"vissenkom" probleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

monsterina

"vissenkom" probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:11

Ik zit met het volgende:

Ik heb een bak (afmeting ongeveer: 60cm x 40cm x 30 cm)
2 leeuwenkoppen (koudwater sluierstaart vissen)
4 verschillende soorten waterplanten
zand op de bodem
filterpomp systeem die ook luchtbelletjes blaast
Actief kool zakjes (zijn soort theezakjes die je op de bodem legt)
en (naar het schijnt) het beste vissenvoer: Hikari goldfish speciaal voor die leeuwenkoppen in jawel 2 verschillende smaken: kleur en groei.

Het probleem? Mn visjes hebben een duikbril nodig om te kunnen kijken ondanks dat ik de bak vaak genoeg schoonmaak, niet al het water er uit haal, speciaal spul aan het water toevoeg om kraanwater visvriendelijk te maken. Vriendlief is absolute visgek (houdt prof. koivissen) maar mijn bak kan hij niet helder houden.....

De bak staat niet voor het raam, niet in de zon. Wat doe ik verkeerd?

connie1964

Re: "vissenkom" probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:55

zand eruit halen en of nieuw zand of zand heeel heeeel lang uitspoelen!
En heb je in totaal maar 4 planten erin staan?is veel te weinig.Meer planten is meer zuurstof is helerder water..
Verder zeg je ik maak bak genoeg schoon..hoevaak is dat.
1x in de 4-6 weken is genoeg en dan 1/3 eruit en 1/3 nieuw erin.
Filtermateriaal uitspoelen van je filter kan ook probleem zijn.
sukses!!

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 21:27

connie1964 schreef:
zand eruit halen en of nieuw zand of zand heeel heeeel lang uitspoelen!
En heb je in totaal maar 4 planten erin staan?is veel te weinig.Meer planten is meer zuurstof is helerder water..
Verder zeg je ik maak bak genoeg schoon..hoevaak is dat.
1x in de 4-6 weken is genoeg en dan 1/3 eruit en 1/3 nieuw erin.
Filtermateriaal uitspoelen van je filter kan ook probleem zijn.
sukses!!

het is nieuw zand en is uitgespoeld en heeft een paar dagen liggen "weken" in een laag water....
de planten zijn groot, (4 klinkt idd beetje weinig) ze verhullen het grootste gedeelte van de bak.
Filtermateriaal wordt uitgespoeld in het weg te gooien water wat niet meer is dan 1/3. Het was de bedoeling om het water niet zo vaak te verversen, maar de vissen leden echt onder dat vieze water (levenloos) dus 1x in de week was de max.
(het klinkt alsof ik het allemaal wel weet, maar ik sta onder streng toezicht van mijn vriend)

Helaas is gisternacht 1 van de vissen overleden, het vermoeden is dat deze al ziek is geweest, ik had hem al begraven maar eigenlijk wilde vriend hem onderzoeken)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:29

Hoeveel voer je
Welke kleur is je water? Groenig of witachtig?

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:47

die ''Theezakje'' hebben wij ook gehad, wat bleek door die theezakjes werd het water kei snel groen enz.. dus hou die eens een keer eruit en kijk dan wat er gebeurt.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 18:40

Pikeur schreef:
Hoeveel voer je

ik voer 1x per dag dat wat hij opeet
mn water wordt groenig....

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:45

Aquarium een 3 dagen lang afsluiten van dag licht.
Door bijvoorbeeld vuiliszakken erom heen te maken/ aan het glas te plakken.
Of vele zwart papier of iets anders niet licht doorlatend

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:59

Heb je wel eens een waterwaardentest gedaan? Zo ja, wat waren de waardes?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:05

monsterina schreef:
Pikeur schreef:
Hoeveel voer je

mn water wordt groenig....

En wat voor planten heb je er precies in? Snelgroeiers zoals bijvoorbeeld van dat kroos zijn ook hele handigen in de meeste gevallen
Die nemen afvalstoffen op, en de meeste goudvissen vinden het ook nog eens heerlijk om op te eten

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:38

Die actieve koolzakjes zou ik er uit halen. Sowieso moeten deze niet op de bodem, maar in de filter, anders werken ze niet optimaal. En ze werken maar kort, dan nemen ze veel stoffen op, maar na een paar weken laten ze deze weer allemaal los... Daarbij halen ze ook de goede stoffen uit het water. Eens in de zoveeltijd over kool filteren is meer dan genoeg!

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:27

GreaseMonkey schreef:
Heb je wel eens een waterwaardentest gedaan? Zo ja, wat waren de waardes?

dat weet ik eigenlijk niet of dat hij dat gedaan heeft. Wel een goede tip! Dankjewel!

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:27

Joyckuh schreef:
Die actieve koolzakjes zou ik er uit halen. Sowieso moeten deze niet op de bodem, maar in de filter, anders werken ze niet optimaal. En ze werken maar kort, dan nemen ze veel stoffen op, maar na een paar weken laten ze deze weer allemaal los... Daarbij halen ze ook de goede stoffen uit het water. Eens in de zoveeltijd over kool filteren is meer dan genoeg!

Ze zijn ook verplaatst naar in het filter maar heb ze er uit gehaald. Super Dankjewel!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:30

Wat voor filter heb je dat het ook 'luchtbelletjes' blaast?

