Broedeieren die verkleuren, wie weet hoe dit komt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iris17

Broedeieren die verkleuren, wie weet hoe dit komt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:41

Al een aantal weken heb ik eieren van m'n loopeend in de broedmachine zitten.
Waarschijnlijk komen deze morgen uit (als het goed is) maar vanmorgen viel het mij op dat de eieren niet meer egaal wit van kleur zijn maar wat grijzige vlekken beginnen te krijgen. :?
Iemand enig idee of dat dit erbij hoort? ik kan het nl op internet nergens vinden dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Wilawander

Re: Broedeieren die verkleuren, wie weet hoe dit komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:11

Ik kweek met parkieten en als hier grijze vlekken onstaan zijn in de meeste gevallen de jongen dood. Misschien de broedmachine niet goed ingesteld?

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 08:15

Wilawander schreef:
Ik kweek met parkieten en als hier grijze vlekken onstaan zijn in de meeste gevallen de jongen dood. Misschien de broedmachine niet goed ingesteld?

Ik heb zo'n automatische broedmachine dus zou eigenlijk niet mogen.
Ze zouden vandaag uit moeten komen dus ik wacht het vandaag nog even af.
Ik heb wel per ongeluk de eieren 1 dag te kort laten draaien, zou dat een probleem zijn?
Het gekke is dat ik ze verschillende keren geschouwd heb en dat er toen duidelijk een embryo in bewoog dus ze zijn wel goed bevrucht en leefde tot 3 dagen geleden ook nog.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:25

worden de schalen grijs of zie je de kuikens ziten in het ei?
als de kuikens bijna uitkomen zie je vaak bij donkere kuikens dat je ze ziet zitten
luister maar eens aan het ei, kun je horen of ze piepen

Wilawander

Re: Broedeieren die verkleuren, wie weet hoe dit komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:13

Ik maak hier kapot gegaande eitjes akltijd open en je ziet dan bijvoorbeeld half ontwikkelde kuikens.
Het hoeft niet aan de machine te liggen, het kan ook komen door te korten aan vitamines bij de ouders.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 20:42

Ik heb het idee dat de schalen grijs worden, het ging ook heel snel binnen 2 dagen ofzo.
Heb net weer ff geschouwd en zie wel iets in het ei zitten maar het beweegd niet (3 dagen geleden wel) en het lijkt erop de de luchtkamer groter begint te worden.
Misschien dat ik me een dag vergist heb en ze morgen uit moeten komen, ik heb geluisterd maar hoor geen gepiep.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 20:43

Wilawander schreef:
Ik maak hier kapot gegaande eitjes akltijd open en je ziet dan bijvoorbeeld half ontwikkelde kuikens.
Het hoeft niet aan de machine te liggen, het kan ook komen door te korten aan vitamines bij de ouders.

Hoe zou ik dit vitamine tekort op kunnen lossen? Ik heb nl ook de ouderdieren.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:34

Sorry.. Maar ik heb niet zo leuk nieuws..

Een verkleurd ei betekend 9 van de 10 keer dat het ei verrot is van binnen, als je het open maakt knapt het ook uit elkaar.
Komt een hele enkele keer voor. Lijkt inderdaad een embryo met schouwen maar is het niet. Als het niet uitkomt, niet open maken.. Is enorm vies.

@Wilawander : Huh? Eieren die kapot gaan in de broedmachine? Sorry, maar dan doe je echt iets fout.. Of het ei ligt klem/ ergens te strak tegen aan.. Of het ei heeft een te zwakke schaal.. Dit soort absoluut niet te mogen, mijn advies is ook om met dat soort moederdieren niet verder te fokken.

Nog een kleine tip: Schouwen kan je het beste maar 1 keer doen, zo blijft de temperatuur in de broedmachine het beste en ook de luchtvochtigheid. Zo heb je een grotere kans op meer uitkomst. Doe dit na 2 weken bijvoorbeeld.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 11:00

Ik ben er ook bang voor, zal ze straks nog ff tegen de lamp houden maar verwacht dat ze niet meer uit gaan komen.
Onder mijn broedse kip liggen er ook nog 3 maar dat duurt nog ongeveer een week, ik ben benieuwd of die wel uit gaan komen.
Zou het ook kunnen dat het komt omdat ik ze redelijk snel na de vorstperiode (toen ze net weer een beetje konden zwemmen in de vijver) in de broedmachine heb gelegd? En wat zou ik nu kunnen doen om het vitaminetekort op te lossen? Ik wil natuurlijk wel dat de ouderdieren ook gezond blijven!