Hoe katten uit de tuin houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Hoe katten uit de tuin houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 09:03

Aangezien onze buren nieuwe buren hebben (snappen jullie 'm nog? ;) ) en die mensen zo fijn *kuch* asociaal zijn om hun katten los te laten lopen, hebben wij last van een kattenoverlast. En wij niet zozeer, maar meer onze kraai die in de tuin woont - en alle andere dieren.
Nu hebben onze buren (een wat ouder stel met een klein hondje dat altijd door hun tuin snuffelt) al met de nieuwe mensen gepraat en hen vriendelijk gevraagd of ze er voor kunnen zorgen dat de katten niet in hun tuin kunnen komen, maar ze kregen een grote bek terug (oudste zoon werd kennelijk woedend toen hem een beleefde vraag werd gesteld).
Enfin, ze zijn zelf kennelijk niet van plan om hun katten binnen te houden of er überhaupt iets aan te doen, dus moeten wij het maar zelf aanpakken. Volgens mij hebben ze er minstens drie want ik heb nu al verschillende katten gezien.
De andere katten uit de buurt komen nooit in de tuin met dank aan wijlen onze geweldige kip Dotje, die alle katten die ze zag meteen aanvloog. Gevolg: nooit meer katten in de tuin. Heerlijk! Helaas is onze Dotje al een aantal jaren terug overleden als laatste van onze kippen, en de nieuwe katten hebben haar natuurlijk nooit meegemaakt. Dus die komen vrolijk onze tuin verkennen met alle gevolgen van dien. Ze schijten in de tuin van de buren en gaan in onze tuin achter de beesten aan.
Ik heb al eens een bonte lapjeskat weggejaagd die met zwaaiende staart naar onze kraai zat te loeren. Dit beest schijnt een echte jager te zijn, want laatst hoorden we twee tuinen verderop een hoop gegil en gekrijs en zagen we dat hij een ekster op de schutting probeerde te pakken (wat niet lukte). Gister heeft mijn vader onze kraai gered van een witte kat met een zwarte koptekening. Dit beest ging ineens achter onze kraai aan maar kreeg hem gelukkig niet te pakken (even voor de duidelijkheid, onze kraai kan door een vleugelverlamming nog niet zo goed vliegen dus komt niet zo hoog, wat hem dus een makkelijke prooi maakt. Daarbij is hij zich van geen kwaad bewust, toen ik hem zag met die bonte kat scharrelde hij er vrolijk op af om te kijken wat dat nu weer voor beest was).
Als hij wat engs ziet gaat hij wel heel hard krijsen om versterking, maar je zal zien dat we net een keer te laat zijn... en dat zou ik mezelf nooit vergeven.
We hebben kennelijk een waar kattenparadijs met een kraai, een nest duiven, een nest koolmeesjes, setjes heggemussen, mezen, merels, lijsters, tortels, eksters, kauwen en kraaien.... daarbij ook nog eens egeltjes en muizen. Het Walhalla.

Maar nu snappen jullie waarschijnlijk wel dat wij die moordlustige krengen graag uit de tuin willen hebben. Ik snap dat die katten er niks aan kunnen doen, die hebben een natuurlijk jachtinstinct, het is gewoon jammer dat het hun baasjes kennelijk niks kan schelen wat ze uitvreten. Ben benieuwd of het ze ook niks kan schelen wat er met hen gebeurd, anders pak ik mijn dubbelloops wel uit de kast.
Nee, ik heb geen zin om die katten echt wat aan te doen, dat gaat me ook te ver. Alhoewel ze best een plens water of een schop kunnen krijgen mochten ze weer achter onze kraai aan gaan. Maar om dat te voorkomen zoeken we dus een andere oplossing.
Het is niet mogelijk om een schutting te plaatsen, we hebben schapengaas en een heg ertegen wat onze tuin scheid van die van de buren. Er staan zoveel planten dat er geen hek bij past en bovendien komen die katten vaak via het schuurdak (waar ze overigens ook midden in de nacht staan te janken en te krijsen, de rotbeesten). Ik las iets over een apparaat dat een hoge pieptoon uitzend, maar ik denk dat andere dieren daar ook last van hebben (en wij misschien zelf ook wel).
Wat werkt er wel goed? Korrels ed. kunnen we niet strooien, want mijn kraai zou ze op gaan eten. Het moet dus niet giftig zijn oid. Ik hoorde dat katten niet van bepaalde planten hielden, maar ik weet niet of dat voldoende zou werken.
Of moeten we toch met een supersoaker op de loer gaan liggen?

