Hond bijt overal in HELP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

take_one

Hond bijt overal in HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 21:55

We hebben een hond die bij ons logeert, al dik een maand nu, baasjes in het ziekenhuis.
Een heel lief klein schattig keeshondje.. alleen is hij allesbehalve lief: hij bijt echt overal in!

De eigenaren zijn oudere mensen, jaartje of 70, en hebben hem gekocht als pup.
Wat ik zelf ongelofelijk stom vind maar goed daar oordeel ik verder niet over, ze hebben hem dus helemaal niet goed opgevoed.
De hond is nu dik een jaar oud en hij bijt echt overal in: telefoon, schoenen, bank, stoelen.. hij kan zelfs niet eens aan de riem lopen.. en hij plast steeds op de mat voor de deur omdat dit hem aangeleerd is. }:0

De rekening zal zeker gemaakt worden, maar daar hebben we niet veel aan als onze spullen steeds weer kapot gaan. :=

Steeds als ik hem iets zie doen straf ik hem flink, maar even later is hij gewoon weer fijn bezig.
Er liggen schenkjes, speeltjes, hij kan naar buiten wanneer hij wil.. en hij is echt bijna nooit alleen dus daar kan het niet aan liggen.

Ook rent hij de hele dag achter onze oudere hond aan, die is het ook harstikke zat.

Heeft er iemand dé tip voor ons want we worden lichtelijk gestoord? :(:)

Wilawander

Re: Hond bijt overal in HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:15

Klinkt misschien hard maar even goed in het nekvijl grijpen?

Plassen op mat? even met de neus erdoor,

Klinkt hard maar is duidelijker voor hem dan constant nee foei.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 22:17

Nouja weet je wat het is, als hij plast zie je het natuurlijk altijd veel te laat.. is het dan niet te laat om hem te straffen?
Heb 'm vanmiddag nog een flinke schop onder z'n kont gegeven toen hij aan de bank dat te knauwen, maar of het helpt. :=

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:19

juist.... nooit een hond met zijn neus door zijn fouten wrijven! Dat snappen ze niet en daar creëer je alleen maar een bange hond mee!

Hij mag de hele dag naar buiten, maar ik zou hem gewoon minimaal 1 uur per dag lekker lang uitlaten en uitputten, dan wordt alles in zijn koppie ook wat rustiger!

Heeeeel veel succes! het is moeilijk om een 'verpestte' hond opnieuw op te voeden!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:20

Wilawander schreef:

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens, die hond snapt echt niet waarom je zijn neus door de pis wrijft, zo maak je hem ook nog eens hatelijk naar mensen.

Als ik jou was zou ik raad vragen aan een dierengedragstherapeut, want dit klinkt echt als een serieus probleem (of iig aan de eigenaren een dierengedragstherapeut aanraden).

Ik weet er niet heel veel van af, maar ik zou proberen vooral met positieve bekrachtiging te werken ipv met negatieve. Dus niet per sé straffen als het fout gaat, maar vooral prijzen als het goed gaat.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:21

Owja, wat wij altijd met onze pup deden, was dat als ze binnen plaste haar gelijk naar buiten te tillen en op het gras te zetten.
Na een tijdje had ze door dat het veel makkelijker was om gewoon zelf naar het grasveldje te lopen ;)

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 22:21

We wandelen er wel mee, voor zover het gaat.
Hij loopt alleen als onze andere hond voor loopt.. en dan wil hij echt alle kanten op.. kortom.. geen plezier om ermee te gaan wandelen helaas dus heb niet echt zin om er heel lang mee te gaan lopen. :\

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 22:23

Helaas zie ik hem nooit plassen, zie het altijd pas als het te laat is.
Hij heeft nog een probleem.. als ik de deur uit loop of iemand anders wilt hij je bijten. Heb ook echt totaal geen idee hoe je dit moet gaan verhelpen.
Zelf boos worden heeft geen zin dan word hij alleen maar agressiever neem ik aan. :(:)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:26

Wellicht is het ook een dominantieprobleem, omdat hij jullie niet 'weg' laat gaan en met plassen ook zijn territorium aangeeft, maar nogmaals: ik zou echt naar een deskundige gaan.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 22:29

Nouja hij heeft plassen op de mat aangeleerd, en om nou naar een deskundige te gaan... ik hoop dat die hond binnen een week nog weg gaat eerlijk gezegd dan dat ik er mijn tijd nog heel erg in ga verdoen voor andere mensen. }:0
Gelukkig mag 1 baasje binnekort naar huis, maar hij valt nog ooit om ivm zuurstofproblemen dus even afwachten hoe snel het beter word.
Had gehoopt dat jullie misschien nog ideale tips hadden om het deze tijd nog een beetje normaal te houden. :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:46

TS schrijft dat ze hem wel aanpakt maar dat hij het dan zo weer doet, dat soort honden werkt vaak zo'n aanpak wel en klint niet als een hond die bang is maar meer een onopgevoed dominant hondje dat alles mag.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:51

Met opgerolde krant een tik geven als je hem ziet knagen.
Geef hem een eigen speeltje waar hij wel op mag knagen.
Zet hem een tijdje in de bijkeuken of ergens waar hij geen kwaad kan als je hem ziet knagen.
Zet een bak met kattenkorrels voor de achterdeur, dan plast hij tenminste niet op de mat.

