Cavia of toch een hamster? A u b hulp!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Cavia of toch een hamster? A u b hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:24

Afbeelding
Haai ! ik weet het niet mer..
Vandaar dit toppic.
Kleine voorsprong: Hamster

Maar dan hoor ik weer negatief en dan weer positief etc etc

VD Hamster
-Klein
-Schattig
-Makkelijk in verzorging
-Kan alleen

ND Hamster
-Soms te klein (Bijv je kan niet in de tuin gaan zitten met hem / haar op schot want als ze/hij gaat is ze/hij weg.
-Bijten ([Ik hoor vn mensen verhalen dat de ene dag ie heel lief was en de andere dag ie gillend in de trailies hing :?)
-Niet wakker overdag (Somige wel ,sommige wel hoor!!)
-Worden niet zo oud

VD Cavia
-Makkelijk op schoot , in de tuin met hekjes etc
-Groter dus makkelijker vast te houden.
-Overdag wakker (Altijd elke :P )
-Heb er ervaring mee

ND Cavia
-Niet alleen
-Poepen en plassen zo op je (Die vn mij dan :z )
-Zo schichtig (Ik probeerde em echt tam te maken maar hij rende maar weg!)
-Groter hok ( zo probleem nou ook niet maar ik hou van gezegde: Klein maar fijn :z )

Ik weet het niet hoor..
Ik wil gewoon:
Een dier waarmee ik af en toe kan zitten , niet te veel gezeur (Ja ik verzorg heus wel!) en die wel wat overdag wakker is (Ben altijd rond eind middag thuis)
En die niet te veel ruimte in beslag neemt..

Dat is alleen voor mezelf op me kamer maar als het bijv. 2cavia's met groot hok (Of hamster met groot hok :P ) dan kan dat ! Het is niet zo dat ik ruimte gebrek heb ;)

Mix van Cavia en hamster :+

Hihi naja weten jullie hier raad mee? A u b! Ook ervaringen (bijv. waarom een ND of VD van hamster/cavia niet zo is

I now niet alle ND zijn van alle cavia's of hamsters dit is alleen wat ik ervaren / gehoord heb :Y)
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 25-04-10 17:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Air

Re: Cavia of toch een hamster? A u b hulp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:27

Tja als je niet te veel ruimte er aan kwijt wil zijn is je enige optie een hamster. Maar ook daar moet een niet te klein hokje voor komen.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:29

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:33

xTinkertje schreef:
VD Hamster
-Klein
-Schattig
-Makkelijk in verzorging
-Kan alleen

ND Hamster
-Soms te klein (Bijv je kan niet in de tuin gaan zitten met hem / haar op schot want als ze/hij gaat is ze/hij weg.
-Bijten (Ik hoor vn mensen verhalen dat de ene dag ie heel lief was en de andere dag ie gillend in de trailies hing :?)
-Niet wakker overdag (Somige wel ,sommige wel hoor!!)
Mijn ervaring is; ze hebben geen enkele behoefte aan jouw bemoeienis, zijn absoluut geen knuffeldieren. Moeilijk tam te krijgen en echt tam worden ze nooit. Altijd 's nachts wakker en overdag nog humeuriger dan wanneer je ze 's nachts uit het hok haalt. Je hebt bij cavia als nadeel staan dat ze op schoot poepen, dat doen hamsters ook gewoon.
Zelf vind ik hamsters meer 'kijkdieren' dan knuffeldieren, wil je er mee knuffelen dan moet je geen hamster nemen

VD Cavia
-Makkelijk op schoot , in de tuin met hekjes etc
-Groter dus makkelijker vast te houden.
-Overdag wakker (Altijd elke :P )

ND Cavia
-Niet alleen
-Poepen en plassen zo op je (Die vn mij dan :z )
-Zo schichtig (Ik probeerde em echt tam te maken maar hij rende maar weg!)
Cavia's zijn heel sociaal, gemakkelijk tam te maken en als ze eenmaal tam zijn vinden ze het ook erg gezellig om bij je te zijn. Bovendien kun je hele gesprekken met ze voeren op 'fluitniveau'. Nadeel is idd dat je er twee moet hebben maar ook met z'n tween zijn ze leuk en gezellig en prima tam te krijgen.

