Kruising herder/husky, even wat vraagjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Kruising herder/husky, even wat vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 21:33

Ik zat zo in een gesprek met een vriend van mij die helemaal weg is van het uiterlijk van een husky (waar ik het overigens mee eens ben) maar eigenlijk op zoek is naar een hond met het karakter van een herder (bewaking van terrein).
Nou zat ik zo eens rond te kijken naar of het mogelijk is om aan een kruising herder/husky te komen, het maakt op zich niet zo uit of de hond een beetje naar een herder neigt, maar een husky achtig uiterlijk is toch wel gewenst indien mogelijk.
Dus eigenlijk is mijn vraag: De kruising herder/husky, zijn deze honden geschikt als waakhonden?
Ik ben me ervan bewust dat elke pup anders is al denk ik wel dat je van een week of 6 al wel kan zeggen of een pup waaks zal zijn zoals een herder of meer het karakter heeft van een husky, of heb ik dat mis?
Goed, ik zou graag informatie krijgen over deze kruising, wat raden julie aan in de gegeven situatie en is deze mix geschikt hiervoor?

Verder nog één vraagje, specifiek gericht op de husky en de husky mix, ze staan er bekent om om te jagen op alles wat beweegt en een vacht heeft, dus ook katten... Is dit te voorkomen door 2 pups op te laten groeien met kittens?

thanks alvast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:44

Een paar antwoorden: kun je eraan komen: ja. Er staan er een aantal op internet, daar is wel aan te komen. Een pup zal wel heel lastig worden.
Een husky is een beroerde waakhond, de meeste herders zijn prima waakhonden. Dat zal dus per hond verschillen, neigt de hond naar herder, heb je er waarschijnlijk een prima waakhond aan, als de hond naar husky neigt niet.
Ja, je kunt redelijk snel zien of een hond het waken in zich heeft, de meeste herders hebben het van nature, en laten dat met een week of 10 al best een beetje zien. 6 weken is erg vroeg.

Ook herders hebben een flink ontwikkeld jachtinstinct en buitdrift, vergis je daar niet in. Honden kunnen jagers worden ondanks dat ze opgroeien met katten. Mijn herders waren binnen heel lief voor de kat, en andere katten moesten ze achteraan...... (niet dat het mag, dat is weer iets anders).

Pas op met het laten opgroeien met kittens, honden groeien veel harder, en ik ken afschuwelijke verhalen van kittens die letterlijk 'stukgespeeld' waren....... nooit, nooit, nooit alleen laten met elkaar.

Ik heb wel een mening over het aanschaffen van zo een kruising, maar dat is aan je vriend.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:46

Wij hebben een herder en een kitten samen en het gaat prima :) .
Ik zou voor een ander ras gaan zoeken, kruisingen .. mwah. Fokken is imo verbetering van het ras en niet vermeerderen..

Anoniem

Re: Kruising herder/husky, even wat vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:48

Het gaat vaak prima, en als het misgaat is het gelijk gruwelijk. Geen risico's mee nemen. Je vergeeft het jezelf nooit als het misgaat en je kon het voorkomen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:48

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:50

Yamcha schreef:
Het gaat vaak prima, en als het misgaat is het gelijk gruwelijk. Geen risico's mee nemen. Je vergeeft het jezelf nooit als het misgaat en je kon het voorkomen.

Ja precies, het is in het begin wel duidelijk maken aan de hond wat wel en niet kan. Gelukkig leren herdertjes snel..
Als ze nu stoeien, en we zeggen 'Kyra! Zachtjes!' dan stopt ze gelijk met wat ze doet, of ze geeft de kat een likje :') .
Maar inderdaad, in het begin ( en later ook .. ) zeker niet te vaak / te lang alleen laten samen ..

Anoniem

Re: Kruising herder/husky, even wat vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:54

Exact :j

Ben er altijd heel voorzichtig mee geweest, helaas is hier de hond de l*l ipv de kat, de kat slaat hem steeds, ook als hij lief doet.

Maar dat is offtopic.

Ontopic: ik denk dat je dingen als jachtdrift en buitdrift niet moet onderschatten. Herders en husky's staan vrij hoog in de driften, daar moet je wel mee om kunnen gaan......
Wat ik me ook nog zat te bedenken: husky's zijn ontsnappingskoningen, dus je zult je erf hermetisch af moeten sluiten met een husky, en dan komt er van waken niet veel meer terecht.