Magere kat op gewicht krijgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Magere kat op gewicht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 10:46

Bij ons in de straat zit een rode kat. Lief beest, komt altijd miauwen en kopjes geven aan iedereen die langs loopt. Maar toen ik hem vorige week eens oppakte voelde ik dat hij ontzettend mager is. Hij heeft ook een vieze vacht, en ziet er verder erg oud uit. Nu heb ik hem dus een keertje wat vlees gegeven, en sindsdien zit hij dag en nacht rond ons huis. Ik heb dus het idee dag het een zwerfkat is, maar zodra ik de overburen tegen kom moet ik eens vragen of die een idee hebben of poeslief een baasje heeft.
Ik heb hem in ieder geval een paar dagen na dat eerste bakje vlees nog maar wat bijgevoerd, want hij is echt vel over been, en toen heb ik hem meteen twee wormtabletjes er doorheen gemengd.
Als hij nu echt geen baasje heeft dan wil ik hem zelf in huis nemen :) Hij kan het ook best goed vinden met onze eigen kat.
Maar wat kun je een kat geven om goed op gewicht te komen? En hoe krijg ik zijn vacht weer netjes? Bestaan er bijvoorbeeld vitamine spuiten voor katten zoals je die ook voor paarden hebt?

em_papillon

Re: Magere kat op gewicht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:52

Niet gelijk een kat voeren die mager en ruiperig eruit ziet. Ik heb hier problemen mee gehad. Mijn kat is super mager en rank en heeft een ruiperige vacht. Mensen dachten dat we haar geen eten gaven en deden dit zelf. Waarna ze alles weer uitkotst. Mijn kat heeft een soort groeistoornis en blijft gewoon mini en mager. De vacht komt door stress. Het is naar als mensen denken dat ze een zwerfkat is. En wanneer je haar blijft voeren ziet ze jou straks als nieuw baasje. Dat is niet leuk voor de echte eigenaren :)
Maar als het beestje echt een zwerfkatje is en geen baasjes heeft vergeet mijn verhaal dan maar :) dan is het alleen maar goed. Iig hele kleine beetjes geven, om te kijken of het ook in haar maag blijft ;) en later misschien een keer naar de DA mee nemen, zodat die haar kan checken :)
Over vitamine spuiten e.d. Lees ik braaf mee voor tips :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 11:04

De kat is niet gewoon rank, maar echt vel over been. Ik kan het hele skelet voelen, van de heupbotten tot alle ribben, en de wervelkolom steekt vreselijk uit van voren tot aan de staart aan toe. Hij is verder wel erg groot, een stuk groter dan onze eigen kat, en valt op het eten aan alsof hij in jaren niets meer heeft gehad. Als hij niet zo'n gigantisch dikke vacht had dan zou je je rot schrikken := Vandaar dat ik ook niet het idee heb dat er goed voor gezorgd wordt, áls hij/zij al een huis heeft. Maar ik ga dat inderdaad eerst eens navragen.
Je zou toch zeggen dat een kat sowieso een paar keer per dag naar huis loopt om daar te eten, maar deze zit nu echt dag en nacht in onze voortuin. 's Morgens en 's avonds zit hij voor de deur (terwijl we hem nooit hebben binnen gelaten), de rest van de dag slaapt ie in de tuin.

Nu ik er over na denk, we wonen pas een half jaar in dat huis, we huren het, en er heeft eerder een oud vrouwtje in gewoond. Misschien was het haar kat := Of misschien weet de verhuurder van wie ie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:56

Ik ga met em_papillon mee;

em_papillon schreef:
Niet gelijk een kat voeren die mager en ruiperig eruit ziet. Ik heb hier problemen mee gehad.

Ik heb dezelfde ervaring, en ben daar beslist niet blij mee.
Ik heb een oudere kater, ziet er niet uit, broodmager, plukkerige vacht heeft nierfalen.
Nu zijn buren van mij zo gezellig om hem te voeren, kan je je voorstellen wat dit met zijn nieren heeft gedaan?

Vidn niet dat wij als burger kunnen beoordelen of een kat goed gevoedt wordt of niet, of je moet de buurt afgaan en informeren van wie die kat is. Als het een zwever is wordt het natuurlijk een ander verhaal maar zou zeker geen katten op straat gaan lopen voeren ej wil niet weten voor hoeveel ellende je kan zorgen dan.
(Gezondheid, dieet, kat gaat zwerven omdat zijn huis niet meer duidelijk is, mensen die hun kat gaan lopen zoeken, dure DA kosten etc etc)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 14:18

En hoe krijg je een magere kat op gewicht?

Ik weet ondertussen al dat het een zwervertje is ;)
Overburen hebben hem afgelopen jaar een keertje gevoerd nadat ie was komen aanwandelen, en sindsdien is ie daar niet meer weggegaan, maar zij kunnen hem ook niet naar binnen laten omdat ze zelf al een kat hebben. Ze hebben hem af en toe gevoerd, maar niet genoeg, vandaar dat ie dus zo uitgemergeld is.
Er hebben ook nooit flyers gehangen van een vermiste kat.. dus hij heeft geen huis voor zover wij en de buren weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:57

MysticTinker schreef:
En hoe krijg je een magere kat op gewicht?

Naar de DA gaan, bloedonderzoek laten doen en iig nierfalen uitsluiten.
Als jij hem namelijk verkeerd gaat voeren zal hij nooit dikker worden alleen maar zieker.
Tevens een ontlasting onderzoek laten doen en even ontwormen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 17:01

Dan moet ik eerst even met mn ouders bespreken of we hem ook echt kunnen houden. Zo niet, dan moet ik hem maar naar de dierenbescherming brengen. Maar ik ben bang dat ze hem daar een spuitje geven, zo'n oude, verwaarloosde, uitgemergelde kat.

