Hoe moeder overtuigen: kat op ander voer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Hoe moeder overtuigen: kat op ander voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 13:21

Ben laatst bij mijn ma geweest, en sinds ze 2 jaar geleden verhuisd is, houd ze de kat binnen (erg katonvriendelijke buurt)
maar ze blijft hem wel voeren als toen hij buiten liep, dus onbeperkt brokken en eens in de week een volle blik vlees.
Nu ben ik laatst geweest, en hij is gigantisch, heb dat ook tegen haar gezecht hem mischien op dieetvoer te zetten maar dat wil ze niet.
Ze vind hem goed zo hij komt niks te kort, en vind dat wel leuk zo hoe die is.

nu had ik het erover dat met zijn gewicht er wel veel druk komt op de gewrichten en dat sneller slijt, en zei ze ook van ja je hoort wel een mrrrrauw wanneer hij van de vensterbank springt (wanneer hij land dus) Maar nog steeds niet genoeg reden om zn voer aan te passen.

Speeltjes speelt hij nog amper mee, en zodra hij gaat liggen gooit hij meteen zn achterpoten onder hem vandaan (lijkt wel om te ontlasten)
hij ligt niet meer zoals een normale kat meestal doet (dus met alle pootjes onder hem gevouwen op de buik) hij slaapt nu altijd op zn rug.

Ik kan haar er maar niet van overtuigen dat hij echt moet afvallen... iemand tips om haar over de streep te trekken?
(btw, ze pas weer verhuisd en daar kan hij helemaal niet meer naar buiten..)

niet schrikken van de foto..
Afbeelding

Frances

Re: Hoe moeder overtuigen: kat op ander voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:44

misschien kun je artikelen zoeken op internet over obesitas bij katten en die uitprinten. zodat ze leest wat ze de kat aandoet. wie weet hoeveel pijn die gaat hebben als ze nog lang wacht.... terwijl ze nu misschien nog een hoop leed kan voorkomen.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:08

Inderdaad Frances, zat ik ook aan te denken.
En meteen erbij vermelden dat het Guiness Book of Records om dit soort redenen geen records meer uitschrijft voor dikste dier.

Hij is inderdaad erg dik, en hierdoor zal hij pijn hebben, eerder doodgaan, het niet fijn met zichzelf hebben.
Wellicht kun je haar dat er allemaal bijvertellen?

Marjolijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:18

Overtuig haar ervan dat overgewicht niet alleen voor mensen heel slecht is, maar zeker ook voor dieren, en dat het in de ogen van veel mensen zelfs riekt naar dierenmishandeling. Daar zal ze toch niet van beticht willen worden?
Er zijn genoeg kattenvoeders voor binnenkatten. Die van mij zijn ook echte huiskatten en die krijgen Royal Canin Indoor. Is wel duur, maar ze hoeven er maar weinig van te hebben en heeft geeft ze alle voedingsstoffen die ze nodig hebben. Ook is het beter om één keer per dag het bakje te vullen en dat, als het eenmaal leeg is, niet bij te vullen. Dan leert de kat vanzelf dat-ie kleinere beetjes per keer moet gaan eten, volgens mij draagt dat ook wel bij aan zijn lijn(tje) :) Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:05

Ze kan best onbeperkt blijven voeren (als het beest niet altijd zijn eten opschrokt), ik voer zelf Royal Canin young adult (die heb je ook in oudere versies), dat is caloriearm voer en dat voer ik onbeperkt aan mijn 2 katten. Waarvan iedereen overigens altijd zegt: wat zijn ze dun! Voer je ze wel goed? Maar ja, mensen zijn dikke katten nou eenmaal gewend...
Dit voer is wel duur, en dat zal ook niet zo fijn zijn voor je moeders portemonnee. Laat ze de kat nog wel enten? Zo ja, ga dan mee en vraag info bij de DA over katten met obsitas. Misschien neemt ze het wel van de DA aan.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 16:39

Hij heeft entingen gehad als kitten, verder niet meer geloof ik.
Hij doeet wel altijd heel lang met zijn bakje, maar zodra die leeg is vult ze m weer bij (zon klein ijzeren bakje) hij doet daar ongeveer een week mee.

Ik zal het zodra ik weer bij haar ben meteen zeggen, heb zelf ook al vorige keer tegen haar gezegt dat hij er pijn aan kan gaan krijgen (hij heeft er al last van met landen)

Ik hoop dat ze iig op royal canin dan over wilt stappen :)
thnx voor de tips allemaal :)

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 01:20

Jaa hij is redelijk dik indd!
Te dikke katten hebben aanleg voor suikerziekte! En suikerziekte betekend dat een kat vooraf heel erg ziek word.. Dan willen ze weten wat hij heeft bij dierenarts, dus word er onderzoek gedaan! Dan ben je alweer rib uit je lijf kwijt! En als je het dan zeker weet dat hij suikerziekte heeft, moet je hem ook nog eens iedere dag gaan spuiten.. Daar ben je in de maand z'n 30 a 50 euro aan kwijt + de extra tijd en extra controle's die door de dierenarts uitgevoerd moeten worden! Dit overkomt een kat met overgewicht vaak, wij zien het in de praktijk dagelijks.. maar die katten komen er niet meer vanaf!
En ze hoeft niet eens percee over te stappen op royal canin of een light voeder.. Want als je net zoveel gram geeft vn royal canin light als van een gewone voeding.. zal zijn maag niet slinken en blijft hij dus altijd die behoefte houden van het eten van grote maaltijden, wat ook niet goed is! Daarvan vallen ze in het begin misschien af, maar ook van een "light" voeder moet je niet teveel van geven..
Gewoon minder geven van zijn huidige voeding! Je zal zien dat hij daarmee al heel wat af valt! In het begin zou hij wat extra miauwen als normaal! maar als je dit negeert zal dit na een tijd verdwijnen aangezien zijn maag ook de tijd nodig heeft om kleiner te worden..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:17

Misschien kan ze overgaan op BARF? Daarvan mag je ook meer eten geven dan van brokjes en het is nog heel leuk ook om een kat vol overgave zijn authentieke voer te zien eten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:29

Mijn kat krijgt ook onbeperkt brokjes, maar ze over eet zich niet. Overigens zegt mijn kat ook mauw als ze ergens vanaf springt, maar dat heeft ze altijd gedaan is volgens mij gewoon gewenning bij haar. Vind de kat ook niet ronduit vet, wel wat mollig.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 12:31

BARF dat is versvlees toch?
Ze heeft dat wel overwogen, maar ze heeft niet genoeg ruimte om alles op te slaan, ze heeft een heel klein vriesvakje, en die ligt al vol :)

Mn ma zeri dat ze iig voer gaat halen voor binnenkatten, en wat minder in het bakje doet.