Kat vindt het eng buiten, is het een echte binnenkat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

madelief88

Kat vindt het eng buiten, is het een echte binnenkat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:03

Hoi Bokkers,

Ik heb een onwijs lief, geholpen katertje van ca 1 jaar. Nu we ruim 2/3 maanden in hetzelfde appartement wonen en hier van plan zijn te blijven wonen, willen we hem graag naar buiten hebben.

Ben al begonnen met hem met regelmaat op het balkon te laten. Het is een beetje een schijterd, het enige wat hij doet op het balkon is laag liggen en zo'n gek geluid maken (wat meer katten doen als ze een vogel zien). Af en toe sluipt hij wat rond, en als er een vogeltje komt over vliegen rent meneer met spoed naar binnen :Y)

Nu ben ik sinds een aantal dagen ook hem op de galerij aan het los laten. De deur laat ik op een kiertje, zodat, mocht hij ergens van schrikken, wel terug kan. Maar hij houdt het echt niet langer vol dan 5 minuten, dan heeft hij het gehad of schrikt ie ergens van.

Ik wil hem erg graag gewoon lekker buiten, kan hier makkelijk, het is een rustige buurt en velen katten (ook hier uit het complex) struinen gewoon de hele dag lekker rond.

Is mijn kat nou gewoon een echte binnenkat? Ik ben echt al een tijdje bezig, vooral met het balkon, omdat dat goed afgeschermd is komt ie daar al zo'n 6-8 weken op buiten.
Iemand de tip of ook zo'n kat?

Ik weet dat er op Bokt de laatste tijd veel discussies zijn geweest over het wel/niet buiten laten van een kat, daar gaat het mij niet om, ik wil gewoon het beste voor mijn kat. Bij voorkeur dus naar buiten, maar als ie dat eng vindt vraag ik mij af of het wel het beste voor hem is..

Dewii

Re: Kat vindt het eng buiten, is het een echte binnenkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:05

Tsja, onze durft ook niet naar buiten (ze is trouwens ook niet anders gewend ;) ) . We hebben haar wel eens aan een tuigje mee naar buiten genomen, maar het was toch wel heel eng. Een keer hadden we per ongeluk de buitendeur open laten staan, maar mevrouw zat een half uur later toen we het ontdekten gewoon voor de deur naar buiten te kijken _O- . Denk dat onze kat een echte binnenkat is, en die van jou misschien ook wel.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:06

Onze kat gaf op een gegeven moment heel duidelijk aan dat ze naar buiten wou. Steeds naar de deur en dan ook zitten miauwen. Ik denk dat je het je kat gewoon zelf moet uit laten zoeken, als ie er geen behoefte aan heeft kun je 'm natuurlijk niet dwingen.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:08

Tja, als hij zelf niet wil, dan is dat makkelijk zat toch? Als je hem naar buiten blijft doen zal hij er vanzelf wel aan wennen, maar daar gaat natuurlijk wel wat tijd overheen.
Mijn kat komt overdag ook gewoon buiten, maar die heeft het na een paar uurtjes ook weer gehad en dan komt ze naar binnen gerend.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:09

Wij hebben een kattenluikje, dus ze kunnen naar buiten wanneer ze willen. Toch zit 1 kat 99% van de tijd binnen, en als hij naar buiten gaat is het tot het tuinhek. Meestal zelfs alleen als hij ons hoort aankomen of als we zelf naar buiten gaan.

Zo zie je maar, elk beest zijn eigen (gekke) gewoontes. Je kan ze niet dwingen, als hij het niet leuk/eng vindt, dan doe je hem er toch geen plezier mee. Misschien kan je het over een paar maanden nog eens proberen, maar sommige katten willen blijkbaar hun huisje niet verlaten/

