Hond spuugt, moeder op vakantie!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Hond spuugt, moeder op vakantie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:03

Hoi,
Mijn moeder is op vakantie en opa en oma passen op haar hond.
Het gaat om een jack russel kruising chihuahua, teefje, 2 jaar.

Ze heeft al 5 keer gespuugd vanaf vanmiddag 4 uur, ze spuugt bruinig slijm.
De hond krijgt altijd brokjes, opa en oma hebben natvoer gegeven omdat hun hond dat ook krijgt :n
Ik denk zelf persoonlijk dat het door het voer komt...

Of misschien heimwee, andere omgeving....

Wat denken jullie? Zal ik nu meteen naar de DA toegaan? Of afwachten tot morgenochtend?

Iris82

Re: Hond spuugt, moeder op vakantie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:05

Nou dan moet ze er wel goed last van hebben als ze al 5 keer gespuugd heeft. Je kunt altijd de DA bellen voor advies. Ik vind het zelf lastig oordelen... Heb je al getemperatuurd?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:06

zorg in ieder geval dat ze goed blijft drinken en dat ze niet uitdroogd. Vocht is het allerbelangrijkste. En als je het niet vetrouwd gewoon even heen gaan

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:07

Wat kwam er de laatste keer uit? Alleen dat slijm?
Hoe gedraagd ze zich? Hoe staan haar ogen? Drinkt ze nog? Wat is haar temperatuur?
Als één van deze dingen niet in orde is zou ik wel de DA bellen want 5 keer spugen vind ik wel echt iets te vaak...
Sterkte!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:07

Ik ga temperaturen nu, met een mensenthermometer?
Hoeveel graden is normaal?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:08

Ik zeg altijd: 'Bij twijfel niet inhalen" dus morgen naar de dierenarts (voor de zekerheid). Ander heb je pas maandag weer een 'normale' kans. Better safe than sorry, toch...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:08

Ze ligt rustig op een kussentje met haar oortjes naar beneden... Als je haar roept springt ze op en gaat kwispelen en rennen.

Ze spuugt bruinig slijm...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:09

Ik denk ook dat het door de overgang van het voer komt hoor, dat heb je goed geraden. Daar kunnen honden (En katten) extreem op reageren door braken en diarree als ik jou opa en oma was zou ik hem snel weer zijn oude brokjes geven.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:13

38-39 graden moet ie zijn.
Gelukkig is ze nog wel alert.
Wanneer heeft ze voor het laastst gespuugd?
Anders misschien een klein stukje beschuit geven om te kijken of ze dit binnen houdt.
En bij twijfel gewoon de DA bellen hoor, heeft ervoor geleerd en bellen kost niets.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:14

Temperaturen, moet < 39°C zijn. Als de temp goed is dan goed letten op drinken en evt gekookte rijst met wat kip voeren. Als je het niet vertrouwt kun je ook even de dierenarts bellen en overleggen wat je het beste kunt doen.
Laatst bijgewerkt door Kippesoep op 28-04-10 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:14

@chiqa
Ze zijn een beetje eigenwijs hierzo :(

Mijn moeder geeft nooit natvoer, alleen brokjes...

Ik heb nu een hele discussie over dat ik geen temperatuur op hoef te nemen, voor dat kleine beetje kots... En dat het niet aan het voer ligt, WANT hun hond eet het ook...

;( ;( ;(

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:17

38.9 graden

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:19

Ja maar hun hond eet het altijd al, dat is heel iets anders. En sommige honden reageren heel heftig op voerveranderingen. Mijn hond ook. Die gaat ook accuut kotsen van blikvoer.

Het beste zou zijn om wat gekookte rijst met gekookte kip te geven. Lekker licht verteerbaar. Vasten hoeft niet meer, is achterhaalt. Maar je moet wel de maaltijden aanpassen. Liever dan even een dagje 4 a 6 keer per dag kleine beetjes geven totdat het weer helemaal goed gaat.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:21

Ik neem haar straks zelf mee naar huis...
Dan slaap ik zelf wat rustiger, als het spugen aanhoudt ga ik alsnog naar de DA, desnoods vanavond al.

