Hond heeft een "naar" plekje..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Hond heeft een "naar" plekje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:09

Tja, vandaag moest Rosa naar de DA om haar entingen te halen.
Ik had laatst al opgemerkt dat ze een bultje heeft onder haar knie(links achter).
Dus hier ook meteen maar even naar gevraagt.

De DA zei meteen: dat moeten we weg laten halen, en naar het lab sturen.
Pff dat is even schrikken :=
Ik had het eigenlijk al verwacht, maar toch schrik ik even..
Rosa gaat dus dinsdag onder het mes, en ik hoop dat alles "goed" is...

Bokkers ervaring met dit soort dingen?

Odysseus

Re: Hond heeft een "naar" plekje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:11

Hoe oud is ze?

Het kan een ouderdomswratje zijn. Onze hond kreeg hier al heel snel last van, vanaf ze 8 was (is uiteindelijk in februari gestorven op 15 jarige leeftijd, dus 8 was nog niet echt oud).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:11

ze is nog maar 3 :o

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:11

Onze honden hadden ook vaak van die bultjes, nooit iets ernstigs gelukkig, het zijn vaak gewoon vetbultjes :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:12

siskeh schreef:
ze is nog maar 3 :o

Hmm, dat is nog wel érrug vroeg voor ouderdomswratjes ja.

Ik ben benieuwd wat de uitkomst gaat worden :j

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:13

Hoe voelt een vetbultje?
Kan je het verschil voelen tussen een vetbultje en een "ander" bultje?
Eigenlijk denk ik ook wel dat het meevalt, maar je kan het nooit zeker weten :=

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:15

Een vetbultje zit meestal 'los', een ander bultje zit vast, die kun je zeg maar niet zo goed bewegen.. Maar soms voelt het wel vast en is het toch een vetbultje :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:16

Oww het zit idd "los" :j
Naja, hopen dat, dat het is :o

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:17

liefhelietje schreef:
Een vetbultje zit meestal 'los', een ander bultje zit vast, die kun je zeg maar niet zo goed bewegen.. Maar soms voelt het wel vast en is het toch een vetbultje :)

En iets anders hoeft ook niet perse vast te zitten hoor.
Onze hond had een tumor in de nek, en in het begin leek dit net een los vetbultje.

Wil je niet bangmaken hoor TS! Ze is pas 3, grote kans dat het iets hartstikke onschuldigs is. Een cyste, of een vetbultje.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:26

Bedankt voor jullie berichtjes, ik denk focussed, dat de reden voor het verwijderen ook zou kunnen zijn dat het misschien geen vetbultje is.
Hoe is het met jullie hond afgelopen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:04

De tumor groeide vrij rap, kregen wel dingetjes als prednisolon maar dat hielp helaas weinig.
Het was wel een goedaardige, maar weghalen was geen optie omdat het in een zeer belangrijk gebied lag en snijden een groot risico met zich mee nam.

Uiteindelijk werd hij zo groot dat we haar hebben moeten laten inslapen omdat ze er last van ging krijgen en we haar geen pijn en last wilde bezorgen, zeker niet omdat ze al 15 was. (Hij was zo groot als 1,5 tennisbal geworden).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 20:40

Ahhh oke, de plek is idd erg "belangrijk", zo kan een goedaardige tumor toch "kwaad"
15 is alsnog wel een mooie leeftijd :j , al blijft het erg om een dier te verliezen.
mijn hond is "maar" 3, veel ste jong om met dit soort problemen te beginnen IMO, dus ik hoop ook dat, dat het niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:14

zat het bultje niet vast een het gewricht? en ze kunnen toch gewoon een biopt maken?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:17

nee, het zat niet vast :n
biopt is een klein stukje weefsel toch?
Maar dan moet ze ook al onder volledige narcose, dus ik denk dat het net zo handig is om alles meteen weg te halen.
Misschien dat ze "normaal" wel onder plaatselijke verdoving een biopt kunnen nemen, maar ze is zo druk en bewegelijk dat, dat niet gaat vermoed ik :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:33

Ligt aan de plaats, ik heb meegemaakt dat ze het met een injectie naald opzogen, hoeven ze niet onder narcose wat toch niet bepaald bevorderlijk is.
Nu halen ze het wss meteen weg, en dat is zonde als het niets ernstigs is.
Ik had het een paar weken geleden nog, een bultje op de rug van mijn kat wat groeide. Ze deed er een injectienaald in en ze zoog hem zo leeg, was een vetbultje.
Dier is nagenoeg niet de behandelen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:36

Narcose is inderdaad niet bevordelijk, maar doordat ze zo druk is, is ze ook geen makkelijke patient.(wel erg "lief" en geeft iedereen knufs en kusjes, maar alles beweegt )
het plekje lijkt me ook niet ideaal om op te zuigen, je zit aardig dicht bij het bot namelijk(geen idee of dat invloed heeft hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:41

Bij mijn kat zat het op haar ruggengraat, ook levensgevaarlijk zou je denken. Ik ga dr gewoon van uit dat ze die optie niet aangeboden hebben en sorrie dat ik het zeg even snel hun zakken willen vullen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 07:54

@Chiqa: het zou kunnen dat hij snel zn zakken wil vullen, al moet ik zeggen dat dit dan helemaal niet in zijn "lijn" past.
Vaak zorgt hij ervoor dat we zo goedkoop mogelijk uit zijn omdat we hem al erg lang kennen(dik 20 jaar), en hij "vroeger" op ons bedrijf kwam om het vee te controleren.

