hond luistert niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ghhf

hond luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 14:35

Hey ik heb een berner van 1 1/2 jaar oud.
Ze kent echt veel comando's.
Maar als ik haar luitlaat gaat ze trekken.
Of afentoe glipt ze er wel eens uit en dan zeg ik iets luistert ze niet.
Wat moet ik doen?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:36

Mastrootje

Re: hond luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:38

Ik denk dat het ook te maken heeft met de afwezigheid van respect. Dat is een punt waar je aan kan werken.

Ghhf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 14:39

Millanka schreef:
Ik denk dat het ook te maken heeft met de afwezigheid van respect. Dat is een punt waar je aan kan werken.

Ik snap je niet ? xd

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:40

Respect heeft niks te maken met het wel of niet trekken

De hond heeft geleerd dat trekken aan de riem hem iets oplevert (snuffelen, plassen, iets opeten). Respect afdwingen of eisen gaat niet werken.

Wandelen zonder trekken is heel simpel af te leren. Trekt de hond, ga jij stil staan, belonen als de hond naar je kijkt of toekomt. Je loopt alleen als je hond niet aan de riem trekt. Zo leert je hond dat een slappe lijn lopen betekent en een gespannen lijn niks oplevert. Gaat een paar dagen tijd en geduld in zitten maar je leert je hond op een leuke manier dat trekken hem niks oplevert.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:42

Wanneer jij als baasje bovenin de rangorde staat zal een hond nooit voor jou gaan lopen, denk dat Millanka dat bedoelde en daar ben ik het mee eens. Jij moet weer het baasje worden over de hond, niet de hond de baas over jou.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:42

Lastig probleem... mijn ouders hadden een duitse staande hond, die hond was in huis echt perfect, luisterde prima, echt een geweldige hond. Ze bleef ook netjes op het erf (nou ja, bijna altijd), maar zodra je dr aan de lijn deed was het trekken geblazen, dat is met de jaren wel wat minder geworden, door consequent te blijven, maar zij kreeg buiten veel te veel prikkels waar ze echt super druk van werd. Is jouw hond buiten ook heel druk of is het trekken om het trekken?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:47

edit: ik lees in je profeil dat je nog maar 12 jaa roud bent. Messchien moet je in het begin een volwassen persoon meenemen die je kan helpen, want ik denk dat jou hond gewoon weet dat hij sterkers is dan jij bent.

Als je haar wilt belonen (je neemt koekjes of worst mee die ze heeeeeeeeeeeeeeel erg lekker vind), zeg je GOEDZOOOO en geef je haar een koekje. Het is wel heel belangrijk dat ze de koekjes niet ziet van te voren, dus je moet ze verstoppen in je jaszak en niet in je handenhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:56

LynnDenise schreef:
Wanneer jij als baasje bovenin de rangorde staat zal een hond nooit voor jou gaan lopen, denk dat Millanka dat bedoelde en daar ben ik het mee eens. Jij moet weer het baasje worden over de hond, niet de hond de baas over jou.

Dat is echt onzin.

Honden trekken omdat ze simpelweg nooit geleerd hebben níet te trekken.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:28

Het was meer gericht naar het niet luisteren als ze is ontglipt ;) maar een hond is door middel van respect ook prima te leren dat hij niet mag trekken. Maar je moet er inderdaad wel wat tijd in steken.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:49

Een hond moet gewoon leren dat trekken hem niet datgene oplevert wat hij wil...

De manier die Urko beschrijft is daar een hele goede manier voor. Ik heb een week een herder in huis gehad die erg trok. Nou reken maar dat hij het heel snel door had. Dezelfde dag nog merkte ik een aanzienlijke verbetering!