Het is een erg klein hondje, vind het echt sneu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:21

Anders bel je morgen je ouders even op en vraag je of ze het je opa en oma uit willen leggen?
Of is dat niet mogelijk.

Ik weet haast wel zeker dat het door het voer komt, vandaag nog bij de DA voor een soort gelijk probleem.
Kat heeft anderhalve week op astronauten voer gezeten omdat ze een dikke darm ontsteking had en niet at, vandaag had ze weer brokken maar niet haar eigen soort maar van een andere kat van mij, ik dacht maar...als ze maar eet.
En dat deed ze!! Maar wel vanavond aan de dunne, mn DA legde uit dat het door de overgang kwam, astronauten voer naar een brok die ze nooit krijgt.

En waarom staat er op al die zakken honden en katten voer dan dat je het voorzichtig moet mengen?
Juist om dit te voorkomen. Wat voor soort brokken gaven je ouders??? En wat krijgt ze nu?

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:21

Ik zou wel even temp. opnemen.
EN dat de ene hond natvoer krijgt hoeft de andere het nog niet te eten.

En anders misschien de brokken er door doen, dan krijgt ze toch nog wat van het eigen voer binnen, en anders zou ik gewoon even de DA bellen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:22

[quote="Iris82"]Ja maar hun hond eet het altijd al, dat is heel iets anders. En sommige honden reageren heel heftig op voerveranderingen. Mijn hond ook. Die gaat ook accuut kotsen van blikvoer.

Leg dit hier maar eens uit :+
Ze zijn allerkoppigst!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:23

Goed dat je haar zelf meeneemt vanavond, idd wat meer rust.
Hop dat het snel beter gaat.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:24

Nou, gelukkig dan maar dat je haar mee neemt. Komt vast goed!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:25

@chiqa
Ze krijgt normaal brokjes van royal canon, speciaal voor kleine hondjes of chihuahua's...
Nu krijgt ze natvoer van kruidvat ;(

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:26

38.9 is op zich wel goed.
Ik zou echt alleen je opa en oma proberen te overtuigen dat het aan het voer ligt.
Mijn jongste hond heeft het zelfde als ik haar ander voer geef word ze gelijk ziek en gaat ze ook overgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:28

doei schreef:
@chiqa
Ze krijgt normaal brokjes van royal canon, speciaal voor kleine hondjes of chihuahua's...
Nu krijgt ze natvoer van kruidvat ;(

Dat is idd de betere brok, daar moet je helemaal niet mee gaan wisselen hebben ze meer dan genoeg aan en is heel gezond voer. Zegt wel weer iets over hoe goed jou ouders voor je hondje zijn, ik zou ze als ik jou was morgen even doorverbinden met je opa en oma! :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:41

Ik zou inderdaad toch echt duidelijk proberen te maken aan je opa en oma dat de hond dit voer gewend is (prima voer overigens) en daarom ook op dat voer moet blijven. Sommige mensen die denken dat een hond zielig is omdat ie brokjes krijgt terwijl hun hond het in hun ogen 'lekkerdere' natvoer krijgt. Maar die hond weet niet beter hoor, die is echt niet jaloers op de hond van jouw opa en oma. :+ De hond is zielig als hij zich niet lekker voelt en als dat op eenvoudige wijze op te lossen is, dus om weer brok te voeren, lijkt me dat een goed argument om te gebruiken.

Succes. ;)

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:45

Toen mijn hond afgelopen zomer 2 weken bij de buren was toen wij op vakantie waren, had zij onwijs last van heimwee. Heeft 2 dagen non stop overgegeven. De buren kregen toen een tip van iemand om de hond elke dag een paar uurtjes in ons huis te laten. Zodat ze een soort van weet dat ze nog terug kan.
Na de eerste keer dat gedaan te hebben hield het overgeven meteen op :)

Ik weet niet of jullie de mogelijkheid ook hebben?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:51

Hoe is het nou met de hond?