Hij oogt verder niet ziek trouwens. Tandvlees is netjes roze, ogen glimmen, en hij is ontzettend actief, zeker als je ziet hoe mager hij is.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:03

het dikker krijgen kost tijd.
ik heb ook zo'n oude zwerver in huis..
ze was verkouden en wilde niet goed eten en werd daardoor mager.. ook zijn haar tandjes niet meer super dus ging het kauwen wat moeilijker.
Dierenarts heeft haar toen antibiotica gegeven, ze knapte op en wilde weer eten. Heb haar bloed laten checken maar dat was oké.
ze zit nu aan speciaal seniorvoer en krijgt speciale kattenmelk naast haar water.. heeft even tijd gekost maar ze is nu weer op gewicht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:28

MysticTinker schreef:
Dan moet ik eerst even met mn ouders bespreken of we hem ook echt kunnen houden.

dat wist ik niet ik dacht dat jij de baas was :D in zo'n geval is het idd het beste om naar de DA te gaan,
je hoeft iets als nierfalen en suiker niet aan de buitenkant te zien namelijk, veel succes!

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:04

Mijn rode Frits was ook opeens op mijn studentenkamer. De eerste maanden hebben we hem (eerst laten checken op een chip, had hij niet) een halsband omgedaan met een briefje dat hij bij ons 'woonde'. Ook hebben we hem bij Amivedi op de site gezet.
Officieel mag je een kat na een jaar pas toe-eigenen. Maar bij asiels en opvangen, worden dieren na twee weken herplaatst.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 20:05

Bedankt allemaal :j

Hij krijg gewoon het voer van onze eigen kat, senior voer krijgt die, dus met minder eiwit en zouten. Dat zou dus geen probleem zijn als hij bijvoorbeeld nierproblemen zou hebben, maar normaal gesproken zie je dan dat ze sloom worden en minder eetlust hebben enzo, maar dat heeft deze niet gelukkig :)
Ik heb hem een wormkuur gegeven en een anti-vlooien/teken pipetje.

Verder zijn we nog in onderhandeling.. M'n ma wil hem eigenlijk laten ophalen door de dierenbescherming, maar ik wil hem het liefst zelf houden.. (ga sowieso over n aantal maanden op mn eigen wonen, maarja, tot die tijd moet ie dan wel bij ons binnen..) Ik moet komende week sowieso met de konijnen naar de da voor hun inenting, en wil de kat dan t liefst meenemen om even te laten nakijken.

Dit is em :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij heeft twee verschillende kleuren ogen, een bruin oog en een groen oog. Heel apart :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:35

Zo dat is een oudje zo te zien.

MysticTinker schreef:
Hij krijg gewoon het voer van onze eigen kat, senior voer krijgt die, dus met minder eiwit en zouten. Dat zou dus geen probleem zijn als hij bijvoorbeeld nierproblemen zou hebben, maar normaal gesproken zie je dan dat ze sloom worden en minder eetlust hebben enzo, maar dat heeft deze niet gelukkig :)

Dit klopt niet wat jij nu beweerd. Een kat die nierfalen heeft heeft speciaal nierdieet nodig, senioren voer is alleen maar slecht (Ivm met en te hoog fosfor en eiwit gehalte) dit is in een nierdieet aangepast.

Ook je tweede opmerking klopt niet nierfalen is niet te zien aan het gedrag, ik heb er hier een lopen en die is nog hartstikke fit en eet als een dijker, toch zwaar nierfalen en die ziet er beter uit dan dit katje.

Zn oog heb ik ook mn twijfels over.
Al met al, een goed oud beestje zo en ach al heeft hij nog een mooi jaar bij jullie altijd beter dan op straat!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 20:48

Ik denk inderdaad dat ie al erg oud is, maargoed zonder spiermassa en met zo'n dikke doffe vacht lijken ze al snel erg oud. Misschien kan de da daar wat meer over vertellen :)

Ik hoop dat we z'n oogje inderdaad beter krijgen met wat oogdruppels.

Onze kat heeft speciaal voer van de dierenarts voor oude katten, een seniorenbrok met weinig eiwit en weinig zouten (dus natrium en fosfor) zoals ik al schreef. Dus voor zo lang moet hij het daar maar even mee doen. Hij krijgt sowieso maar kleine beetjes omdat ik niet weet hoe lang hij niks te eten heeft gehad.

Bij nierfalen drinken ze trouwens ook ontzettend veel (we hebben er ook al eerder eentje gehad met dat probleem), en dat doet hij ook niet. Valt me wel op dat hij in het begin vaak aan de blaadjes likte in de tuin om de dauw te drinken, blijkbaar heeft hij zo altijd zijn water gezocht.

Verder is hij doof. Of in ieder geval érg slecht horend. Je kan het roepen en in je handen klappen, hij hoort het allemaal niet, en kijkt pas op als je hem aanraakt :(:)
En hij loopt een klein beetje mank op z'n linker voorpootje.

Maar t is echt een schatje :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:09

MysticTinker schreef:
Ik hoop dat we z'n oogje inderdaad beter krijgen met wat oogdruppels.

Neem aan dat je dit wel doet nadat je naar de DA bent geweest en niet op eigen houtje?
Ik denk namelijk dat er een tumor in het oog zit.