Hoe krijg ik mijn hamstertje handtam?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_AB_

Hoe krijg ik mijn hamstertje handtam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:32

Naar aanleiding van mijn andere topic [BB] Cavia, hamster of toch maar n konijn? heb ik besloten voor een hamster te gaan!
Inmiddels heb ik Guinness ( ja, inderdaad vernoemd naar het biermerk ;) ) sinds een paar dagen.
Helaas is ze heel bang en maakt allemaal boze geluidjes als ik haar wil oppakken.
Ik weet dat ze hier nog moet wennen, maar ik vroeg me af of jullie nog tips hebben om haar tam te krijgen!
En verder vraag ik me af of hamster walnoten mogen eten, Weet iemand dat toevallig?

Alvast bedankt!!

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:18

Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik zou in het begin alleen je hand in het hok leggen, hamster laten snuffelen (kan knagen om smaak te proeven, bij mij nooit gebeten)
en dit gewoon langzaam opbouwen, tot hij een keertj eover je heenloopt.
Zou er geen voer op leggen of snoepjes want dan hapt ie volgende keer ws. wel als je er niks op hebt liggen.
Gewoon rustig opbouwen en dan langzaam gaan aaien als hij dit accepteerd, of een vuist maken en laten snuffelen nogmaals.
Zo langzaam opbouwen en dan rustig aaien, en dan laat hij zich vanzelf wel pakken.
Zou in het begin alleen niet te lang oppakken :)

Walnoten geen idee eigenlijk, maar yoghurt/ kaas/ hondenbrokjes vind mijne erg lekker.

Susanne

Re: Hoe krijg ik mijn hamstertje handtam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:22

Mijn dwerg is echt een super beessie. Ik pak mijn hamster trouwens NOOIT op, wordt ze alleen maar bang van. Ik leg gewoon mijn hand in de kooi en Dinkie loopt er maar al te graag zelf op. Je moet ervoor zorgen dat ze zich niet bedreigd voelen, dus niet oppakken maar gewoon op je hand laten lopen.
Ik heb nog nooit bijters gehad, ze waren allemaal erg sociaal naar mensen toe en vinden het heerlijk als ze op mn hand mogen. Verder voer ik ze gewoon uit de hand.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 19:12

Oke, dank jullie voor de tips! Nu slaapt ze, maar vanacht hoorde ik dr in haar radje lopen!

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 22:28

Iemand anders nog goeie tips? :)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 22:33

Ik heb altijd goudhamsters gehad. Heb je een dwerg of een goud hamster?
Tam maken was bij mij nooit een probleem. Ik heb ze altijd gekocht als ze net bij de moeder weg mochten. Eerst even een paar dagen laten wennen, daarna rustig eten uit de hand voeren. Ik kocht altijd yoghurt* drops. Dat vonden ze altijd heerlijk! Steeds iets verder op je hand laten komen todat ie erop zit. Na een tijdje vast pakken en even in de hand houden. Bij mij hebben ze eigenlijk nooit gebeten of wat dan ook. Meestal liet ik ze even op de bank rennen en pakte ik ze daarna weer op. Gewoon alles heel rustig doen.

Succes en veel geluk met je hamster :j
Laatst bijgewerkt door Jeanine93 op 25-04-10 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 22:35

Dank je! Die yoghurt drops ga ik eens proberen! Net heeft ze al n tijdje over mn armen en in mn nek rondgelopen :)
Guinness is n Russische Dwerg!
Vriendinnetje van me heeft haar op exoknaag voor me gekocht :)

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 12:46

T gaat steeds beter! Net liep ze al uitzichzelf mn hand op! En heeft ze minstens n kwartier over me heen gelopen :)

Maargoed ik blijf tips en ideeen leuk vinden! ^^

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:07

Fijn dat ze al wat tammer wordt, veel plezier nog met haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:26

Ik zal je hamstertje niet te veel yoghurtsdrops geven. Deze zijn niet zo gezond voor je hamster. Het is ook betjer om je hamster geen kaas en yoghurt te geven. Je kunt beter kiezen voor gedroogt fruit en zonnepitjes, om als extraatje te geven. Walnoten mogen ze ook. Mijn hamsters zijn ook dol op ongepelde pinda's.

En verder doe je het wel goed denk ik. Gewoon rustig beginnen met je hand in de kooi te leggen met een snoepje erop. En dit zo langzaam opbouwen.

Mag ik ook vragen, wat voor kooi je hebt :o

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:30

Dank je voor de tips!

Ik heb uiteraard het Hamsterhotel bij de blokker gekocht, dat leek me nog vrij ruim voor een dwerghamstertje, maar ik kon niks kleiners vinden.! ;)

Nee, grapje! Ik heb via een vriendin een kooi gekocht, 30*60 en vrij hoog, geen idee hoe hoog, maar in iedergeval ruim genoeg voor hammie!
Binnenkort ga ik hangmatjes voor dr maken en takken in de kooi zetten zodat ze kan klimmen. Nu staat er een huisje, een loopradje en wc rollen in. Maar er komt dus nog van alles bij ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:42

haha ik schrok al.
Je hebt toch wel een een dicht radje? Vast wel :)
Let wel op wat voor takken je neemt ;)
Alleen takken van fruit bomen, en wilgenbomen zijn geschikt.