Katten i.c.m. knaagdieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Katten i.c.m. knaagdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 14:26

Mijn vriend en ik wonen samen en hebben 3 katten. (we wonen op een appartement en de katten komen in alle kamers)
Nou zijn we aan het kijken of we misschien een knaagdier willen (of dit een konijn, cavia of rat wordt moeten we nog even bekijken).
Wat belangrijker is, gaat dit samen met katten? Ik wil namelijk niet dat straks het knaagdier 24 uur per dag in de stress zit ivm de katten. Wie van jullie heeft hier ervaring mee?

oh_oh

Re: Katten i.c.m. knaagdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:32

Ik heb ratten, muizen en hamsters gehad. Daarnaast hebben we altijd 4 katten gehad. De knagers stonden in de huiskamer en de katten liepen er ook.

Bij ons heeft het geen problemen opgeleverd. De katten gingen wel eens een kijkje nemen, maar wisten dat het onbereikbaar was. De ratten daar in tegen, kwamen juist naar de katten kijken en klauwden met hun grijpgrage handjes naar de katten.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:37

ik heb een hamster gehad en die stond ook gewoon in de huiskamer waar mijn katten ook kwamen. de katten waren twee dagen nieuwsgierig en daarna lagen ze op de kooi te slapen zonder naar mevrouw hamtaro te graaien en mn hamstertje vond het ook allemaal wel prima.

zou alleen wel de eerste paar dagen goed in de gaten houden wat je katten willen.. die nageltjes zijn scherp als ze per ongeluk toch door de tralies je diertje te pakken krijgen! maar als ze eenmaal gewend zijn is er niks aan de hand denk ik hoor.

mijn hamster is zelfs een keer drie weken foetsie geweest nadat ze ontsnapt was.. met 2 katten en regelmatig twee honden over de vloer had ik de hoop allang opgegeven... tot ze drie weken later prinsheerlijk weer in haar kooitje zat! (had ik laten staan voor het geval dat) dus als ze eenmaal gewend zijn zie ik geen probleem:)

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:38

je loopt altijd een bepaald risico, wanneer je bv even vergeet een deurtje van de kooi dicht te doen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:42

Hier lopen de katten (en de hond) en het konijn gezellig los samen.
Onze katten doen er niets aan, omgekeerd zit het konijn wel steeds onze katten op de hielen.
Toen ze voor het eerst in dezelfde ruimte waren vonden de katten het wel heel interessant en gingen erop jagen. Konijn was echter niet onder de indruk en ging gewoon recht op de katten af. Hierdoor was het wereldbeeld van de katten zodanig verstoord (in hun wereld horen prooien niet een tegenaanval uit te voeren :P ) dat ze hem sindsdien wel met rust laten.

Het kan dus perfect samen gaan. Maar let in het begin gewoon een beetje op. Niet elk konijn is zo brutaal en niet elke kat is zo'n watje als die van ons. De vorige keer dat we katten en konijnen combineerden was dit niet zo voordelig voor de konijnen.

Als je een konijn of knaagdier in huis haalt, neem er dan gelijk 2. Is leuker (en eigenlijk noodzakelijk) voor het beestje. Helaas is de mijne zo moordlustig dat alles kleiner dan een kat niet veilig is bij hem.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:42

@ maaike: ja natuurlijk, maar dan loop je ook het risico dat je dier dan ontsnapt en dan aan een stroomkabel knaagt waardoor het een schok krijgt. dat is gewoon de verantwoording van de verzorger dat dit niet gebeurt!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 14:46

Nou we neigen dan toch waarschijnlijk naar ratten. De tralies van dat hok zijn ook een stuk smaller dan die van een konijnenhok. Waardoor ik me afvraag of de katten er wel tussen kunnen met hun pootjes.
Het hok zal dan sowieso op een tafeltje komen te staan. Zodat het niet op de grond staat.
Waar ik wel bang voor ben is dat als we de ratten loslaten (niet los door de kamer maar bijvoorbeeld op schoot oid) dat er dan een kat op af komt.
We willen wel graag een overwogen besluit nemen :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:46

Ik vind het langs de andere kant ook de verantwoording van de eigenaar dat het dier niet godganse dagen zit weg te kwijnen in een kooitje. Cavia's zijn nog wel rustige dieren maar konijnen en ratten hebben echt hun beweging nodig. Mijn konijn zit nooit in z'n hok, hij gaat er enkel in om te eten, drinken en plassen, voor de rest loopt hij altijd los rond. Hij knabbelt nooit aan draden, pist netjes in z'n hok, ligt prinsheerlijk te slapen in het zonnetje en amuseert zich met de katten de stuipen op het lijf te jagen.
Moest ik hem opsluiten, zou hij helemaal depressief worden denk ik.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:48

Ik heb mijn hamster ook regelmatig op schoot gehad, in het begin zijn de katten (en hond) nieuwsgierig geweest maar als je duidelijk bent dat dit ongewenst is leren ze dat snel genoeg af toch? tenminste bij mij wel;) en algauw is het normaal en niet interessant meer hoor..

