Kat te dik??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Kat te dik??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 21:26

(ik weet niet of het hier goed staat)

Hallo,

Wij hebben thuis 2 katten. Een is op normaal gewicht, maar is in de zomer wat mager. De ander is behoorlijk mollig. Maar niet te dik, vond ik altijd zelf, omdat ik hier in de buurt een stuk dikkere katten zie rondlopen. Maar heb het nu al van meerdere mensen gehoord, en begin toch te twijfelen, want ik wil natuurlijk wel het beste voor mijn beestjes! Ik heb 2 foto's, ze zijn niet heel recent. Ik zal of vanavond, of morgen recente foto's maken. (ze is nu buiten.. dus dat gaat moeilijk :+ )

Afbeelding
Afbeelding

Ik weet het, niet bepaald duidelijke foto's. Komen snel duiderlijker foto's. :)

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:29

zo op de foto's ziet ze er niet heel dik uit, maar kan zijn op dat hij zit.

ik denk dat je het op een sta ffoto beter kan zien,
maar een gemiddelde grote kat zit tussen de 3 a 5 kilo dacht ik zo

(wel een mooi kleur heeft hij)
Laatst bijgewerkt door judith__ op 26-04-10 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:30

Nou... Ik vind het wel meevallen hoor! Ik heb er hier 1 die nog iets dikker is :o Compleet met hangbuikje!
Ja klopt tussen de 3 en 5 kg, maar ik heb hier ene lange dunne die toch ook 6 kg weegt en een kleine dikke die ook 6 kg weegt!

Lynn_Nikita

Re: Kat te dik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:30

mijne weegt 6 kg ( schaam schaam)
weeg je kat eens
gewoon op weegschaal staan met kat en erna zonder, en het verschil is het gewicht van je kat

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:32

Hey Jody ;)
Niet echt duidelijke foto's, maar ik zie geen extreem dikke kat :n
misschien iets aan de zware kant, maar dat is lastig oordelen zo
Wat weegt ie? Mijn DA vindt 5 kg het ideale gewicht voor onze katten

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 21:35

Ik weet niet precies wat ze weegt. Maar ze is nu weer binnen, en probeer een foto te maken, maar madam heeft liever aandacht :+

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:39

Vanaf deze foto's is het eigenlijk niet te beoordelen. Ik zie in elk geval geen extreem dikke kat. Zo te zien is het wel een vrij grote kat? :)

Een gemiddeld gewicht klinkt leuk, maar het is van zoveel factoren afhankelijk. De ene kat is nu eenmaal een stuk groter/forser dan de andere, en dan is het logisch dat er ook een wat hoger gewicht bij hoort. 't Is eigenlijk net zoals bij mensen, je kunt niet zeggen dat bijv. 70 kilo een prima gewicht is. Voor iemand van 1.50 mtr. is het teveel, terwijl het voor iemand van 1.90 mtr. behoorlijk weinig is.

De meeste mensen (waaronder ikzelf ;)) vinden het leuk om een wat volle kat te hebben. Niet moddervet natuurlijk, maar gewoon lekker flink :) In ons land schijnen veel katten wat te zwaar te zijn. Iets wat wij vaak als 'normaal' zien, schijnt medisch gezien vaak wat aan de zware/dikke kant te zijn.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:40

LZP --> BB

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 21:42

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:45

Ik vind je kat wel te dik. Niet gigantisch, maar wel ongezond dik. Je hebt speciaal dieetvoer met dezelfde smaak, voedingsstoffen etc. wat sneller vult waardoor ze er minder nodig van hebben :)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:47

Wat betreft wegen:
Lynn_Nikita schreef:
mijne weegt 6 kg ( schaam schaam)
weeg je kat eens
gewoon op weegschaal staan met kat en erna zonder, en het verschil is het gewicht van je kat

Daarvoor kun je gewoon een normale weegschaal gebruiken, die je zelf ook gebruikt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:47

Op deze foto's kun je niet zien of ze te dik is of niet.
Ideaal gewicht voor een normale htk ligt idd op 4-5 kg maar ik denk dat je beter op zicht en gevoel kunt afgaan. Mijn 2 katers wegen 6 en 7,5 kg, maar die zijn dan ook wel op zicht en voelen te dik.
Als er een hangbuikje onder zwabbert en je kan de vetrollen zo vastpakken dan is ze te dik.
Als je langs de bovenkant nog een lende kan zien of iig een recht silhouet en geen uitpuilende buik dan valt het allemaal nog wel mee.
Is ze gecastreerd? Vele katten krijgen daar zowieso een hangbuikje van. Onze oude kater van 17 jaar was graatmager op het eind, moest er geen haar op staan zou je de ribben zo kunnen zien, maar z'n hangbuikje bleef wel (al was het gewoon een lapje vel zonder iets in).

*edit* op de nieuwe foto's (hoewel nog steeds niet duidelijk) is ze idd wat dik. Persoonlijk vind ik het niet dramatisch, maar ik ben dan ook mijn stevige katers gewend. Ze mag afvallen als dat mogelijk is, ik zou er vooral op letten dat ze niet nog bijkomt.

Citaat:
De meeste mensen (waaronder ikzelf ;)) vinden het leuk om een wat volle kat te hebben. Niet moddervet natuurlijk, maar gewoon lekker flink :) In ons land schijnen veel katten wat te zwaar te zijn. Iets wat wij vaak als 'normaal' zien, schijnt medisch gezien vaak wat aan de zware/dikke kant te zijn.

