Overleden huisdier als proefkonijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Overleden huisdier als proefkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 15:08

UTRECHT - Baasjes die van hun overleden hond, kat, rat, konijn of cavia een proefkonijn willen maken, kunnen hun beesten voortaan naar de Universiteit Utrecht (UU) brengen. Die gebruikt de huisdieren voor practica, zodat proefdieren een beter leven krijgen. Samen met de Vereniging Proefdiervrij ontwikkelde de universiteit een 'huisdierdonorcodicil'. Hiermee hoeven voor de lessen van de opleiding diergeneeskunde niet langer beesten speciaal te worden gefokt en te worden gedood. „Nu al kunnen honderden dieren worden gered. Dat aantal zal alleen maar toenemen”, stelt Anouk Janssens van Proefdiervrij. Op termijn moet het mogelijk worden dat mensen hun dieren aan alle universiteiten in Nederland kunnen schenken, aldus de UU woensdag.

Als, nadat een huisdier is doodgegaan of is geëuthanaseerd, de eigenaar heeft besloten het dier af te staan aan de wetenschap, dan moet hij of zij hiervoor een verklaring tekenen. „Het is niet zo dat huisdieren al bij voorbaat over een 'donorcodicil' kunnen beschikken. Wel kan deze wens, in een eerder stadium, al kenbaar worden gemaakt bij de dierenarts”, liet de universiteit weten.

Die dierenartsen spelen een belangrijke rol in het verhaal. Zij moeten de baasjes informeren over de mogelijkheden.

De docent ziet erop toe dat met het huisdier op een waardige manier wordt omgegaan. Voor studies als (dier)geneeskunde, biologie en tandheelkunde worden bij practica proefdieren gebruikt.

www.telegraaf.nl

Wat een goed idee zeg! Ik hoop dat dit bekend word bij veel mensen.
Ik zou op zich mijn dieren best naar Utrecht willen brengen. :)

Lieszje

Re: Overleden huisdier als proefkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:10

Ik vind dit geen slecht idee!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:12

Prima!

:)

Probleem is alleen dat er niet veel mensen zijn die Poekie zomaar weg willen geven en niet zelf willen begraven, denk ik.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:13

Opzich geen slecht idee,
Maar mijn dieren blijven bij mij tot het eind en daarna. En of dat begraven, cremeren of wat dan ook word zie ik dan wel. Ik ben teveel aan ze gehecht om dat te doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:14

Je mag Poekie niet eens in de tuin begraven... :Y)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:15

Wat niet weet wat niet deert.. :+

Ik vind het een goed idee! :j

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:16

Ik vind het ook een mooi idee.
Maar ook mijn beestjes zou ik niet erheen brengen als ik eerlijk ben...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 15:17

Mijn hond niet hoor, maar mijn ratten bijvoorbeeld wel.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:19

Ik vind dit echt een goed idee !
Honden en katten zou ik inderdaad wel moeilijker vinden, maar mijn konijnen zou ik hier na hun dood best beschikbaar voor willen stellen !

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:27

Ik heb mijn Kiddy toentertijd ook afgestaan aan mijn DA. Ze zou hem na 'behandeling' in de vriezer leggen en ik had 2 weken de tijd om te beslissen wat ik met hem wilde doen, hij is uiteindelijk gecremeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:30

Mijn cavia's heb ik begraven, ik zou het echt niet kunnen ze beschikbaar te stellen voor practica.. hoewel ik het een mooi initiatief vind! Zelfde geldt voor mijn hamsters, die zou ik niet kunnen afstaan na hun dood.
Maar er zijn genoeg mensen die een dood dier gewoon bij de DA laten, dus er zullen zeker wel mensen zijn die hun dier dan net zo lief beschikbaar stellen voor zo'n doel :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:31

Het is een mooi initiatief inderdaad.
Maar ik zou die van mij er ook nooit heen brengen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:31

Wat een goed idee. Ik moet er niet aan denken om dat met onze katten te doen, maar die zijn nog jong. Dus wie weet heb ik me er tegen die tijd overheen kunnen zetten. :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:40

Nu heb ik zelf dit soort practica gevolgd. Zou dit dan zelf ook wel een fijner idee vinden als die dieren niet speciaal gefokt zijn voor ons studenten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:03

Mijn katten laat ik cremeren maar de ratten zou ik zo beschikbaar stellen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:10

Prima. Ik snap niet dat mensen het niet zouden willen eigenlijk, maar dat is persoonlijk.

