Al een jaar of 2 heb ik een groepje konijnen. 1 gecastreerde ram met 3 vrouwtjes die samen in een ren zitten. Helaas merkte ik pasgeleden, dat 1 vrouwtje door de rest aangevallen wordt. Ik heb nog een oude gecastreerde ram die bij de cavias zit (zijn vrouwtje is afgelopen zomer overleden) en dar wilde ik haar aan koppelen. Dat mannetje is een dwergje, erg lief, rustig oud en teer. Zij valt hem enorm aan, dus ik wil het hem eigenlijk niet aandoen dat er nog een vrouwtje bij komt, want dan vermoord ze hem denk ik. Hij amuseert zich goed met de caafs en kan daar in alle rust zitten en eten. Door het gaas heeft hij contact met de andere konijnen. Voor nu zit het vrouwtje dus apart, want ze had verschillende bijtwonden. Gelukkig had ik nog één konijnenhok niet verkocht, dus daar zit ze in. Wat mij stoort zijn 2 dingen. Ten eerste wil ik dat een konijn kan rennen, springen, graven etc. Dat kan dus niet in dat kleine hok. Dus ik probeer haar elke dag eruit te halen en even in een rennetje of in de stal te zetten. Maar wat ik vooral sneu vindt, is dat ze nu dus alleen zit, terwijl ze voorheen altijd samen heeft gezeten in een groep, al zo'n 5 jaar. Door het overlijden van verschillende nijnen en het houden van konijnen die hier regelmatig gedumpt worden, is de groepssamenstelling in de loop der jaren altijd wel goed gegaan, en het was altijd leuk om te zien dat ze zo goed samen leefden. Wat zouden jullie nu doen? konijn afgeven aan iemand die bv een gecastreerde ram heeft? Ik ben altijd huiverig om dieren weg te doen, je weet niet waar ze terecht komen. Ik kan er zelf geen konijn bijnemen, ik heb een ren waar nu mijn 5 nijnen en 3 caafs inzitten, en ik wil hen niet een stuk ruimte ontnemen.bovendien zouden de 2 konijnen dan maar weinig ruimte hebben. Daarnaast was de afspraak bij het bouwen van de ren, dat ik dan al mijn hokken weg zou doen, ivm de rommel overal. Dus ik kan kiezen: ofwel konijn wegdoen , ofwel houden en alleen laten zitten en zo vaak mogelijk loslaten. Wat zouden jullie doen?
Ik zou een goed huisje voor haar zoeken. Dat zou ik het eerlijkste vinden. Iemand met inderdaad een gecastreerd rammetje en dan op neutraal terrein bij jouw thuis of bij die ander koppelen. In het laatste geval zie je meteen waar ze terecht komt en hoe het gaat samen. Maar ik zou het wel ontzettend moeilijk vinden, omdat ik niet meer de 'baas' over haar zou zijn, maar al met al wel het eerlijkste.
ik ga mee met emytje. mijn ervaring is dat je die voedster nooit meer terugkrijgt in de groep. het ontnemen van ruimte vind ik not-done, dus dat is geen optie. mocht je geen geschikte nieuwe eigenaar vinden kan je haar altijd nog bij een konijnenopvang aanbieden.
Ik sluit me hier ook bij aan. Als het eenmaal fout is gegaan dan wordt het heel moeilijk. Het is alleen wel een moeilijke tijd zo vlak voor de grote vakantie.
en ik wil haar absoluut niet naar een konijnenopvang doen. over kleine ruimtes gesproken. Daar staan (binnen)kooien vol konijnen. Ze hebben geen tijd en ruimte om konijnen los te laten daar, dus misschien zit t konijn dan wel jaren in dat hok als hij niet gekozen wordt. Ik denk dat ik eens een oproepje op bokt ga zetten
Manou
Geplaatst: 26-04-10 12:12
Een voedster die zo lastig van karakter is zou je kunnen laten castreren, als ze die hormonen kwijt is kan dat helpen, hoewel het geen garantie is.
Ik volg al een tijd wat verschillende sites en weblogs van konijnenopvangen en in het algemeen zitten de meeste konijnen maar enkele weken, soms zelf maar een paar dagen in de opvang en maar een enkeling langer.
je kan je nijn ook aanmelden bij de opvang maar haar tot plaatsing gewoon bij jezelf thuis houden.
lonnie
Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-10 13:53
Manou schreef:
Een voedster die zo lastig van karakter is zou je kunnen laten castreren, als ze die hormonen kwijt is kan dat helpen, hoewel het geen garantie is.
de voedster is zelf niet zo lastig maar wordt door de groep buitengesloten. ik denk dat icm mijn andere mannetje elke voedster te druk voor hem is. hij is echt ontzettend oud
@benangelique: dat zou ik wel eens kunnen doen, zal eens informeren hoe dat dan werkt
ik ga morgen eens bellen, misschien kan ik zelfs wel een vrouwtje koppelen bij mijn mannetje van hen, en dan deze teruggeven aan hen zeg maar, als een soort ruil