Dit is iid zo, geldt ook voor paarden en honden. Dieren die echt op goed gewicht zijn, vinden wij snel te mager.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 21:49

Ze is inderdaad gestereliseerd, het achterste 'flapje' is volgens mij gewoon alleen huid, geen vet. Ze krijgt gewone brokken, 2 soorten. Eens in de zoveel tijd wat lekkers, vooral omdat mijn andere kat het nodig heeft. zij krijgt dan misschien net de helft van wat de andere kat krijgt. Is dit teveel?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:55

Krijgt ze onbeperkt brokken?

Je kan, als je haar echt op dieet wil zetten idd overschakelen op light voer en proberen of je haar meer kan laten bewegen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 21:57

Ja, ze krijgt onbeperkt brokken. Ze doen vaak wel aardig lang met een bakje. Probleem is dat als ik op light voer overga, de andere kat er ook van eet. En die heeft haar gewicht juist wel nodig. Ze gaat nu in de zomer al extra vaak naar buiten, en er word vaker met haar gespeeld.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:04

Vind het heel erg meevallen hoor! Ze heeft vetjes inderdaad, maar echt ongezond? Nee.. vind ik niet.. alhoewel het altijd lastig is te bepalen vanaf een foto.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:11

Maar is je andere kat echt te mager? Je kan proberen om toch op light/dieet over te gaan en de andere kat apart regelmatig wat vlees bijgeven.

Ik snap het hoor, een kat op dieet zetten is niet makkelijk en zeker niet als je er 2 hebt met verschillende behoeften.

Wat ik met m'n dikste kater ook doe is hem achter de brokjes laten lopen, vindt hij helemaal geweldig en dan beweegt hij toch ook wat meer (al ligt zijn probleem niet in de beweging, hij eet gewoon echt teveel).

Nu, als ik eerlijk moet zijn: moest het mijn kat zijn zou ik nog niet aan dieeten en toestanden beginnen en het laten voor wat het is. Ja de kat is dan wat mollig maar ze is niet ongezond dik.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:15

Kvind de kat niet zo dik, ze ziet er gezond uit dus is het belangrijkste :)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:09

Zo op de laatste foto's te zien lijkt je kat aardig groot en fors te zijn en misschien ook wel iets aan de mollige kant, maar het ziet er niet echt schokkend uit hoor.
Uiteraard is het jouw kat en mag je zelf bepalen wat je ermee doet, maar als ik in jouw schoenen stond dan zou ik het een beetje in de gaten houden en als het erger wordt een beetje bij proberen te sturen. Geen ingrijpende maatregelen nemen, maar een beetje 'vinger aan de pols' houden ;)
Je zou evt. ook nog kunnen proberen om de brokken te vervangen door light-brokjes en dan je andere kat 1 of 2 keer per dag even apart nemen en een zakje versvoer/vlees geven.
Wij hebben 3 katten waarvan er eentje aan de dikke kant is, eentje is vrij normaal en eentje is een verzameling graatjes :)) Die laatste voer ik wat extra bij als de bolle versies even van huis zijn ;)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:30

Op dit moment is de andere kat niet te mager, maar voor haar doen op gewicht. Ze valt ecfhter heel snel af, en is erg vatbaar voor een bepaalde ziekte, die ze onderhand al 3 keer heeft gehad. De laatste keer heeft ze 3 dagen op de IC bij de DA gelegen, en heeft het 1,5 maand dwangvoederen gekost, voordat ze weer zelf at, vandaar dat we voor haar de brokken het liefst onbeperkt houden. Ze krijgen allebei gewoon droge brokken. Van het merk C1000, en Wiskas. Het liefst houd ik de brokken wel onbeperkt, omdat we ook nog wel eens van huis zijn. ;) Ik ga inderdaad proberen haar nog meer beweging te geven! ben in ieder geval blij dat ze niet echt ongezond dik is. Heb van veel mensen gehoord dat ze toch wel zo dik is! Maar er is natuurlijk ook nog een deel vacht. :) Maar daardoor begon ik zelf heel erg te twijfelen. :o

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:05

Mijn katertje van 8 maanden is iets dunner dan de jouwe aan de foto's te zien en ik moest van de DA erg oppassen omdat hij richting overgewicht zat. Beste kan je denk dus ff langs de DA gaan voor advies.

Ik heb hetzelfde probleem trouwens, mijn poes is aan de te dunne kant (maar er komt ook niks bij, is haar bouw), andere dus aan de te dikke kant. Poes krijgt haar voer bij mij op mijn bureau, staat hele dag bakje voer. Katertje krijgt op de grond voer. Hebben katertje geleerd dat hij niet op het bureau mag en dit werkt eigenlijk heel goed (ook al weet hij dat daar altijd voer staat).

We hebben trouwens ook zo'n speelbal voor de kater. Die kan je vullen met brokken en door met de bal te spelen/rollen komt er voer uit.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 15:08

Die speelbal is inderdaad een goed idee! Valt zo'n ding ook zelf in elkaar te flansen? :) Daar houd ik wel van, 'knutselen'. Voer appart zetten werkt denk ik niet. Poes is nu al ruim 3, en heel brutaal. Dus denk niet dat het haar nog aan te leren valt. Tis nogal een... ondeugd. :') Ze doet alles voor eten, dus ook als het op een plek staat waar ze dan eigenlijk niet mag komen. :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:52

Geen idee of je ze zelf ook kan maken, misschien met een wcrol ofzo.. Maar ze zijn maar een paar euro :)