Konijn en cavia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Confession

Konijn en cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 11:58

Hallo Bokkers :wave:

We hebben een een konijn te logé deze week. Zelf heb ik een cavia.
De konijn heeft heel lang bij een cavia in de bak gezeten tot deze een maand geleden stierf.
Konijn is een gecastreerd mannetje.
Cavia is een vrouwtje.

Nou ja, dus nu het verhaal en mijn vraag:
Gister gingen mijn moeder en ik kijken of mijn cavia bij het konijn in de bak kon, of dat goed ging zeg maar. Ik hield er rekening mee dat het konijn kon trappen dus ik hield mijn cavia wel vast terwijl die in het hok van het konijn was. Het leek goed te gaan, het konijn leek mijn cavia te accepteren dus ik liet mijn cavia los. Mijn cavia ging een beetje het konijn onderzoeken. Konijn liet het toe. Op een gegeven moment ging mijn cavia door het hok lopen en toen ging het konijn er achter aan hupsen. Mijn cavia stond weer stil
en het konijn hupste over mijn cavia heen.
Mijn cavia zat dus zeg maar onder de buik van het konijn. En het konijn bleef zo zitten.
Ik schrok me dus kapot. En heb het konijn van mijn cavia afgetrokken.

Maar nu was ik nieuwsgierig.
Heeft het iets te betekenen als een konijn over een cavia leunt, zodat de cavia onder de buik van het konijn zit?
Is het konijn dominant, of iets dergelijks?

Trouwens voor de duidelijkheid: Ik heb er de heletijd bijgezeten dus het had niet fout kunnen gaan, voordat ik daar commentaar over krijg.

Alvast bedankt! :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:09

Konijnen rijden op elkaar om de rangorde te bepalen.
Maar het is niet echt aan te raden om een konijn en cavia samen te houden, ze spreken een andere taal. Een soortgenootje is een veel beter maatje. (als je je tenminste even inleest hoe je dat moet aanpakken.)
Bovendien als dit konijn maar voor een week bij jullie is bezorg je de dieren stress terwijl ze dan een paar dagen later weer uit elkaar gehaald worden.