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:17

Waar we 3 jaar geleden woonde wilde ik haar niet buiten hebben (centrum) waar we nu wonen mag ze naar buiten. Ze zeurt wel at ze naar buiten wilt, maar doe je de deur of het raam open (ze heeft geen kattenluik maar een kattenraam ;)) is ze meestal zo weer terug.
Nu met het mooie weer gaat ze wel de tuin in of op het terras liggen met de konijnen, maar ze durft niet de tuin uit. Ach wie weet komt het nog en anders niet, mag ze heerlijk zelf weten. Vriendlief plaagt haar wel heel vaak dat ze een nepkat is, ze vertoont namelijk amper kattengedrag. Ze luistert bijna even goed als een hond.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:20

Oke duidelijk, ik vind het alleen zo gek. Ben echt gewend dat katten altijd naar buiten willen, heb vroeger bij mijn ouders ook een kat en de katten van mijn familieleden zijn juist niet binnen te houden.

Dewii: Ja, zo is onze kat dus ook :') Als de balkondeur openstaat loopt ie even naar buiten, maar 5 minuten later zit ie binnen vanaf de drempel te kijken.
Yunomi: En was jullie kat in het begin ook zo bang ervoor?
Bomba: Dat is ook zeker zo, als hij niet wilt dan wil hij niet. Maar daarom was ik wel benieuwd of er meer katten zijn die niet naar buiten willen.
Zesiram: Ik ga ook even de mogelijkheden voor een kattenluikje bekijken. We zitten in een huurhuis dus dacht dat dit niet mogelijk was, maar zag toevallig bij een ander appartement wel een kattenluikje. Dus dat ga ik uitzoeken, is sowieso wat fijner dan de deur open te laten staan :)
Chocobroodje: Haha, die van ons is ook niet echt een typische kat :D Af en toe heeft hij inderdaad meer wat van een hond, hele tijd achter je aan lopen, vooral veel knuffelen. Hij is ook echt mega ingesteld op ons, vrij eenkenning, nieuwe mensen moet ie altijd echt aan wennen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:20

prima toch een binnenkat! Hebben de buren er ook geen last van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:22

Als een kat 't eerste jaar van z'n leven eigenlijk altijd binnen is geweest, dan is het niet zo vreemd dat hij het "eng" vindt als hij nu naar buiten moet.

Dat is een hele vreemde wereld voor 'm, die hij helemaal niet kent.

Stel je voor dat jij zelf een groot deel van je kindertijd alleen maar binnen in huis zou zijn, en je op je 7e ineens door je ouders buiten gezet werd om te spelen.
Dan zou je het ook vreselijk eng vinden ;) Alles is dan nieuw, en je kent niets van die omgeving, je weet niet wat de gevaren zijn, je vertrouwde omgeving is weg, etc.

Laat 'm dus gewoon rustig wennen. Geef hem de tijd :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:25

Wij wonen nu al een half jaar op ons nieuwe adres en meneer is nog steeds bang buiten. Hij gaat wel, maar sluipt wel op zijn buik door de tuin en schiet terug naar binnen als hij iets geks ziet. Het duurt gewoon een tijd om te wennen, in zo'n nieuw territorium, maar de meeste katten liggen toch graag lekker buiten in de zon als baasje ook buiten zit :) Dus ik zou gewoon eens vaker lekker buiten gaan zitten, dan kan ie ook rustig de hele tuin onderzoeken zonder dat ie bang hoeft te zijn.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:28

Urko: Dichtsbijzijnde tuintjes zijn ook niet in de buurt, meeste katten lopen gewoon door het complex heen, dus zullen niet snel overlast veroorzaken :D

Hypofocus: Das ook helemaal waar, maar goed ik zet hem niet opeens op straat om het zo maar te zeggen. Het is ook mijn aanpak dat ik hem nu gewoon af en toe eventjes buiten laat, met de mogelijkheid om snel in zijn vertrouwde omgeving te vluchten. En het balkon is ie na zo'n 2 maanden ook nog niet aan gewend.

