Het leed wat marktplaats heet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Het leed wat marktplaats heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 12:56

Na het overlijden van mijn kat 2 weken geleden ben ik nu op zoek naar een andere kat.
Mijn oog is gevallen op de ragdoll en dan een herplaatser met stamboom dit ivm broodfok en inteelt. Ik kijk o.a op marktplaats, bij verenigingen, herplaats site's en bij cattery's zelf.

Maar wat je dan al niet tegen komt op marktplaats.
Alles is gekruist maine coon x pers, maine coonx ragdoll, noorse boskat x htk kat en ga zo maar even door.
Sommige zijn wel okay, deze kittens zijn gecontroleerd door de DA, zijn ontwormt en ontvlooid en hebben inentingen gehad. Dan heb ik er in principe niet zo heel veel moeite mee al is het niet iets wat ik zou promoten.

Maar vandaag viel mijn oog op een advertentie van een maine coon x boskat. Kitten was 7 weken oud en mocht daarom volgende week al naar een nieuw huis. Dat is dus al punt 1, 8 weken is 4 a 5 weken te vroeg!
Daarnaast stond er niks vermeld van controle DA, wormen, vlooien of ook maar een enkele inenting. Maar het hoogte punt was toch wel de prijs 399 euries moesten ze hebben!!!!!. Hoezo ik ben een broodfokker?.
Voor ong 150 euro meer heb je een gezonde raskat kitten die een goede start heeft gehad bij een cattery.

Ik hoop al jaren dat er eens een strenge wet gaat komen tegen dit soort fokpraktijken en dat alleen erkende cattery's mogen fokken en verkopen. Het is gewoon in en in triest.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:00

zo waar vind jij een ras kitten van een cattery voor 150 euro???? vergeet het maar rustig!

Als je een echte raskat wil met stamboom, reken dan maar rustig op een 7/800 euries. Ras afhankelijk natuurlijk. Maar een boskat of ragdoll gaat niet voor 150 weg.

Ik wil graag een bengaal... maar voor een raskitten kon ik mooi 900 euries neertellen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:01

Ik hoop ook al jaar en dag op verbetering van de fok maar ik denk zolang dieren maar als product worden gezien en niet als levend wezen dat er nooit verbetering in zal zitten.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:02

smokey17 schreef:
zo waar vind jij een ras kitten van een cattery voor 150 euro???? vergeet het maar rustig!

Als je een echte raskat wil met stamboom, reken dan maar rustig op een 7/800 euries. Ras afhankelijk natuurlijk. Maar een boskat of ragdoll gaat niet voor 150 weg.

Ik wil graag een bengaal... maar voor een raskitten kon ik mooi 900 euries neertellen.

Ze zei 150 ero meer dus niet voor € 150 maar voor die 400 + die 150 lees eerst eens

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:04

Lauratje_88 schreef:
smokey17 schreef:

Ze zei 150 ero meer dus niet voor € 150 maar voor die 400 + die 150 lees eerst eens

Nou even beetje kalm aan wil je, ik heb er over heen gelezen, kan toch ben ook maar een mens.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:06

Wij hebben een rasechte en prijswinnende pers kitten gehad. Ook nog 400 euro voor betaald en dat was nog redelijk goedkoop.
We hadden die zelfde dag op die beurs nog een bod gekregen van 1700 euro op dat katje :=

En onze andere kitten was een siamees x main coon en die koste ook nog 125 euro.
en als mensen dingen zijn vergeten in de advertentie hoeft het niet zo te zijn dat de kat niet geënt is ;)
sommige mensen vinden het lastig om een advertentie te plaatsen en vergeten dat soort dingen.
en main coon's en boskatten zijn op het moment erg populair dus daarom is deze waarschijnlijk ook duurder.
al ben ik het niet met je on eens dat sommige mensen hier een slaatje uit proberen te slaan.
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 01-05-10 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:06

[/quote]
Ze zei 150 ero meer dus niet voor € 150 maar voor die 400 + die 150 lees eerst eens[/quote]

Nou even beetje kalm aan wil je, ik heb er over heen gelezen, kan toch ben ook maar een mens.[/quote]
Was niet aanvallend bedoelt :D was wat bot opgeschreven :o was niet de bedoeling dat het zo overkwam.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 13:08

Citaat:
Nou even beetje kalm aan wil je, ik heb er over heen gelezen, kan toch ben ook maar een mens.

Je eerste reactie kwam bij mij nou ook niet bepaald kalm over. Maar goed...(je kan het nog verwijderen :P )

Bengalen zijn idd duurder. Op dit moment worden er wel een aantal herplaatsers aangeboden dus als je nog intresse hebt.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:08

ik vind haar reactie heel kalm hoor maar goed.

ontopic; Het is idd belachelijk dat men er op los kruist. Zonder echt naar de ouders te kijken. Maar voor veel mensen draait het om het geld he..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:36

Ik zou ook vooraan aan de rij staan als er een wet zou kunnen komen voor deze in en in trieste broodfok,
mensen die geen enkel belang hebben bij het dier (Hoe bedoel je met 8 weken al het nest uitgeschopt te worden) en dr dan ook nog de hoofdprijs voor durven te betalen!