Hope2012

Re: Hoe katten uit de tuin houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:08

koffiedrap bewaren en op de aarde gooien .
Is nog goed voor de tuin ook en katten houden er niet van .

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 09:10

Bedankt voor je tip, dat wordt koffiedik sparen dan... helaas is mijn moeder de enige die dat spul drinkt hier thuis, dus dat wordt lang sparen. :P
Dat is toch niet giftig als vogels het binnenkrijgen hoop ik? Aangezien hij vaak in de aarde loopt te ploegen...

Edit: suffe typo.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 06-05-10 09:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:11

Peper strooien? Daar houden de meeste katten ook niet van. :)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:12

Citroengeur hebben katten ook een hekel aan.. Dus misschien kan je plantjes kopen die zo'n geur afscheiden of citronellakaarsen branden?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 09:15

Oh, die plantjes zijn nog wel een optie. :j Alleen vraag ik me af of er nog echt plantjes bij passen. :+ Even kijken waar we die dan kunnen plaatsen.

@Liedje: peper als in.. gewone korrels?

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:16

Fiffill schreef:
@Liedje: peper als in.. gewone korrels?

http://www.huishoudplaza.nl/hhp_article ... Art_Type=1

Ik geloof het wel. :) Moet zeggen dat het niet altijd werkt. :n Wij strooiden het op het aanrecht om de kat af te leren dat hij daar niet op mocht komen, maar hij wandelde keurig door de peper heen. :Y)

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:20

Ik wil nog steeds heel graag een lapjeskat heben... O:) := :')

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:21

Stroomdraadje op je schuur is volgens mij het enige wat helpt.

Peper, koffiedrab, plantjes waar katten niet van zouden houden, cacaodoppen, sproeier met sensor, allemaal al geprobeerd hier, het houdt ze niet weg.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:23

Politie bellen? Wettelijk gezien mag een kat niet buiten de eigen tuin komen, dit is namelijk 'faunavervalsing', bovendien zijn ze een gevaar voor de inheemse fauna, lopen ze zelf gevaar (auto's) en zorgen ze voor overlast. Dat zijn dus al 4 overtredingen die een katteneigenaar pleegt door zijn kat vrij buiten te laten lopen.
Die eigenaar moet er voor zorgen dat als hij zijn katten buiten laat, dat ze niet uit eigen tuin kunnen ontsnappen. Zou toch te gek zijn dat jij allerlei uitgaven moet doen om te voorkomen dat zijn kat in jouw tuin komt...
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 06-05-10 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:24

vikki schreef:
Ik wil nog steeds heel graag een lapjeskat heben... O:) := :')

Als ik het verhaal van de Ts zo lees, kan dat best geregeld worden :D :Y)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 09:26

Ja, ik vraag me dus ook echt af of die plantjes ed. wel zouden helpen. :=
Draadje op de schuur, dan kunnen ze altijd nog onder de deur door, door het gaas/langs de planten... dus daarvoor zouden we ook iets moeten bedenken.

@vikki: van mij mag je hem zo meenemen. :')

GreaseMonkey schreef:
Politie bellen? Wettelijk gezien mag een kat niet buiten de eigen tuin komen, dit is namelijk 'faunavervalsing', bovendien zijn ze een gevaar voor de inheemse fauna, lopen ze zelf gevaar (auto's) en zorgen ze voor overlast. Dat zijn dus al 4 overtredingen die een katteneigenaar pleegt door zijn kat vrij buiten te laten lopen.

Ik denk om heel eerlijk te zijn dat dat niet zo'n goed idee is... zullen de nieuwe mensen niet vrolijker van worden en daarbij vraag ik me af of de politie het wel serieus zou nemen. :+

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:28

karina1977 schreef:
koffiedrap bewaren en op de aarde gooien .
Is nog goed voor de tuin ook en katten houden er niet van .

dat doen mijn schoon ouders ook werkt echt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 09:31

Niet geschoten is altijd mis (en dan bedoel ik dus niet dat ik die katten ga afknallen :') ) dus we gaan die drab wel bewaren, kijken of dat helpt.
Maar dat spul is toch niet giftig? Want ik zit niet te wachten op een vogel met een vergiftiging. Of dat de egeltjes wegblijven omdat zij dat spul ook vinden stinken...

