Hamster bezighouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Maart_

Hamster bezighouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 21:31

Ik ben erg bezig met mijn paard met natural, en nu ook met mijn hond. Nou nog mijn hamster :+

Hoe houden jullie je hamstertje bezig?

Ik heb vanavond het voer op 4 plekken neergelegd (waarvan 2 in een wc rol met een halve zakdoek in elke opening) , ipv standaard in het voerbakje.
ook heeft ze een radje, hangmatje, 2 wc rollen, zandbakje met chinchillazand, huisje onder slapen en daarboven klein huisje, meestal een knaagstick, houten knaagblokjes en takken van een appelboom.
Maar ik heb gewoon niet het gevoel dat ze gelukkig is, ondanks dat ze genoeg te doen heeft.

Tips??

xMaartje

R0oszs

Re: Hamster bezighouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:33

Mijn hamster vond het gewoon heel simpel erg leuk om bij mij te zitten. Maar dat ligt denk ik per hamster. Denk dat die van mij het voer op verschillende plekken niet zoveel uitmaakte.. :P

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 21:35

Haha! Ik weet het niet, moet maar experimenteren.
Als die van mij op schoot zit dan is ze alleen maar aan het rondrennen (dwerghamstertje).
Maar omdat ze in het wild ook altijd naar voedsel zoeken dacht ik, misschien is ze zo even langer zoet met wat zoeken.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:39

haha okee.
Mijne was een rusisch dwergje.
Ik had zo'n buizenkooi en daar zat hij ook erg vaak in en dat vond ie ook leuk, hij nam vaak ook allemaal dingetjes mee in die buizen en zette het daar neer :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:41

Mijn zus heeft jaren hamsters gehad en die liet ze elke dag in de gang lopen. Daar klomen ze dan de trap op naar boven.
Nu hadden we toendertijd een loper op de trap liggen waar ze zich aan op konden trekken. Was een kostelijk gezicht!
Maar ook wc rolletjes, een opgerolt stuk vloerkleed, en iets wat ze erg lekker vinden verspreiden door de gang hield ze bezig.
In het hok div, verdiepingen maken van dozen en als het hok werd verschoont een hele partij papier in een hoek neer leggen zodat ze echt gaan hamsteren.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 21:43

Ik heb ook een rusje!
Ik heb geen buizenkooi, ik heb deze: http://www.feedem.co.uk/small-animals-40/small-animal-cages-134/ferplast-hamster-tris-cage-1253-1216_medium.jpg
Maar wel met veel attributen :o

Maar ik heb gewoon niet altijd genoeg tijd om haar lang op schoot te houden, en als ze zo druk doet, is het eerlijk gezegd ook niet zo heel leuk. Ze heeft gewoon geen rust in der kont(je).

Aerdenhout1, dat van hele partij papier, wat voor papier gebruik je dan?
Helaas kan ze niet bij ons loslopen, aangezien de keuken, huiskamer, hal geen deur tussen zit. En tegels lijkt me nou niet zo lekker, en tapijt niet zo handig als ze gaat plassen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:09

Ik zou persoonlijk beginnen met een grotere kooi te regelen, want 29x46 vind ik persoonlijk wel wat klein. Op het hamsterforum (www.dehamster.nl -> forum) houden ze 30x50 aan als minimummaat voor rusjes, maar ik vind dat persoonlijk nog wat klein. (De kleinste kooi die ik heb voor 1 van m'n dwergjes zijn twee curverboxen van (lxb) 58x38cm opgestapeld, en dat vind ik opzich al 'krap' ogen.)

Leuk bezighouden doe je al goed zo te lezen, takjes etcetera vinden ze erg leuk! Veel verstopmogelijkheden als huisjes, tunnels, etcetera zijn ook altijd leuk. Ik weet niet of rusjes zulke gravers zijn, maar mijn campbelli's vinden het erg leuk als ze flink wat ondergrond hebben om lekker te kunnen graven in hun kooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:52

Die kooi die jij hebt is helaas te klein. Zoals WildWings al zegt houden ze op het hamsterforum de maten aan van min 50 x 30. Ook ik vind dit zelf te klein. Zelf zou ik voor een mooi duna fun of een mary kooi gaan. Allebei zijn de deze kooien van de merk Ferplast.
Op deze link kun je veel ideeen opdoen: http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?t=74917
Je kunt op zooplus.nl hele mooie trapjes/plateau's/bruggetjes kopen van wilgen. Hier kun je veel dingen meedoen.

Ook zou ik zelf lekker een dikke laag zaagsel erin doen. Zodat ze ook lekker kunnen graven. Of een graafbak maken.

Je kunt ipv de voer in bakjes te doen ook gewoon verspreiden door de kooi. Zodat ze zelf opzoek moeten gaan naar het voer.
En lekker veel wcpapier in de kooi stoppen. Deze verscheuren ze meestal en gaan het gebruiken als nest materiaal.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 16:10

Helaas moet ik het doen met de kooi die ik nu heb.
Ik zal eens kijken of ik dan extra plateautjes kan maken, heb nu 1 extra plateautje erbij.
Moeders wil geen grotere kooi in der kamer :Y)
Maar misschien dat ik het in de groep gooi en deze verkoop, en dan een tweedehands koop. Ik zal eens opzoeken hoe groot die zijn.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:14

wij hadden een aantal kartonnen dozen aan elkaar gemaakt met gangpaden en alles er tussen. :)) dan in wat hoekjes eten neerleggen en je hamster er in doen. Vond die van mij heel leuk. :D Moet je er wel bij blijven zitten want voor je het weet vreet hij een gat in de zijkant. :=

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 16:15

leuk idee! kan je ook zoiets als een klein doolhofje in maken,,

Zoals hierboven moet ik dezelfde kooi houden,
tips om het vanbinnen uit te breiden?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:16

Ik haalde de mijne altijd uit z'n hol direct in mijn broek/vestzak en zodra die wakker werd en hij moest plassen dan even snel in z'n hok (liet ie duidelijk merken) en dan liep die lekker bij mij op de bank :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:17

_Maart_ schreef:
Ik heb ook een rusje!
Ik heb geen buizenkooi, ik heb deze: http://www.feedem.co.uk/small-animals-40/small-animal-cages-134/ferplast-hamster-tris-cage-1253-1216_medium.jpg
Maar wel met veel attributen :o

Maar ik heb gewoon niet altijd genoeg tijd om haar lang op schoot te houden, en als ze zo druk doet, is het eerlijk gezegd ook niet zo heel leuk. Ze heeft gewoon geen rust in der kont(je).

Aerdenhout1, dat van hele partij papier, wat voor papier gebruik je dan?
Helaas kan ze niet bij ons loslopen, aangezien de keuken, huiskamer, hal geen deur tussen zit. En tegels lijkt me nou niet zo lekker, en tapijt niet zo handig als ze gaat plassen :D

Zo een heb ik ook :)
Alleen dan andere kleuren
Gouden tralies enzenzenz