Eend van nest, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

Eend van nest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:31

Er zit al een tijdje een eend op het nest bij mij in de buurt, en mijn kat vind het erg leuk om die eend er af te jagen.
Hij krijgt hier amper de kans voor omdat ik hem al een paar meter voor het nest optil en pas 10 meter verder weer los laat.
Het stuk waar die eend op het nest zit komen veel honden en katten langs, dus er zullen vast wel meerdere katten in de buurt rondlopen.
Nu is moedereend dus van het nest af terwijl haar eitjes er nog liggen. Moeder eend zelf zit relaxt met haar mannetje een heel end verderop te zonnebaden.
Ik vind het erg sneu als na al die tijd toch haar eitjes verloren gaan. Wat moet ik nu doen?
Ik ga zometeen nog even kijken of moedereend weer op het nest gaat zitten, maar ik vrees dat ze er nu genoeg van heeft.
Wie weet wat ik hiermee kan doen? Ik wil die kleine pulletjes ook niet als verloren opgeven.
Eventueel kan ik aan een broedlamp komen, ik heb geen broedmachine.

Nessah

Re: Eend van nest, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:55

Je kan niets doen, dat is de natuur.. Of de moeder gaat er weer op zitten of niet. En zo niet, volgend jaar beter :)

Evt. zou je de dierenambulance ofzo kunnen bellen.. Maar ik denk niet dat die de eieren echt gaan uitbroeden. Er zijn zat jonge eendjes en het is veel werk om ze groot te brengen en uit te kunnen zetten.

Sorry, maar dit is gewoon de natuur.. Moeder eend heeft op een onrustige plek haar nest gemaakt en hopelijk doet ze dat volgend jaar beter.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:56

hmm daar was ik al bang voor... het is dus echt geen kans dat ze alsnog uitkomen?
Mams zat gistermiddag namelijk nog gewoon op de eieren.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:02

Als ze er gewoon weer op zit is er wel een kans dat ze alsnog gewoon uitkomen :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:05

ja, ik kan haar alleen moeilijk even optillen en op haar nest zetten. Haha, daar zijn ze niet tam genoeg voor.
Ik hoop dat ze gewoon weer op het nest gaat zitten dan.
Ik vind dit zo lastig om los te laten, ik krijg er altijd een beetje moederinstinct van haha :P.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:27

Zeker niet zelf proberen haar op het nest te zetten. Dat is onbegonnen werk, en levert alleen maar extra stress op. Wat een mogelijkheid is, is dat de eend nog niet klaar is met leggen. Vandaar dat ze nog van het nest afgaat, en niet vast zit te broeden. Verder, mocht ze stoppen met broeden, of helemaal niet meer teruggaan, gewoon laten lopen. Waarschijnlijk is ze nog niet begonnen, en zit er nog niet eens leven in de eieren. Het beste kan je ze dus laten liggen ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:41

Was ook sarcastisch bedoeld hoor, dat is onmogelijk om een 'wilde' eend te vangen.
Het nest ligt er al minstens 2 weken, dus ik denk dat ze helemaal klaar is met leggen. Ze zat er ook fanatiek op te broeden en als ze weggejaagd werd ging ze altijd weer terug op het nest, tot nu dan. Ze is namelijk een paar keer geschrokken van de honden, maar daarna ging ze er weer op als ik weg was.
Dus ik denk wel dat er kuikens in zitten, omdat ze eerst ook helemaal geen zin had om er af te gaan.
Zou misschien toch iemand te dichtbij zijn gekomen dat ze nu niet durft?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:57

Dat zou kunnen, of ze heeft gewoon het idee gehad dat het daar te druk is, dat kan natuurlijk ook gewoon :) Op zich is het heel slim dat ze weg is gegaan. Jonge eenden op laten groeien op een plek waar veel mensen/kinderen/honden/katten komen, dat is bijna onbegonnen werk..

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 17:47

Nou, toch goed nieuws. Madame heeft toch besloten om weer op haar kroost te gaan zitten. Ik zag het mannetje nog zitten op de plek van vanochtend dus ik ben even langs het nest gefietst. Daar zat mevrouw weer lekker (gelukkig). En nu maar hopen dat de kleintjes er geen 10-jarenplan van maken...
Er zijn hier elk jaar wel kleine eendjes en dat gaat goed, alleen de plek is erg ongelukkig.
Ze heeft namelijk aan de kant van het fietspad haar nest neergelegd, terwijl aan de andere kant een busbaan is. Die kant is veel veiliger.
Aan beide kanten loopt de berm namelijk schuin naar beneden en dan een sloot.
Het is ook de eerste keer dat ik aan deze kant een eend heb zien broeden, maar dat kan ook komen doordat die kat erachter is gekomen.
Over het algemeen hebben ze van honden weinig last omdat die vaak aan de lijn zitten op dat stuk.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:11

Het is altijd zo jammer dat er steeds minder veilige plekken komen voor eenden en andere watervogels om lekker te broeden.
Bij ons op stal zit er een eendenvrouwtje op een strobaal in dr nest. Maar het is wel zo'n grote baal zeg maar, dus als die pulletjes er straks uitkomen krijgen die gelijk vliegles als ze van die baal af willen.
Denk dat ik er maar een laagje stro omheen ga leggen, dan vallen ze wat zachter.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:52

Ik neem niet aan dat je constant naast die eend staat om te kijken of ze op haar eieren zit?
Misschien is ze wel gewoon even de pootjes strekken.
Zou me er niet mee bemoeien, dat is nou eenmaal de natuur.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 22:27

Ja, het is erg jammer maar aan de andere kant van het water was het een stuk rustiger geweest. Het is namelijk goed te doen hoor, voor meerkoeten en eenden.
Er zijn aardig wat nestjes in de buurt en verder zijn er ook geen gevaarlijke wegen of dergelijke in de omgeving.
Alleen er lopen aardig wat katten rond, en laat die eend nou net aan de verkeerde kant zitten...
En nee, ik sta niet 24u per dag naast de eend om in de gaten te houden of ze erop zit. Zoals ik al zei loopt de berm schuin naar beneden, en van boven kan ik als ik goed kijk precies zien of ze er nog zit of niet. Het laatste wat ik wil is het nest verstoren, ik kijk wel beter uit. Lijkt me ook wel duidelijk gezien mijn reactie.
Ik dacht dat dieren continu op het nest zitten als ze broeds zijn of niet? Voor zover ik weet is dat bij meerkoeten wel zo dat er altijd eentje op het nest zit.
Geen idee of het bij eenden ook zo is, lijkt mij dat het anders slecht is voor de eitjes.
Tja, natuur... Lastig om te bepalen wanneer je moet ingrijpen of niet. Als mama eend dood is en er blijven jonkies over zou ik het niet over m'n hart verkrijgen om die aan hun lot over te laten. Voor zover niet mee bemoeien dan, gelukkig was het nu niet nodig.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:11

Ik kan me je reactie heel goed voorstellen hoor! En maak je ook absoluut geen verwijten.
Eenden gaan, net als bv kippen, af en toe even van het nest om hun behoefte te doen en wat te eten.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 08:13

oh oké, weer wat bijgeleerd. Ik vatte het ook niet op als verwijt hoor. Dat verklaart dan ook waarom ze misschien even een ommetje aan het maken was.
Hoe lang duurt een broedperiode van een eend eigenlijk?