Het is ook geen ramp, was gewoon benieuwd of meer kattenbaasjes dit herkennen :j

Mystictinker: Das inderdaad ook wel een goede, gewoon lekker bij hem gaan zitten. Op het balkon is dit wel mogelijk, maar als hij bij de galerij buiten is en hij ziet mij dan komt ie meteen op mij afgestoven :')

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:29

waarom wil je je kat perse buiten hebben?
met alle gevaren die daar zijn

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:39

Gelukkig wonen wij in een rustige buurt en wij hebben er lang over nagedacht en denken dat de "gevaren" hier minimaal zijn.
Om je vraag te beantwoorden: Om dezelfde reden waarom ik mijn paard buiten wil hebben, omdat het in hun natuur zit ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:44

Tja niet elke kat wil naar buiten waarom moet je kat dan percee naar buiten?
Waarom je kat daarmee ongellukig maken?
Mijn kat vindt het ook eng buiten zowel de autos als mensen en fietsen dus die woont ook lekker binnen.
En mijn andere kat is bang voor muizen en andere kleinen dieren die los lopen dus die ga ik ook niet achter een muis aan sturen, als er een wilde muis loopt in huis die gevangen moet worden stuur ik mijn andere kat erop af.
Ik heb wel eens de andere erop af gestuurd maar die ging er zo hard mogelijk vandoor om zich in de kast te verstoppen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:46

wij hebben zelf 4 zwerfkatten van straat gehaald die leven nu ook alleen binnen bij ons en ze missen echt niets hoor ze willen geeneens naar buiten als ze al mochten

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:00

Van de 3 katten die wij hebben zijn er 2 van echte binnenkatten, willen en durven ook echt niet naar buiten. ! van de'''binnenkat' komt heel af en toe , in mijn armen, ff in de tuin. Gaat goed totdat er iets in de buurt geluid maakt, ze raakt in paniek en wil gelijk naar binnen :):) . De buitenkat van ons vind het heerlijk maar aangezien wij niet willen dat ze 'echt' buiten komt zit ze in de tuin aan een lijntje.

En wat betreft jou kat als hij niet naar buiten wil laat hem dan lekker binnen. Wil hij uiteindelijk toch een keertje naar buiten komt hij vanzelf wel. Maar ga hem niet lopen pushen en ja stel dat het een binnenkat is 'What else ?'

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:13

Wij hebben 8 katten en zijn bezig met het afzetten van de tuin (moet alleen nog een nieuwe poort in met afzetting) en de 2 schijterigste katten van het stel lopen steeds in de poort (en komen braaf weer thuis), maar onze ex-zwerver en ex-stalkat (geboren en getogen gedurende 13 jaar op de boerderij) willen niet naar buiten. Ik zou hem niet dwingen, misschien is het niet zijn 'kopje thee' en blijft hij liever lekker veilig op zijn eigen balkon :)

Monrisque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:31

Onze kater is nu bijna een jaar (van vorig jaar juli) en hij komt heel af en toe buiten in de achtertuin als wij er zelf ook zijn.

Van de winter hebben we hem een paar keer in de sneeuw met de kinderen buiten in de achtertuin laten lopen, dat vond hij wel leuk, maar op een gegeven moment is hij ergens van geschroken en heeft toen in paniek aan de buitenkant van de keukendeur gehangen! Daarna vond hij buiten maar heel erg eng.

Ik vind het niet zo erg dat hij liever binnen blijft, hebben de buren er ook geen last van. :D Ook wil ik niet dat hij s'nachts buiten is. Toch vind ik het ook wel fijn voor hem als hij af en toe naar buiten kan, maar ik moet er eigenlijk niet aan denken dat hij over de schutting springt om de buurt te gaan verkennen. Ben veel te bang dat hij dan misschien wel niet meer terugkomt of juist alleen maar nog meer naar buiten wil. :o

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:37

Monrisque schreef:
maar ik moet er eigenlijk niet aan denken dat hij over de schutting springt om de buurt te gaan verkennen. Ben veel te bang dat hij dan misschien wel niet meer terugkomt of juist alleen maar nog meer naar buiten wil. :o

Pfff nee, ik ook niet |( Krijg het helemaal zuur als Bloempje haar rokje laat wapperen voor vreemde kerels (ze is dan wel gesteriliseerd, maar wel mijn kleine meisje en moet gewoon in de buurt blijven). Zei vanavond tegen vriendlief (nadat we een half uur hebben lopen zoeken): 'morgen gaan we eerst een nieuwe poort halen en dat afzetten!'.

