Ik stond vanmiddag op de parkeerplaats en er komt een man aangelopen met zijn hondjes en hij vraagt of ik even iets wil vasthouden. Gossie, is het een klein eendje die hij op het wandelpad heeft gevonden. Ik weet dat daar een mama eend zit met nu nog ongeveer 6 jonkies (van de 12 of zo), dus ik denk dat dit een van haar ukkies is.
Alleen is deze er niet zo goed aan toe en ik heb er net 10 teken uitgedraaid, zo zielig. De teken waren nog klein en zaten overal over zijn koppie en ik kon het niet voorkomen een paar dons veertjes mee te trekken.
Nu ligt hij in een wasmand met dekentjes tegen een warme kruik aan. Morgen ga ik hem naar Naarden naar de vogelopvang brengen, als hij het nog haalt. Ik weet alleen niet wat ik hem nu geven moet? Ik heb niets in huis behalve brood. Misschien met een beetje suiker en druppeltje olie. Weet het ook niet.
Ik hoop dat hij het haalt, maar ik betwijfel het. Zijn oogjes zijn dicht en de teken zaten zowat op zijn oogleden. Wat een rotbeesten zijn het toch, bah!
OH ik las weiland ipv wasmand. Ik wilde gaan typen dat je hem binnen moest halen
Wat je kan doen is een beetje brood weken met water, kijken of je dat naar binnen krijgt. Zorgen dat het brood niet té nat wordt. Zo hebben wij onze duif ook eerst ff wat gevoerd voordat wij wat anders voor hem hadden.
Jeetje, sterkte met het krummeltje...hoop dat-ie het haalt, maar je hebt in ieder geval je best gedaan!
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 05-05-10 21:03
Nickeltje op bokt heeft toch ook een vogelopvang? (haar moeder dan geloof ik) Misschien kun je haar vragen wat te doen met je eendje. Wel schattig hoor, zo'n klein eendje.
ik denk dat je inderdaad het beste Nickeltje even kunt pb-en, die heeft er vrij veel verstand van en weet vast en zeker wat je nu het beste kunt doen tot dat je het beestje naar de opvang brengt.
Sowieso GEEN droog brood geven! Dit is voor volwassen eenden al erg slecht, dus voor jonkies al helemaal. (ivm opzetten in de buik enzo) Dus brood eerst heel goed weken, als je dat per se wil voeren. Sowieso eerst even de vogelopvang bellen, zij weten vaak wel raad met van die jonge beestjes! Sterkte ermee!
Droog brood dat krijg ik nooit door zijn strotje. Hij is echt heel zielig en zijn hoofdje is soms te zwaar om omhoog te houden. Ik heb nog rijstepap, dat kan ik ook proberen. Net heb ik wat met een pipetje naar binnen gekregen en hij slikte wel, maar zijn oogjes heeft hij dicht. Ik zal Nickeltje even pben.
Je hebt bij de dierenspeciaalzaak meestal ook speciaal voer voor jonge eendjes, dat moet je dan ook met water weken. Wat de teken betreft heb ik geen idee van, idd een opvang bellen. Ik weet nog wel een goede bij ons in de buurt, die heet De Bonte Piet
Ben er al. Zal het nummer van onze opvang per pm sturen, omdat dat niet hier geplaatst mag worden, telefonisch kunnen waarschijnlijk het makkelijkst wat tips voor de nacht doorgegeven worden over warmte beetje voedsel, afhankelijk van wat je in huis hebt en het niet nat mogen worden van dit eendje.
Hij heeft de nacht niet overleefd. Hij had weer 2 teken bij zijn oogjes, die zaten zeker nog elders op zijn lijfje. Zo zielig zo een klein beestje, helaas...