Mogelijk dat ze door de leeftijd toch meteen preventief weghalen?
edit: moet een vetbultje trouwens niet "zacht" aanvoelen?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:10

Jeetje dat is schrikken zeg!

je kan nooit zien, voelen wat voor bultje het is. Je hebt kwaadaardige tumoren die er als vetbultjes uitzien, en nare bultjes die maar gewone vetbultjes zijn.

Maar waarom is er niet eerst een biopt genomen? Nu kan je het wel weg gaan halen, maar je weet niet wat het is. Dus je weet niet hoe ruim je het weg moet halen. Daarom is het verstandig om eerst biopten te laten nemen. Zodat je weet wat voor soort tumor het is. Je hebt hele agressieve vormen van tumoren, die lange uitlopers hebben. als je dat niet allemaal weg haalt, heb je grote kans dat het zo weer terug groeit. Of verder uitzaait in het lichaam.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:59

De reden dat dierenartsen bultjes aan poten graag snel weg willlen halen is dat als je langer wacht, de bult groter word.
Probleem dan is dat je weinig huid hebt om te hechten........

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:11

_janet_ schreef:
Maar waarom is er niet eerst een biopt genomen? Nu kan je het wel weg gaan halen, maar je weet niet wat het is. Dus je weet niet hoe ruim je het weg moet halen. Daarom is het verstandig om eerst biopten te laten nemen. Zodat je weet wat voor soort tumor het is. Je hebt hele agressieve vormen van tumoren, die lange uitlopers hebben. als je dat niet allemaal weg haalt, heb je grote kans dat het zo weer terug groeit. Of verder uitzaait in het lichaam.

Dit is je reinste flauwekul. Je kan met een biopsie zien waar het om gaat, maar niet of het uitloopt en waar het precies ophoudt. iets wat je wél kan zien, als je de zaak open hebt liggen. De arts gaan echt zijn uiterste best doen om alles weg te halen, heel vaak zijn dit soort dingen mooi ingekapseld en zo niet, zal een arts het eerder te royaal dan te krap wegnemen.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom er niet eerst een biopsie gedaan word. Indien een tumor (of het nou goedaardig is, zoals een vetbultje, of kwaadaardig, het is en blijft een tumor, dus niet schrikken van die term) al aanhet ingroeien is in andere weefsel, is het hoe dan ook van belang om het weg te halen. Het kan ook zo zijn, dat een arts dingen gevoeld heeft waar hij zich zorgen over maakt en geen risico in wil nemen. En sommige honden, zoals die van TS, laten zich gewoon slecht behandelen. Dan is gaan prikken in iets waarvan je niet weet wat het is, eerder een extra risico dan een voordeel.

Een vetbultje die ingekapseld is, kán ook hard aanvoelen. Maar als het echt keihard is, is de kans op een vetbultje er klein. Maar zelfs dan blijven er nog genoeg opties over wat het kan zijn.

Hoe moeilijk ook, in deze situatie kan je echt niks anders doen dan afwachten....

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:17

onze hond heeft over haar hele lichaam vetbultjes, dus dat zou het goed kunnen zijn, en ze heeft ook een gescheurde spier in haar achterpoot, die voelt ook vrij hard aan, maar de dierenarts bij ons zei dat we beter niks kunnen doen omdat de kans groot is dat je het probleem groter maakt.
Ik hoop voor je dat het meevalt!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 10:20

Bedankt voor jullie berichten!
Ik denk dat de "optie" van Mar77 aardig klopt, er is daar inderdaad niet veel vel(alleen het vel wat er om het bot zit), en als het groter wordt zit het ook flink in de weg.

Het is sowieso een tumor, van die term schrik ik ook niet echt (een vetbultje is ook een tumor meende ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:23

Lalidan schreef:
Dit is je reinste flauwekul. Je kan met een biopsie zien waar het om gaat, maar niet of het uitloopt en waar het precies ophoudt. iets wat je wél kan zien, als je de zaak open hebt liggen.

Over de reinste flauwekul gesproken, was het maar waar wat je zei dan zouden alle kankerbulten dus nooit meer terug kunnen komen omdat ze de uitlopers kunnen zien! Echt wat een onzin, dit kunnen ze alleen zien dor de tumor te onderzoeken en te kijken of de snijranden schoon zijn en dan nog.

Ik vind het vreemd dat er geen biopt wordt genomen, net wat iemand al opperde, een goedaardige tumor behandel je anders dan een kwaadaardige.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:41

Nee, ze kunnen niet altijd alle uitlopers zien. Maar met een biopsie kunnen ze helemaal niet bepalen hoever het doorloopt. Op het moment dat een arts zijn bedenkingen heeft en dingen niet ingekapseld zijn, zal hij altijd royaal weghalen. Daar heeft een biopsie helemaal niks mee te maken.
Ik ga er vanuit dat als dit bultje weggehaald word, het onderzocht word. Op wat het is, en of de snijranden schoon zijn. Geen van beiden kan met een biopt.

Al met al voegt een biopt weinig toe, behalve dat je dan voor een operatie weet of het goed of kwaadaardig is. Maar dat er geen biopt genomen word, betekend niet dat onderzocht word wat het is. En een goedaardige tumor zal ook zo volledig mogelijk weg genomen worden, ook als bekend is dat het goedaardig is. Simpelweg omdat ook die anders terugkomen.