Vriend van ons had zijn hond ook veel te zacht opgevoed. Beest werd hartstikke dominant. Hebben er ook gedragsterapeut bijgehaald (snap dat je dat niet voor een loge gaat doen). Vanaf toen lag er dus altijd een opgerolde krant klaar.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:01

Wilawander schreef:

duidelijk niet verdiept in de 'denk logica' ( of hoe moet ik het noemen ) van een hond :n
jammer hoor, want zo geef je de fout die vaak gemaakt wordt wel weer door.

geduld.. dat is iets wat het meeste van je gevraagd wordt bij het opvoeden van een hond.
belonen staat daarbij op een nog hogere plaats.
Beloon je hond juist met goed gedrag. Enthousiast praten, snoepje erbij en een knuffel. Het
kan niet enthousiast genoeg! Laat die mensen op straat maar vreemd kijken als jij een feestje
bouwt met je hond omdat de laatstgenoemde zojuist een plasje bij een boom o.i.d. heeft gedaan ;)

De hond zal het verschil in praten wel opmerken als jij hem streng en boos toespreek wanneer hij
een plasje in huis heeft gedaan. De toon die je hiermee aanslaat is toch heel anders en niet uitnodigend.
Bovendien verdient je hond er geen lekkernij mee ;)
Let er op dat je je hond vaak genoeg een plaspauze geeft. Des te vaker krijgt je hond de kans om
zich goed te bewijzen.

Daarbij het bijtprobleem..
al eens geprobeert sambal op voorwerpen te smeren? Bij onze hond hielp het niet :+ die likte het er af
en vond het heerlijk :Y) maarja... onze hond is dan ook echt een uitzondering haha.
je hebt ook bepaalde spray's die je op kunt spuiten zodat het niet meer aantrekkelijk is om er op te bijten.
Geef je hond genoeg afleiding in huis, voorwerpen waarmee het kan spelen enz.

liever geen kauwstaven/kluiven geven. Veel mensen weten niet dat deze gevaarlijk zijn voor een hond!
Van een kluif kan de hond namelijk vellen aftrekken en opeten ( zijn ze ook voor bedoelt ). Helaas komt het
vaak voor dat zo'n lapje van een kluif in de slokdarm blijft hangen. De hond zal proberen het weg te slikken
wat dan helaas niet lukt. Het gevolg is dat het lapje op gaat zwellen en steeds groter wordt. Hiermee wordt de
slokdarm belemmerd of het komt voor dat je hond stikt..

succes ermee!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:23

ruiter1992 schreef:
Wilawander schreef:
Daarbij het bijtprobleem..
al eens geprobeert sambal op voorwerpen te smeren? Bij onze hond hielp het niet :+ die likte het er af
en vond het heerlijk :Y) maarja... onze hond is dan ook echt een uitzondering haha.

Nou, daar is jullie hond echt geen uitzondering in hoor :D .

De onze had van een logee-hond geleerd de deur van de bijkeuken met haar bek open te maken.
Heb ik ook eerst de deurklink met heel scherpe franse mosterd ingesmeerd en daarna met sambal. Was de 1e keer vergeten te zeggen tegen mijn man dat ik er iets op had gesmeerd....maar geen problem hoor....het was er al afgelikt :D :D
Beide keren was het trouwens weg :roll:

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:31

Da's natuurlijk niet in 1 week opgelost! In ieder geval niet gaan slaan, schoppen of in het nekvel pakken, daar schiet je niks mee op. Zo'n hondje ziet dat als negatieve aandacht, en dat is ook aandacht dus leuk. Door de plas heen wrijven daar bereik je niks mee, dat snapt zo'n hondje echt niet.
Wat misschien helpt is het maken van een rammelblikje, dat hielp bij mijn hond die als pup soms best lastig was, erg goed. Pak een blikje en doe daar iets in wat goed rammelt en lawaai maakt, maak het daarna goed dicht. Als je 'm ergens aan ziet knagen wat niet mag, niks zeggen, alleen dat blikje vlak langs hem laten vallen zodat hij schrikt. Je moet hem er niet mee raken, alleen laten schrikken. Verder zeg je en doe je niks. Dit doe je iedere keer als ie weer in iets wil bijten. Of het ook bij dit hondje helpt weet ik niet, je kan het even proberen.....