Ik heb inmiddels heel wat jaren ervaring met zowel cavia's als hamsters, voor mij zou de keuze niet moeilijk zijn.
Ik heb je maar even gequote en daarin wat opmerkingen geplaatst.

Om je nog een extra optie te geven; muizen

VD;
- overdag wakker
- makkelijk tam te maken
- heel actief en gezellig
- bijten niet
ND;
- kunnen niet alleen
- het actieve kan ook een nadeel zijn
- klein

Ben benieuwd wat je gaat kiezen :)
Hoeveel ruimte heb je en wat verwacht je ervan behalve een half uurtje knuffelen op schoot?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:36

Ik heb vroeger wel een rat gehad was ook een leuk knuffeldier.. Moet je wel een vrouwtje nemen want mannetjes stinken.. :Y)

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:36

ik zal voor een cavia gaan :)

hamster zijn alleen s'nacht wakker als jij op bed lecht :S

als jij vaak thuis ben en vaak je cavia bij je hebt dan kan hij makkelijk alleen als jij bijna nooit thuis ben dan kan een cavai niet alleen :)
cavia zijn hele leuke dieren en ze worden snel tam :)
ik heb ook een cavia gehad alleen en dat ging super goed :)

ikzal wel in een hokje van een cavia een huisje of een buisje in lechen waar hij in kan slapen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:42

XTxGxTX schreef:

als jij vaak thuis ben en vaak je cavia bij je hebt dan kan hij makkelijk alleen als jij bijna nooit thuis ben dan kan een cavai niet alleen :)

ikzal wel in een hokje van een cavia een huisje of een buisje in lechen waar hij in kan slapen

Ja leten we jou ook in je slaapkamer stoppen en er alleen soms gezelschap laten hebben van een dier, maar nooit van een ander mens :j
Ik kan dan voorspellen dat je wegkwijnt.

Een mens kan geen cavia vervangen, een mens kan immers geen caviataal. Ik weet zeker dat een cavia(en een konijn ed.) veel gelukkiger samen is. Eerlijk gezegd vind ik het een basisbehoefte.

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:48

Ik heb beide. Eigenlijk al van jongs af aan, en per dier is gewoon een enorm verschil.
Niet per definitie dat alle hamsters zijn hetzelfde, en dit ook met Cavia's.
Heb nu in totaal 5 cavia's gehad, waarvan ik er nu nog 2 heb. (hebben elkaar opgevolgd en begon met een setje van 2)
Heel duidelijk verschillen.
De 1e was erg aanhankelijk en knuffelig, 2e hield er helemaal niet van en liet dit ook weten door wel eens te bijten (deze heb ik nogsteeds maar bijt niet meer, alleen niet gepakt willen worden) 3e knuffelig en 4e ook en 5e nu ook weer :j

Ook al vanaf jongs af aan hamsters gehad. Allen waren heel erg lief en vonden het heerlijk om lekker op je rond te rennen of te spelen in m'n kamer (afgezet uiteraard).
Wel een gehad voor tijdelijk via Knaagdierencentrum (komen bijna al onze dieren vandaan) om weer 'beter' te maken. Deze had 2 ontstoken ogen, 'gevochten', of eerder gegrepen door een kat. Deze had veel zorg nodig en beet dan ook waar mogelijk als je hem pijn deed (ogen zalven), maar meer dan logish.

Nu weer een nieuwe hamster (hamsters samen houden is zo goed als geen optie, alleen als ze echt van jongs af aan samen zijn wil er wel eens een koppel als uitzondering zijn..)
Heerlijk dier alleen erg schichtig, nu na een half jaar gad het al wat beter maar piest nog steeds wel eens van angst (en dat stinkt }:0 )

Maar voor mij blijven het toch altijd hamsters, dit omdat het verschonen minder tijd inneemt en ik ze gewoon veel leuker vind om naar te kijken.
Nemen niet de ruimte in van als cavia's, al heb ik ze toch in een gigantisch hok zitten welke prima op mijn kamer past!

ik zou dus in het rijtje van de hamster bij VD maken:
- gaat alleen, ipv kan alleen.
en bij ND:
een hamster kán bijten. als je hem goed handtam hebt en hem niet de eerst week meteen zo uit het hok sleurt, maar gewoon rustig aan laat wennen aan je dan is er een hele kleine kans dat dat diertje gaat bijten.. zijn geen killers ofzo :P
en overdag word mijne wel wakker hoor! als hij mij hoort :)
maar wat knuffelen betrefd, het kan wel maar ze zijn erg snel en bij vallen uit je schoot breken ze snel een rug.

als je dus wilt knuffelen heel veel zal ik toch voor een cavia gaan.