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:50

nou wij hebben zeven katten , :D jaa zeven
en onze katten komen ook op mijn kamer en ik heb 2ratten en mijn zus een hamster , maar ze doen er niks mee .

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 14:52

Zou je in theorie dan ook de ratten los door de kamer kunnen laten lopen samen met de katten? Ik ben echt bang dat je dan ineens een rat mist....
Natuurlijk doe je dit ook niet gelijk, ze moeten wel eerst aan elkaar wennen, maar vindt het idee gewoon eng

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:53

ik heb twee cavia's. in de kooi in de huiskamer.
de kat loopt er ook rond,
hij zit er soms naar te kijken, maar meer niet. schrikt zelf als ze bewegen
met mooi weer lopen ze los op het gras, en zit ie naast het grasveld. (veilig in zijn mand)
hij durft het gras nog niet op.

het is een kater van 8 die nog nooit buiten geweest is,
en heel bang is om moe te worden, (terwijl die toch zoon 20 uur per etmaal lijkt te slapen :Z :Z )

geen idee hoe het bij een 'gewone' kat gaat. maar je ziet snel genoeg hoe ze er op reageren.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:56

auk schreef:
Zou je in theorie dan ook de ratten los door de kamer kunnen laten lopen samen met de katten? Ik ben echt bang dat je dan ineens een rat mist....
Natuurlijk doe je dit ook niet gelijk, ze moeten wel eerst aan elkaar wennen, maar vindt het idee gewoon eng

Dit is gewoon een kwestie van aftasten.. als het nieuwe en interessante ervanaf is denk ik dat dit geen problemen oplevert hoor!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:58

In theorie kan het. Als je ratten los laat lopen moet je zowieso al opletten dat je er geen mist vermits die overal op, onder en tussen kunnen.
Ratten zijn vaak ook brutaal en laten zich niet zomaar verschalken door een kat.
Uiteraard begin je met ze gewoon in de kooi te houden als de katten rondlopen en katten even uit de kamer als ratten loslopen. De katten gaan waarschijnlijk snel hun interesse verliezen voor de rattenkooi met ratten erin. Eerste keer dat ze samen loslopen moet je het goed in de gaten houden. Blijkt het toch niet helemaal te vertrouwen, dan laat je ze niet meer samen los.

Als het je een troost is, mijn katten vangen buiten muizen, merels en duiven die groter zijn dan het konijn. Ze weten dus weldegelijk wat jagen is, maar het konijn laten ze met rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:37

Ik heb 6 ratten en 1 kat, dat gaat prima. Af en toe zit de kat vlak voor de kooi te staren, maar dat levert geen strees op voor de ratten.

Maar ik zou mijn ratten echt nooit los laten lopen als de kat ook in de kamer is. :n
Ik weet dat er mensen zijn die het wel doen, maar één klap kan fataal zijn, dat risico wil ik echt niet nemen. Ratten en katten zijn beide snel, als je even niet oplet kan het al fout gaan.
De ratten lopen hier dagelijks los, dan gaat de kat gewoon naar de slaapkamer.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:07

Ik hier een berg konijnen en een hamster en 2 hele mieterige katten. De katten heb ik al eens achter een spitsmuis aan zien gaan, tot deze begon te piepen :')
Naar de hamster hebben ze eigenlijk nooit gekeken, en van de konijnen zijn ze bang!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:35

Mijn vriendin woont op een boederij dus hebben katten die ook wel in huiskomen. Ze had ook een rat.
Bij hun was de omgekeerde wereld, de rat ging achter de katten aan en de katten schoten weg.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:32

Ik heb een kat en ratten. Ze zijn beiden bang voor elkaar. :=
Als je het goed in de gaten houd dan is er niks aan de hand. Ratten kruipen vanzelf weg als ze een kat zien. (En snel ook. :P )
Denk er wel om dat ratten, cavia's en konijnen groepsdieren zijn. Dus neem er altijd meerdere.
Ik heb 4 ratten en ze zijn heel lief bij elkaar. Soms gaan ze 'vechten' (speelsheid) en dan hoor je wel geschreeuw door de kooi.
Als je meer over ratten wilt weten kun je me wel pb'en..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:34

auk schreef:

Zou ik niet doen. Tenminste, die van ons ontsnappen stiekem uit de kooi en gaan dan op de kast zitten. Erg fijn als je niet zo groot bent. := En katten zijn nog altijd jagers. (met uitzonderingen daar gelaten. :') )

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:39

Een cavia of konijn zullen ze niet snel iets doen, een hamster of rat is wellicht een stukje aantrekkelijker. Mijn kat leeft samen met de konijnen en dat gaat prima, vooral de voedster en de kat kunnen het erg goed vinden samen.