Enne, niet boos worden op het hondje, die kan er niks aan doen dat ie niet goed opgevoed is! Het vergt erg veel tijd en geduld om 'm te heropvoeden, hij is ook nog eens 1 jaar en waarschijnlijk nog in de puberteit. Het hondje heeft een roedelleider nodig, omdat ie deze niet heeft trekt hij zijn eigen plan. Maar nogmaals, dat is niet in 1 week voor elkaar.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:20

Probeer aan de riem toch te gaan wandelen. Hij is gewoon zo energiek dat hij overal maar in bijt.
Met hem te gaan lopen of wandelen gaat hem wat rustiger maken.
Dat plassen is om "zijn" territorium af te bakenen, waarschijnlijk omdat je nog een andere hond hebt :)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:37

Heb je de ondergeplaste mat nog?
Leg hem eens vlak áchter de deur, buiten. Niet schoonmaken, GEEN nieuwe mat neerleggen, je zal het even zonder moeten doen, vrees ik.
Je moet dan wél even héél goed blijven opletten. Dus geen plasjes missen! Zodra het hondje naar de deur loopt, naar buiten laten. Goede kans dat hij op de mat, BUITEN, plast... want daar zit zijn geurtje al aan. En dan belonen.

Mat verschuiven, steeds verder naar buiten.. en natuurlijk goed belonen als het plasje buiten word gedaan, al is het op de mat. Uiteindelijk mat weglaten; als je mazzel hebt, zal het kwartje sowieso steeds sneller vallen en zal de hond een keertje spontaan buiten ergens plassen, naast de mat. Dan moet je even feestje bouwen; braáááve hond, gelijk een paar koekjes erin.

Da's in elk geval probleem 1. Het gaat wel even tijd kosten, vrees ik... maar zindelijk maken is toch heel erg een kwestie van erbovenop zitten.

Qua vernielingen; is benchtraining een optie? Dan kan je in elk geval voorkomen dat er nog meer spullen worden vernield als je zelf er niet bij kan zijn. Hoe je een hond traint voor een bench is op internet wel te vinden; dat moet een veilig en prettig plekje zijn.

Verder consequent blijven; hij mag alléén op daarvoor bedoelde speeltjes kauwen. Bied hem dat dus wel aan, maar straf ongewenst gedrag af. Niet schreeuwen, niet slaan, maar wel verhinderen dat hij door kan gaan met de vernielingen. Zet desnoods de hond even buiten de kamer op een veilig plekje waar hij niets kan vernielen, eventjes maar.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 09:11

Bedankt allemaal! :)
De mat buiten leggen was inderdaad best een goed idee, alleen we hebben een hondenluik.. en onze andere hond is best dik.. dus die durft dan weer niet door de luik natuurlijk omdat hij dan uit schuift pff. :(:)

Ik zal eens met iets rammelen om te proberen, hopen dat hij daarvan schrikt.
Heb ook ooit wel eens iets gelezen van een waterspuit of is dat niet goed?

Belonen doen we wel als hij buiten plasje gedaan heeft, maar m'n moeder geeft heel de dag door koekjes dus dat is vast ook heel dom.

Hoop dat hij snel weg gaat in ieder geval, laat hem bij die mensen maar mooi alles kapotmaken. :=

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:58

De waterspuit kan je ook proberen, maar niet elke pup schrikt daarvan. Het gaat om het schrikeffect, je kan even kijken wat het beste werkt.
En alleen koekjes geven als beloning anders heeft het hele belonen geen nut natuurlijk.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:07

Wat een vreselijke methodes worden hier genoemd. Met de neus door de urine halen, met een krant slaan.. BAH!
Nee dit hondje in niet anders gewent. Vooral positief gedrag belonen. Het bijten en plassen zou ik persoonlijk afleren door in een fles steentjes te stoppen en even flink met de fles te schudden als je ziet dat de hond het negatieve gedrag vertoond. Het gaat er hierom dat de hond zich helemaal een hoedje schrikt en op ten duur de link legt met het nare geluid en zijn gedrag.
Nu komt er ook nog eens bij dat de hond waarschijnlijk in de pubertijd zit, wat het helemaal lastig maakt.
Wees consequent en prijst goed gedrag de hemel in. Succes!

astridklomp: Waarom alleen koekjes geven als beloning? Je moet kijken naar wat de hond als beloning ziet! Als de hond erg op voer gericht is, kun je koekjes gebruiken als beloning. Maar er zijn ook honden die helemaal niets geven om koekjes maar een moord doen voor een trekspelletje. En zo zijn er ook honden die gewoon een lief woordje en een aai als volwaardige beloning zien.

Laten schrikken met een waterspuit zou ik persoonlijk niet doen. Hierdoor zou je ook een angst voor water kunnen creëren.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:45

Ik bedoel niet alleen koekjes geven ipv iets anders als beloning, maar take-one zei dat haar moeder het hondje de hele dag door koekjes voert. En ik bedoel dat je dan beter alleen een koekje kunt geven als ie iets goeds gedaan heeft ipv de hele dag door koekjes geven. Maar je kan hem natuurlijk ook iets anders geven als beloning, een bal oid maar net waar de hond gek op is.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:48

Oh ja annepaardoes, ik had het ook over een soort van rammelblikje om de hond te laten schrikken als ie iets fout doet (iets verder terug). ;) Waterspuit is dan misschien idd niet zo'n goed idee....

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:34

Ah op die manier. Dan kwam mijn zin anders op mij over dan dat jij bedoelde. ;)
Inderdaad een rammelblik kan ook. Als het maar lawaai maakt.
Je hebt ook trainingsdisks, maar dit is een goedkope oplossing en heeft het zelfde effect.