Konijnenvraagjes..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_Bon

Konijnenvraagjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 10:00

Hoi,

Ik heb sinds 5 weken ongeveer 2 konijntjes, zijn zusjes. Hebben ze bij een fokker opgehaald met 5/6 weken oud (mam's trok het niet ofzo).
Ze mogen bij ons 's avonds doordeweeks los en in het weekend, eigenlijk altijd wanneer we thuis zijn.
Dat begint altijd heul gezellie, ze gaan als n stel debieltjes door het huis heen rennen van keuken naar huiskamer en terug. Ff de pootjes strekken zeg maar. Alleen na verloop van tijd beginnen ze ons vloerkleed te slopen, dat ding koste flink wat geld :P we hebben er al een aantal uitgetrokken lussen vanaf kunnen knippen maja het is toch zonde. Hoe leer je een konijn dit af? We bonjouren ze nu elke keer hun hok in, we hebben ook een mandje gehad waar ze graag in gaan liggen maar die ze nu tot de vulling aan toe hebben gesloopt, als het mandje stond gingen ze die slopen, zetten we het mandje weg slopen ze het kleed. We hebben een speelbal met snoeppies erin die ze ene keer helemaal geweldig vinden maar andere keer boeit het gewoon niet zo, als balkondeur openstaat gaan ze op balkon rottigheid uit halen maar dat vind ik niet zo een probleem, alleen 's avonds is dat voor de baasjes (ons) beetje frips :P en de deur dicht waarderen ze niet, er vliegen soms meeuwen langs (wonen 10 hoog vlakbij strand) en dan staan ze binnen 1sec. binnen. En met deur dicht werkt dat niet. Iemand oplossing??

Laat ze liever 's avonds gewoon los, vind het ook wel gezellig een van de nijnen springt ook gewoon bij je op de bank en op schoot om ff n aai te halen (andere doet dit niet meer helaas). Hoe laten ze mn kleed met rust??

wemkelover

Re: Konijnenvraagjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:06

Kleed opruimen als je ze los hebt.
Ik zou er maa wel mee uitkijken. Mijn konijn deed dit ook met een kleed die er nog niet lang lag, wij hadden dit niet door.
Paar dagen later, lag hij in shock en zowat halfdood in zijn kooi. Wij naar de dierenarts... opstopping in de maag, kwam hierdoor.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 10:22

Wemkelover :') het is een kleed van 2,5m bij 2m ofzo :p hoe zie je dat voor je :p ff onder de bank/ tafel vandaan halen elke avond en daarna weer neerleggen?
Daarbij kan dat niet, dat kleed houdt mn voeten warm.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:27

Met een waterspuit spuiten als ze gaan krabben? En anders iig een soort zandbakje op het balkon maken en telkens als ze willen gaan 'graven' ze in het zandbakje zetten.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:33

afleiden met andere leuke speeltjes, haal een paar kartonnen dozen bij de supermarkt, maak er deurtjes in, stop wc rolletjes vol met hooi enz enz.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:36

welk soort konijnen heeft u? ik heb ook konijnen maar ze zitten buiten in ren. konijnen horen buiten en zijn ook graag buiten. ongeveer halve meter onder de ren hebben we gaas aangelegd omdat ze anders weggraven.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:38

Ander knaag/sloopspul neerleggen. Elke keer nee/foei wil helpen maar dan heel consequent en kun je ze nog niet zonder toezicht loslaten (kan zowieso niet, kabels e.d.)
Je kan rieten/stro huisjes kopen, paar euro, kunnen ze in/op en vooral eetbaar en mag stuk

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:39

mijn konijn deed dit ook altijd, je moet iets klaar leggem wat veel kabaal maakt.

zodra ze dan aan je kleed zitten ga je dat klabaal maken als het goed is schrikken ze hier zo avn dat ze het niet meer doen.

Zo heb ik het mijn konijn ook afgeleerd.
ook heb ik zo afgeleerd dat hij aan kabels bijt.
ons huis is dan wel konijn bestendigd maar hier en daar vind hij wel eens een kabel maar daar blijft hij wel vanaf

PrincesjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:41

Kartonnen dozen werken onwijs goed, gewoon bij de supermarkt meenemen

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 12:50

Dakario schreef:
welk soort konijnen heeft u? ik heb ook konijnen maar ze zitten buiten in ren. konijnen horen buiten en zijn ook graag buiten. ongeveer halve meter onder de ren hebben we gaas aangelegd omdat ze anders weggraven.