smokey17 schreef:
Nou even beetje kalm aan wil je,

Ze wijst je alleen maar op een fout niets mis mee een sorrie had wat sjieker gestaan ;)

__danielle__

Re: Het leed wat marktplaats heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:41

Tja ik heb paar weken geleden ook op marktplaats rondgekeken voor een herplaatsertje. stonden toen twee perzische kittens op van 4 maanden oud, geen stamboom, en het katertje was op dat moment kaalgeschoren omdat hun eigenaresse niet meer voor ze kon zorgen en dus het kammen ook maar achterwege liet. ontstoken oogjes en dierenartscontrole was ook al tijdje geleden. ik wilde dit katje wel opvangen... maar niet voor de 300 euro die er nog voor gevraagd werd!

vind het ook vreselijk, heb nu een vreselijk lieve x ragdoll uit het asiel gehaald.. maar mag toch eens hopen dat die broodfok eens stopt. maar zolang mensen honden en katten bij dit soort mensen kopen verandert er denk ik nooit iets (toevallig die aflevering van ik meen kat in de zak gezien? was toen ook nog een topic over op bokt)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:42

Moderatoropmerking:
Nounou, graag een beetje vriendelijker hier.
Dit topic gaat de kant van broodfokkers op en dat is een gevoelig onderwerp waar al veel topics op stuk gelopen zijn.
Laten we hier proberen er een volwassen discussie van te maken, het liefst met een prettige sfeer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:47

Zolang er mensen zijn die deze katten kopen, zullen er ook zulke fokkers blijven.

TS ik hoop dat je gauw een geschikte kat vind met een normaal prijskaartje ;)

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:47

Wij hadden ook een Ragdoll met stamboom en die heeft als kitten 700euro moeten kosten.
Ik vind het echt belachelijk veel geld voor een kat..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 17:03

Sinds ik een collega heb 'gevolgd' bij haar eerste nestje kan ik de kosten wel begrijpen.
Zij fokte voor de eerste keer een nestje Devon Rexen. De poes moest eerst een aantal x naar de DA voor testen en die waren ook niet goedkoop, dan moet je goed materiaal hebben voor moeders en kinders. Dan heb je nog de dekking van de kater, het aanvragen van je catterynaam/registratie(geen idee of hier kosten aan zitten) Als de poesjes geboren zijn moeten ze allemaal 2x ingeent, een paar x ontwormt/ontvlooit en natuurlijk een stamboom aanvragen (maar dit schijnt niet zo duur te zijn.

Mijn collega vertelde dat ze de kosten van de fok er niet uithaalde tegenover de kosten van de da etc etc. Helemaal niet als je dan maar 2 kittens krijgt.
Verder worden de poezen regelmatig getest op ziektes. Welke precies weet ik niet want zover ben ik nog niet :D (maar zou het wel graag willen in de nabije toekomst)
Er komt dus nogal wat kijken bij het knap fokken van katten.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:34

Ikzelf heb af en toe een nestje noren en verkoop ze voor € 475,00 inclusief alle toebehoren.

Wat ik helemaal erg vind dat mensen zeggen dat bijv. de vader een noor is, en je kijkt naar de foto's, dat het dan een gewone huiskat is, en dan evengoed € 250,00 vragen.

Het kost aardig wat om zelf een nestje te fokken, eerst moet je uiteraard een poes kopen, € 475,00, dan de test op aids/leukemie € 50, dan de dekking € 350,00, dan 2 entingen per kitten, € 75,00
En dan nog lid worden van de vereniging, Catterynaam aanvragen, website onderhouden, stambomen aanvragen, ontworming en ze blijven 3 maanden, dus voer en de spullen in huis die ze eventueel slopen :D

Ik heb op het moment 2 kittens, en die zijn van mijn eigen kater dus de dekkosten heb ik nu niet, maar anders heb je echt je kosten er bijna niet uit. Wel heb je normaal met bijvoorbeeld 1 kitten, dat je dan opnieuw je poes kunt laten dekken.

Om er echt aan te verdienen moet je al 10 poezen hebben, die elk jaar een nest hebben, mij niet gezien....

Hier de link van mijn site, www.frahytta.nl

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:54

Ik ben ook een beetje aan het kijken voor een maatje voor mijn pers( word uiteraard ook een persje, ben verliefd op dat ras) En voor een 11 jarige chincilla pers werd nog 400 euro gevraagd. Amehoela. ( wel via een fokker hoor.) Prijzen vind ik niet zo schokkend. Voor kwaliteit betaal je.
Helaas geld dit voor heeel veel rassen, kijk maar eens naar de broodfok van chihuahua's...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 02:28

Ik heb nog wel een vreselijk lieve kat voor je op zolder; raszuivere boederderijkat <3

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 05:04

Ik snap wel wat TS bedoeld.
Ik zit ook vaak te neuzen op MP naar kittens ed.
Maar gewoon bij de normale huis, tuin en keuken katten.
Zelfs voor een 'gewone' kitten avn 8 weken zonder enting ed wordt al ruim 100 euro geboden. (of ze gehaald worden, weet ik natuurlijk niet, maar het is niet grappig meer idd

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 05:09

idd belachelijk dat dit soort praktijken gewoon gebeuren.
hoop voor je cowgirl dat je gauw een leuk poesje vind :)