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:31

Fiffill schreef:
Ik denk om heel eerlijk te zijn dat dat niet zo'n goed idee is... zullen de nieuwe mensen niet vrolijker van worden en daarbij vraag ik me af of de politie het wel serieus zou nemen. :+

Nee dat is zo, maar het is maar even dat je weet dat het kan op het moment dat het dus echt de spuigaten uit loopt :) Ze nemen je wel serieus met zo'n melding hoor, zeker als je aangeeft dat je eigen (huis)dieren gevaar lopen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 09:34

Dan ga ik liever zelf eerst met die mensen praten en zelf wat proberen, maar ik houd het in mijn achterhoofd. :j

Eigenlijk moeten die katten gewoon een keer flink schrikken, dan komen ze niet meer...

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:35

Fiffill schreef:
Eigenlijk moeten die katten gewoon een keer flink schrikken, dan komen ze niet meer...

Emmer water. :j Maar helaas zijn ze watervlug, dus dat is lastig uit te voeren...

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:37

Weer kippen nemen die katten aanvallen. Of zelf een kat nemen, dan blijven de andere katten ook uit je tuin. Ik heb ook katten en die vallen vogels die bij het huis horen niet aan, andere katten gaan ze met opgestroopte mouwen op af.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 09:38

Het lijkt me niet zo verstandig om een kat te nemen als die beesten mijn kraai op willen vreten. :+ Hoe weet je nou of ze jouw vogels aanvallen of niet? Daarbij willen we helemaal geen katten.

En niet elke kip valt katten aan, wij hadden er maar een die het deed. Daarbij denk ik niet dat het goed samengaat met de kraai. ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:41

Op de een of andere manier weten die krengetjes bij ons ook altijd de tuin binnen te komen. Hekken van 1.80 hoog, water eroverheen mikken, ze kwamen altijd terug.

Ligt er zand in je tuin? Als je dat weghaalt scheelt dat misschien ook een beetje.

En ik heb even voor je gezocht: azijn schijnt te werken en ze houden niet van de planten ooievaarsbek, vuurwerkplant, citroen verbena en wijnruit.

En bestaat er ook niet zoiets als een mosquito-apparaat voor katten in plaats van voor pubers? Of zou Aidan daar ook niet tegen kunnen?
Ah, found it! Het heet een hobbymaster, van Gallagher.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:42

Omdat mijn katten met vogels aankomen van buiten de tuin. Ik zie ze over het bruggetje aankomen met een vogel in hun bek. Ik heb zelf ook vogels gehad en die lieten mijn katten gewoon met rust. Eén van mijn katten ging er zelfs één zitten wassen als die bij hem kroop.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:44

De katten van mijn ouders aten wel graag de vogeltjes die in hun tuin durfden te komen, zelf een kat nemen is dus niet altijd een probaat middel om vogeltjes in je tuin te houden.

Ik denk toch dat jullie zelf zullen moeten gaan praten met de buren. Als er maar genoeg mensen gaan klagen, gaat er misschien een belletje rinkelen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 09:48

Als ik al katten zou nemen zouden ze ook niet uit mijn tuin komen, gewoon omdat ik het asociaal vind. Mensen hebben last van mijn dieren op dat moment, hartstikke krom eigenlijk dat zij wat tegen beesten van anderen moeten doen. ;) Katten zijn geen optie dus. Sowieso willen we geen katten.

@upendo: bedoel jij dat ding met een zoemtoon wat ik ook noemde in de openingspost? Ik denk namelijk dat zoiets ook voor andere dieren heel vervelend is. Aidan hoort alles...

Er ligt geen zand in onze tuin.

We gaan eerst maar eens voor de plantjes en het koffiedik. :j En de emmer water als we katten zien in de tuin. }>

Mocht dat niet werken, ga ik naar de buren.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:50

Koffiedrap helpt (maar niet altijd...) en water idd :j
Een emmer water lijkt me niet zo handig :o maar als je tuinslang hebt (liefst met goeie sproeikop) en dan wachten tot ze tuin in willen komen en dan een goede sproei geven heeft vaak goed schrikeffect :) meestal proberen ze het dan nog wel een keer maar als ze een paar keer achter elkaar schrikken/ nat worden kiezen ze wel een andere tuin ;)

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:57

Misschien smelt de oudste zoon wel bij de aanblik van jouw mooie groene ogen Fif... :D