Nederlandse dwerghangoren, ze kunnen niet buiten, in de ochtend staat de zon tot half 2 vol op het balkon, en kan het wel afschermen maar dan word het snikheet.
Daarom wil ik ze graag los laten lopen, snoeren en alles hebben we niet of goed weggewerkt dus daar schuilt geen gevaar in, ze gaan alleen als bezetenen aan het kleed staan trekken. Graven doen ze soms maar dan op het laminaat niet op het kleed :S

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 12:51

koeky schreef:
mijn konijn deed dit ook altijd, je moet iets klaar leggem wat veel kabaal maakt.

zodra ze dan aan je kleed zitten ga je dat klabaal maken als het goed is schrikken ze hier zo avn dat ze het niet meer doen.

ons huis is dan wel konijn bestendigd maar hier en daar vind hij wel eens een kabel maar daar blijft hij wel vanaf

Ook al gedaan :') van een brul tot handgeklap van op de grond stampen, ze zitten ons nu alleen maar aan te kijken :') of je wel helemaal lekker bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:55

Bon_Bon schreef:
Nederlandse dwerghangoren, ze kunnen niet buiten, in de ochtend staat de zon tot half 2 vol op het balkon, en kan het wel afschermen maar dan word het snikheet.
Daarom wil ik ze graag los laten lopen, snoeren en alles hebben we niet of goed weggewerkt dus daar schuilt geen gevaar in, ze gaan alleen als bezetenen aan het kleed staan trekken. Graven doen ze soms maar dan op het laminaat niet op het kleed :S

Ik vind jou situatie verre van geschikt voor een gelukkig konijnen leven, net wat Dakario zegt een konijn hoort buiten, in een groot hok met lekker veel stro en frisse lucht :)

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:57

Bon_Bon schreef:
koeky schreef:

Ook al gedaan :') van een brul tot handgeklap van op de grond stampen, ze zitten ons nu alleen maar aan te kijken :') of je wel helemaal lekker bent...

Hmm dan weet ik het ook niet meer.

sucses ermee

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 14:06

Chiqa schreef:
Bon_Bon schreef:

Ik vind jou situatie verre van geschikt voor een gelukkig konijnen leven, net wat Dakario zegt een konijn hoort buiten, in een groot hok met lekker veel stro en frisse lucht :)

Ik vraag niet of mijn situatie oke is, ik vraag of iemand goeie tip heeft om te zorgen dat ze mn kleed niet opvreten. En wat jij er verder van vind, sorry interesseert me werkelijk geen drol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:26

Bon_Bon schreef:
Ik vraag niet of mijn situatie oke is, ik vraag of iemand goeie tip heeft om te zorgen dat ze mn kleed niet opvreten. En wat jij er verder van vind, sorry interesseert me werkelijk geen drol.

Nou dat klinkt bijzonder, dus het welzijn van je konijn boeit je niet zo? Je konijn vertoont dit gedrag immers omdat het met materialen in aanraking komt die niet voor een konijn geschikt zijn en zijn leefsituatie niet geschikt is.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:29

Chiqa hou ajb op, geen behoefte aan een konijnenfluisteraar sorry.
De beste leefomgeving voor een konijn is helemaal niet in een hok, dus eindeloze discussie.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:33

Moderatoropmerking:
Graag een wat vriendelijker toon hier.
Dit is een openbaar forum waar mensen vragen kunnen stellen, maar waar mensen ook meningen kunnen geven.
Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar respectvol reageren kan altijd, of gewoon niet reageren.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:08

Er zijn een heleboel mensen die konijnen binnen houden hoor, die van mij heb ik ook binnen.
Wel gaat hij onder toezicht en als het weer het toelaat naar buiten in een rennetje dat je in en uit elkaar kan houden.
Maar dat ze perse buiten moeten dat vind ik grote onzin hoor, er zijn wel zoveel mensen die hun konijn gewoon binnen hebben. Die van mij weet niet beter, en hij is helemaal gezond.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:16

Ook mijn Nijnen hebben het prima binnen hoor. Ze hebben flink de ruimte en mogen geregeld in de kamer rondlopen en ja dan gaan ze ook aan het tapijt staan trekken. Wij hebben er daarom een stuk tapijt overheen gelegd wat over was van het tapijt leggen. Ik weet niet of het mogelijk is om misschien er iets overheen te leggen? Ik heb het mijn Nijnen namelijk ook niet af kunnen leren.

Pas trouwens wel op met karton. Ook ik had leuke kartonnen speeltjes in hun kooi en ren liggen, totdat Fable (ram) een flinke verstopping hiervan kreeg.

Succes met je Nijnen! (en vergeet er niet van te genieten ;))

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:21

t konijn doet alleen maar wat zijn instinct verteld hem te doen, een konijn heeft geen natuurlijke leefomgeving in een huis en loopt gevaar snoeren en kabels door de bijten en dus een electrische schok kan krijgen, zorg dus voor een veilige omgeving waar ze dus niet kunnen slopen, zet anders een stuk van de woonkamer af zodat ze niet meer bij dat kleed kunnen komen.... en als je dat allemaal niet ziet zitten tja.... je kan het konijn niet kwalijk nemen vind ik......

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 08:34

@Mjay: neem het ze niet kwalijk maar ik dacht misschien heeft iemand een geweldige oplossing, verder letten we op en jagen we ze elke keer weg bij het kleed. soms gaat het ook een hele dag goed, dan kijken ze er neit eens naar.

@Emytje: das misschien wel de beste oplossing iets van een handdoek ofzo eroverheen, koop liever elke week nieuwe goedkope handdoek dan n kleed haha

@Wemkelover: Indd, hier mogen ze zolang we niet zitten te klapertanden met de deur open ook gewoon buiten rennen, hebben de plantjes hoog genoeg zodat ze die niet op eten en verder vermaken ze zich ook prima.