Omdat ik aardig wat PB's krijg met de vraag hoe het nu gaat, open ik er maar een nieuw topic over. Het gaat inmiddels beter. We laten de honden vaker met zn 2-en uit, zodat we ieder 1 hond hebben. Dan kan ik me beter op "de mijne" concentreren. Het consequent urineren over de urine van de teef is helemaal over. Hij kijkt, maar loopt er niet meer op af. Dit is vrij snel afgeleerd dmv een gewoon/standaard tuigje. Geen antitrek, maar eentje die over zijn borst en voorhand heen loopt. Daarmee kan ik hem corrigeren als stemgebruik niet voldoende is, maar krijgt hij geen druk op zijn strottehoofd. Ik heb hem veel minder aan de flexlijn, waar hij voorheen áltijd mee uitgelaten werd. Hij moet nu bij me blijven en mag pas door het gras heen struinen als ik hem daar toestemming voor geef, dmv een "toe maar". Hij zit dan een politielijn, die ik een meter langer kan maken. Verder staat hij nu wat strakker in het gareel, ik als eerste door de deur etc.
Wat de andere honden betreft: als ik een andere hond zie aankomen, probeer ik meteen zijn aandacht te trekken, aan de andere kant van de weg te gaan lopen, of indien dat niet mogelijk is, hem aan mijn andere zijde te laten lopen, waardoor hij om mij heen moet kijken. Bij sommige honden lukt het mij nog niet helemaal om zijn aandacht te krijgen en vast te houden. Hij gaat nog steeds piafferen en zichzelf grootmaken, maar valt niet uit en blaft en gromt niet. Wel is het zo dat hij zich echt even moet "ontladen" als we er voorbij zijn. Schudden, kop en lijf en even "whhraoowww" los laten. Echt "flubberen" zeg maar. Je merkt gewoon dat hij even zijn energie/spanning kwijt moet. Net als een mens die even moet schreeuwen ipv iemand in elkaar te timmeren, haha. Wij gaan door de steeg naar buiten en ik neem nu de andere uitgang, als het mooi weer is. De achterbuurvrouw heeft nl 2 honden die al beginnen te grommen als ze horen dat ik met de honden de tuindeur uitloop. Dat betekent dat mijn hond al meteen stress heeft, op het moment dat ik 3 meter van huis ben, want dan moet ik daar langs. Daarom lopen we nu om, maar dan kunnen we tenminste wel zonder stress aan de wandeling beginnen.....
Super hoe je dit aanpakt, heel goed dat je de stress ook op die manier vermindert. Strak in het gareel houden kan idd erg goed helpen, ik ben trots op je!