Beter is het om het water (vooral het oppervlakte) wel IETS in beweging te houden, maar niet teveel, anders verlies je al je CO2 en dat is wel hard nodig. Belletjes halen al snel teveel CO2 uit je water.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:30

[/quote]

mn water wordt groenig....[/quote]
En wat voor planten heb je er precies in? Snelgroeiers zoals bijvoorbeeld van dat kroos zijn ook hele handigen in de meeste gevallen
Die nemen afvalstoffen op, en de meeste goudvissen vinden het ook nog eens heerlijk om op te eten[/quote]

ehm voldoet een omschrijving ook? een soort gras sprieterige plant, plant met echte blaadjes is donker groen, een plant welke je standaard in bakken tegenkomt beetje grasachtig maar met veel sprietjes en iets wat idd lijkt op kroos. (lekker onduidelijk maar hoop dat mn omschrijving te begrijpen is)

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:32

Abeltje77 schreef:
Wat voor filter heb je dat het ook 'luchtbelletjes' blaast?

Beter is het om het water (vooral het oppervlakte) wel IETS in beweging te houden, maar niet teveel, anders verlies je al je CO2 en dat is wel hard nodig. Belletjes halen al snel teveel CO2 uit je water.

dit vind ik wel een hele goeie tip, er is een nieuw filter en pomp besteld dus zal eens vragen wat voor soort het is! Dankje voor je meedenken!

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:32

Moontje1991 schreef:

dus helemaal inpakken? ook de bovenkant? of die openlaten?

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:35

Ik denk dat het aan je filter ligt ;) Dit is een veel voorkomend probleem wat vaak voorkomt!

Als je je filter openmaakt, haal je het filtersponsje eruit, hier knip je een puntje vanaf wat je voortaan altijd in het filter laat zitten! Je maakt alleen het andere stuk spons schoon, dat puntje moet je erin laten liggen. dit is voor de goede bacterien die een aquarium nodig heeft, het water word troebel als je iedere keer schoonmaakt en de goede bacterien ook dus weggooid. Hierdoor word het water weer troebel omdat die weer bacterien gaat aanmaken, als je dat puntje spons met bacterien dus in het filter laat, hoeft het aquarium de bacterien niet meer aan te maken en word het water vanzelf helder ;) Ik hoop dat je hier wat aan hebt, je kan me anders altijd PB-en en anders bel je maar even naar onze aquariumzaak, googlen op Dierenspeciaalzaak Verbramsen. Dan kan ik het via de telefoon wat beter uitleggen :o

Groetjes Amy

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:41

Het kan ook nog dat dat je filter niet genoeg power heeft voor je aquarium. Je totale hoeveelheid water moet tussen de 2 en 4 keer gefilterd worden in een uur.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:48

monsterina schreef:
Moontje1991 schreef:

Dit is een rigoreuze maatregel als je last hebt van alg. Maar volgens mij is het probleem bij TS geen alg?

Ik ben ooit begonnen met 2 aqua's, nu nog maar een. Omdat ik het zonde vond om de ene pomp (allebei superfish 100 pompen) te laten liggen heb ik nu twee pompen in mijn 60x30x30 aqua. Eentje links, en eentje rechts. Eentje maak ik wekelijks schoon, en eentje spoel ik alleen heel licht uit om de troepjes die de zaak verstoppen eruit te halen. Bij mij hielp dit ook enorm tegen de kaamlaag waar ik eerder met 1 pomp behoorlijk last van had. Nu helemaal niet meer.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:52

Hoi,

ik zou eerst het water eens laten testen op het fosfaat-, ammoniak-, nitriet- en nitraatgehalte (afvalstoffen). Je mag best eens twee dagen per week (bijv. woensdag en zaterdag) niet voeren. Eten de vissen (vis inmiddels ;) ) wel gelijk al het voer op? Ligt er na een paar minuten geen voer op de bodem? Want anders geef je te veel.

Heb je verlichting boven het aquarium? Zo ja, hoe oud zijn de TL's en hoeveel uur per dag heb je het licht aan? Als je verlichting hebt, neem ik aan dat het speciaal aquarium TL´s zijn.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:13

monsterina schreef:
Moontje1991 schreef:

helemaal inpakken als je een open bovenkant hebt.
Als je gewoon zon gekleurde deksel erop hebt is het natuurlijk niet nodig

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:19

Ik voerde mijn vissen altijd maar 2 x per week! Vissen zijn snel te dik hoor! Niet vergeten dat ze koudbloedig zijn heh :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:21

Ik niet. Ik voer ze elke dag, in het wild fourageren ze ook de hele dag door dus ik vind dat ze dagelijks gevoerd moeten worden. Al is het maar een klein beetje.
Ik geef aan 8 corydorasjes bijv maar 1 voertablet, die valt uit elkaar en daar zijn ze nog lange tijd mee bezig met het zoeken van de korreltjes.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:39

Delphi schreef:
Hoi,

ik zou eerst het water eens laten testen op het fosfaat-, ammoniak-, nitriet- en nitraatgehalte (afvalstoffen). Je mag best eens twee dagen per week (bijv. woensdag en zaterdag) niet voeren. Eten de vissen (vis inmiddels ;) ) wel gelijk al het voer op? Ligt er na een paar minuten geen voer op de bodem? Want anders geef je te veel.

Heb je verlichting boven het aquarium? Zo ja, hoe oud zijn de TL's en hoeveel uur per dag heb je het licht aan? Als je verlichting hebt, neem ik aan dat het speciaal aquarium TL´s zijn.

meneer van dijk (zo heet de vis) is een vreetzak en eet meteen alles op, ik geef hem niet te veel juist omdat het zo'n speklap is.
Er zit geen lamp boven het huis van menr. van dijk....
ik heb idd opdracht gegeven om het water te testen, dus hoop dat daar wat uitkomt...

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:41

ik heb sinds kort wel het idee dat het water helderder wordt sinds mevr. van dijk (de andere vis) is gaan hemelen. zou dan toch mijn bak te klein zijn voor 2?