zo op je af komt gerend! Door de schrik kunnen er nog gevaarlijke dingen gebeuren. Dus eigenlijk is de hond wel een gevaar

Nee, het gevaar is dan de schrik. Niet de hond, die doet niks.

En de boer zal geen hond aanschaffen die niet waakt, hij is niet gek...... zo'n hond is prima om vreemden van je erf te houden, nou dat doet hij goed blijkbaar. Prima hond dus :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:18

Ik ben wel benieuwd hoe zo'n hond zou reageren op een andere dominante reu die dan over "zijn" weg zou looen...

Maar zolang het bij blaffen en grommen blijft....Heb ik er geen moeite mee hoor :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:22

Ik ook niet, perfecte waakhond :j

Dat-ie iedereen maar goed aan het schrikken maakt :j

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:32

Dat bordje eigen weg hangt daar niet voor niets, is dus van die boer.
En dan mag die hond zijn terrein bewaken.

Beetje vreemd om deze hond gelijk als gevaarlijk te bestempelen.
Mijn kruising rottweiler is ook erg waaks, en blaft en gromt er ook op los als er iemand op ons erf is. Maar die is niet gevaarlijk en bijt ook niet. Het enige wat ze doet is haar terrein bewaken. Wat ook 1 van haar doelen is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:34

_janet_ schreef:
Dat bordje eigen weg hangt daar niet voor niets, is dus van die boer.
En dan mag die hond zijn terrein bewaken.

Beetje vreemd om deze hond gelijk als gevaarlijk te bestempelen.
Mijn kruising rottweiler is ook erg waaks, en blaft en gromt er ook op los als er iemand op ons erf is. Maar die is niet gevaarlijk en bijt ook niet. Het enige wat ze doet is haar terrein bewaken. Wat ook 1 van haar doelen is.

Ik heb ook nog nooit moeite gehad met zulke grote honden...vreemd genoeg...Maar met die kleine enkelbijters als een JR...Die vind ik veel smeriger...!

Vooral die van de buren...Maar goed, die rent op de openbare straat om mij te bijten..Die slinger ik altijd over de heg terug...Met toestemming van de eigenaar...! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:35

Whahahaha Adil :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:37

toch snap ik TS wel. Jaren terug zowat op mn snufferd door een hond die dus wel van zijn erf af kwam en de openbare weg op kwam. Beest deed ook niet, maar ik moest er wel heel abrubt voor uitwijken. Als er een tegenligger had geweest had ik de keuze of tegen de tegenliggen aanrijden, of de hond aanrijden.Kan dus wel degelijk voor gevaarlijke situaties zorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:40

Maar dan komt de hond van het erf af, da's wat anders wat.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:41

wij hebben hier ook een vrij lange eigen weg buiten ons erf maar het hoort bij de boerderij dat betekend dat als er iets gebeurd dat het je eigen risico is dus denk dat mocht de hond je pakken op zijn eigen weg..is het denk ik je eigen schuld zal ik maar zeggen bij ons staat er trouwens wel eigen risico

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:46

Je hebt gewoon niet op het erf van de boer te komen zonder toestemming idd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:56

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigen_weg

Een eigen weg is in Nederland in principe voor iedereen toegankelijk. Het betreden van andermans grond is namelijk toegestaan, behalve als de grond is afgesloten, er schade ontstaat, of door de eigenaar kenbaar wordt gemaakt dat het betreden verboden is, bijvoorbeeld door een bordje "verboden toegang voor onbevoegden (art. 461 Wetboek van Strafrecht)".

In Nederland gelden de verkeersregels volgens art. 1 van de Wegenverkeerswet op alle "voor het openbaar verkeer openstaande wegen". Omdat het eigendom of het beheer van een weg niet bepalen of een weg voor iedereen toegankelijk is, gelden dus ook op eigen wegen in principe gewoon de verkeersregels.

Alleen als een weg echt met hekken of slagbomen voor alle weggebruikers ontoegankelijk is, is er geen sprake meer van een voor het openbaar verkeer openstaande weg en gelden de verkeersregels niet. In alle andere gevallen wel.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als ik bovenstaande lees en vooral het gedeelte verkeersregels kan de eigenaar van de hond gewoon verantwoordelijk worden gesteld als er een ongeluk gebeurd door het gedrag van zijn hond.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 18:11

naja ed boerderij heeft een eigen oprit ook nog als die hond dan daar in de buurt blijft, ok dan is hij nog zeker 3 meter van me af. had nu nog geen halve meter tussen hem en mij zitten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:41

Lees dit maar en lees dan voor paard/dier maar hond: Tanja @ [TAO] FAQ TAO.

Eigen weg doet hieraan verder niets af, je daarop begeven zou hooguit wat kunnen uitmaken in de toerekening van 'eigen schuld' (ik denk niet veel overigens).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 00:55

Ik woon ook in een buitengebied, waar honden ook op de 'eigen wegen' lopen. Ze komen er blaffend aangehold, maar niet van het terrein.
Als ik met mijn hond op de openbare weg loop en ik kom langs zo een weg, dan komt er wel eens eentje van het eigen pad af en blaft wat, maar verder hier niets. Als je roept 'terug' gaat ie nog terug ook :D

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:19

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 13:00

xXLianneXx schreef:
66996236 schreef:
naja ed boerderij heeft een eigen oprit ook nog als die hond dan daar in de buurt blijft, ok dan is hij nog zeker 3 meter van me af. had nu nog geen halve meter tussen hem en mij zitten

je zat op een scooter en je reed heel hard weg, denk je zelf niet dat dat al 2 redenen zijn voor een hond om achter je aan te gaan?(buiten dat je op "zijn" terrein bent) Als hij je niet gebeten heeft kan je ook niet zeggen dat die gevaarlijk is.

of die hond nou wel of niet gevaarlijk is boeit me echt geen ene donder. als je in me beginpost leest vraag ik me meer af wat je rechten zijn ALS een hond je wel zou bijten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:13

Maar als ik het goed begrijp dan kwam hij wel zn erf op, weliswaar op eigen weg, maar dan gemeenschappelijke weg met de andere boerderijen, of mis ik het nu zo. Vaak wordt een bord private weg geplaatst, terwijl het eigelijk helemaal niks privaat is, maar gewoon gemeenschappelijk openbare weg. ook al ziet het er als een landweggetje uit. Als hij duidelijk het erf afkwam dan vind ik zo'n hond best gevaarlijk, zeker als hij zo doet, hij mag dan nog grommen en zogezegd niks doen, zoiets doen ze niet zomaar en niemand hier kan gaan voorspellen of de hond wel iets gaat doen of helemaal niet. dus ja ik vind het gevaarlijk. en of je nu wegloopt of niet, wat moet je dan, staan wachten tot hij je leuk vind of wat? :roll:

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 13:19

tis een doorgaande weg, welliswaar voor bestemmingsverkeer maar dit geld alleen voor auto's en motoren. hier grensen een aantal boerderijen aan