Je beestje heeft als het goed is een mooi leven gehad en weet niks meer als het dood is. Je wil daarna weer dieren of andere mensen willen goed voor hun diere zorgen, dus kan men leren van veel dingen als je ze beschikbaar steld.

Begraven of cremeren doe je echt voor jezelf. Het beestje maakt het niks meer uit. Ik hou ook van mijn dieren en ben er altijd bij als ze ingeslapen moeten worden. Dat is voor mij een waardig afscheid.

Wij hebben ons paard ooit wel aan Utrecht gegeven, nadat we er zelf bij waren met inslapen.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:12

Ik zou mijn hond niet beschikbaar stellen.. Een konijn ofzo zou ik geen problemen mee hebben ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:16

bedenk me net of die mensen dan ook zelf geen donor zijn? Ons hele gezin is donor en zelfs mijn zoon van 13 is met dat idee opgegroeid dat dat goed is. Waarom dan niet je dier ter beschikking stellen? Je doet er alleen maar goed mee en voor het dier is het leven belangrijk, daarna niet.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:17

Ik ben zelf heel erg voor donor zijn, ik ben later ook zeker weten donor. Met m'n hond is het toch anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:34

superpony schreef:
Prima. Ik snap niet dat mensen het niet zouden willen eigenlijk, maar dat is persoonlijk.

Je beestje heeft als het goed is een mooi leven gehad en weet niks meer als het dood is. Je wil daarna weer dieren of andere mensen willen goed voor hun diere zorgen, dus kan men leren van veel dingen als je ze beschikbaar steld.

Begraven of cremeren doe je echt voor jezelf. Het beestje maakt het niks meer uit. Ik hou ook van mijn dieren en ben er altijd bij als ze ingeslapen moeten worden. Dat is voor mij een waardig afscheid.

Wij hebben ons paard ooit wel aan Utrecht gegeven, nadat we er zelf bij waren met inslapen.

Nouja, gewoon.. ik zou mijn moeder of vader ook nooit beschikbaar stellen voor practica voor geneeskunde studenten bijvoorbeeld.. het is maar je eigen zicht, de 1 vindt het een 'dood omhulsel' en de ander hecht wel waarde aan wat er daarna gebeurt. Bij mij is het dat laatste.. (hoewel ik zelf overigens donor ben)

Ga jij zelf naar de begravenissen van familieleden, en zo ja, waarom dan precies? Uit beleefdheid tegenover de rest van de familie, om de overledene een laatste eer te bewijzen, of iets anders misschien? :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:35

WW: Daar kunnen je ouders ook alleen zelf over beslissen. Mijn tante laat zichzelf wel afstaan aan dergelijke doeleinden...
Gevolg; geen graf, geen kist, niets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:37

Nou nee, dat snap ik ook nog wel :D , maar stel dat jij daar degene was die het voor het zeggen had op het moment.. ik zou ze dus laten cremeren of begraven, maar niet afstaan. Mochten ze dat zelf willen, is dat hun beslissing, maar ik zou het wel moeilijk vinden.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:39

goed idee
al zou ik het ze toch niet aan doen

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:45

Hoewel ik mijn hond er absoluut niet heen zou brengen (tenzij hij daar ter plaatse moet worden ingeslapen), zou mijn kat daar wel geschikt voor zijn :j mochten mijn paarden daar ter plaatse worden ingeslapen, wat superpony zegt, dan zou ik ze daar achterlaten.
Onze vorige hond is niet meer bijgekomen uit de narcose, die is daarvoor ook gebruikt (al wel misschien 15 jaar terug).

Overigens vind ik het ook een erg goed initiatief. Ik ben zelf nog erg aan het twijfelen of ik mezelf beschikbaar stel voor de technologie. Vind het voor de nabestaanden toch nog wel heftig dat ze niet echt afscheid kunnen nemen (kist, lichaam oid)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:48

Roxxiejj schreef:
Overigens vind ik het ook een erg goed initiatief. Ik ben zelf nog erg aan het twijfelen of ik mezelf beschikbaar stel voor de technologie. Vind het voor de nabestaanden toch nog wel heftig dat ze niet echt afscheid kunnen nemen (kist, lichaam oid)..

Daarom zou ik dat zelf ook nooit doen, maar ben ik 'gewoon' donor. Daar werken ze alles als het goed is heel netjes weg of krijg je een soort huidpak aan heb ik begrepen, zodat het ook geen naar gezicht is voor je nabestaanden als je zonder ogen of huid in je kist ligt..