Krijg het gewoon Spaans als ik denk aan de drukke weg hierachter (waar ze 50 mogen, maar met gemak de 100 halen).

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:41

Onze kat ( pers) hebben we vanaf kitten binnen gehouden, in de zomer mag hij als wij in de tuin zijn ook in de tuin. Gewoon los zonder tuigje, meneer zou er niet aan denken om over de schutting heen te gaan, nee hij durft alleen in de tuin als wij en de hond er ook zijn. :D Anders raakt hij in paniek in zijn eentje.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 00:46

Grappig hoor, dat er echt zo'n verschil is inderdaad. Was er ook echt ff benieuwd naar :j Moet zeggen dat sinds ik dit topic heb geplaatst (alsof hij het weet := ) zich opeens een stuk langer weet te vermaken op het balkon en als hij de voordeur open hoort gaat er met een drafje op af gaat (om 5 minuten later weer terug te keren, maar toch).

Hij lijkt zich dus toch al weer meer op zn gemak te voelen. Ik wacht het geduldig af *D

Monrisque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:47

Onze kater is gelukkig ook gesteriliseerd, dus achter de vrouwtjes aanzitten zal hij denk ik niet zo snel meer doen. Hij is een keer tegen de schutting opgesprongen, dus ik maak me geen illusies dat hij er niet overheen zal willen/gaan, maar ik hoop van harte dat hij het nog even uit zijn koppie laat!

Hij is ook gechipt, maar dat helpt natuurlijk alleen maar als hij de buurt gaat verkennen en niet meer terug komt, dan is het eigenlijk al te laat.

Wie weet heeft hij wel een zwerver als papa, want daarvan weten we niets. Moeders is geloof ik wel redelijk vaak dicht bij huis te vinden, dus hopenlijk heeft hij haar genenset gekregen...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 00:49

Mijn katten laat ik zonder toezicht absoluut niet op het balkon. De heren hebben de gewoonte om op de railing te klimmen en al meerdere keren mij rot geschrokken als ik ze op die buis zag zitten wankelen. 2 hoog is ook voor een kat best hoog.
De heren zijn gewend om binnen te blijven en lijken er niet mee te zitten.

Wat betreft natuurlijk gedrag? Tja.... vogels vangen is voor een kat ook natuurlijk gedrag en dat waarderen we meestal ook niet zo heel erg.
En onze paarden worden in veel gevallen 's nachts op stal gezet (mijne wel) en dat is eigenlijk ook niet erg natuurlijk ;)
Huisdieren hebben soms nog wel wat trekjes van hun vroegere natuur, maar hebben zich ook vaak aangepast aan de huidige woonomgeving ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:45

Mijn kat was ook een echte binnenkat. Het liefst de hele dag een beetje op de bank meuren
Vanwege zijn omvang 'schopte' hem wel eens naar buiten voor wat beweging maar dat werkte niet echt.

Maar aan de andere kant was het ook wel fijn, zo rustig is mijn straat niet. Ik ben nu dus op zoek naar weer een binnenkat maar wil de tuin nu wel afschermen mede omdat ik nu op zoek ben naar een raskat.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:19

Eén van onze vorige katten was geboren op een boerderij, maar wilde hier niet naar buiten. Ze liep de tuin in als de deur open bleef staan en ging echt niet verder als onze tuin. Zodra wij naar binnen gingen, was zij ook weer binnen.
De kat die wij nu hebben is een echte buitenkat (nu even niet, ligt te slapen op de bank). Ze wil 's morgens direkt naar buiten, komt tussendoor even een hapje eten. En gaat dan weer naar buiten. Loopt mee als wij met de hond gaan lopen, klimt in bomen, op de schutting, struint door de tuinen, over straat. Krijg haar met moeite 's avonds binnen (soms). Dus als poes nietwil, lekker laten gaan. Zo heeft er ook niemand anders last van jouw kat.