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:50

x_Marr schreef:
XTxGxTX schreef:

Ja leten we jou ook in je slaapkamer stoppen en er alleen soms gezelschap laten hebben van een dier, maar nooit van een ander mens :j
Ik kan dan voorspellen dat je wegkwijnt.

Een mens kan geen cavia vervangen, een mens kan immers geen caviataal. Ik weet zeker dat een cavia(en een konijn ed.) veel gelukkiger samen is. Eerlijk gezegd vind ik het een basisbehoefte.

Een cavia moet je niet alleen houden. Bij voorkeur met nog een cavia ipv konijn.
Wat x_Marr ook zegt, je bent zelf geen cavia, en een cavia heeft OOK behoefte aan soortgenoten, en zijn makkelijker te koppelen.

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:52

Als je overdag wilt knuffelen, zou ik toch voor de cavia gaan.

Heb er na jaren ook weer eentje: geweldig!! Heb hele gesprekken met dat beest en ruzie met de kids wie er mag knuffelen.
Hamsters heb ik ook gehad, maar vond het ronduit vervelend dat ze herrie gingen maken als ik wilde slapen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:53

Kan je ook asjeblieft een keer ophouden met iedere keer die openingspost veranderen? :roll: Laatst in een heel topic ook al een heel andere openingspost opeens en nu blijf je hem weer wijzigen, heel irritant.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:54

Ik heb zelf een Russische Dwerghamster: Candy <3
Ze is heel lief en ook wel bang aangelegd. Idd is ze pas laat wakker, maar ze is makkelijk wakker te maken.
Als je ze elke dag op een bepaalde tijd wakker maakt, worden ze vanzelf natuurlijk wakker rond die tijd.

Wat ik wil erg leuk vind is dat je veel leuke speeltjes hebt en dat dat niet duur is voor ze. Ook kan je makkelijk zelf dingen voor ze maken, je kan helemaal creatief zijn! Ik verander 1x in de 2/3 weken de hele indeling van de kooi.

Het nadeel van Candy vind ik dat ze als ze op schoot is overactief is... Maarja, daarvoor is het ook een dwerghamster!
Dat is wel iets wat je mee moet nemen vind ik.
Ook heb ik zo'n ren voor haar gekocht, maar ze is erg kooigericht. Dit is waarschijnlijk ook een deel oefenen, maar het liefst is ze in der kooi omdat dat vertrouwt is, een echte huismus! :o

Ik heb geen spijt van mijn beslissing, maar ik weet wel dat ik hierna geen hamster meer neem. Ik heb liever grotere dieren.

Heb je nog vragen of problemen als je je hamstertje heb, PBen mag natuurlijk altijd!! ;)

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:55

xTinkertje schreef:
Ik weet het niet hoor..
Ik wil gewoon:
Een dier waarmee ik af en toe kan zitten , niet te veel gezeur (Ja ik verzorg heus wel!) en die wel wat overdag wakker is (Ben altijd rond eind middag thuis)

je zegt hier nu toch wat je wilt? een dier wat overdag wakker is. dan valt de hamster dus af dus waarom dan een topic over keuze..?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:56

Kheb zelf alle kleine huisdieren gehad die je maar kunt bedenken, En persoonlijk vind ik de cavia heel storend om op schoot te hebben omdat ze het iedere keer weer elkaar krijgen om heel mijn schoot onder te plassen en te poepen. Ik vind dat echt verschrikkelijk. Alleen daarom zou ik al voor een hamster gaan.
Overigens is het allerleukste huisdiertje toch wel de tamme rat. Ben begonnen met 2 ratjes, heb er nu 7 en ik heb daar zoveel lol om. Ze zijn overdag wakker, zindelijk, sociaal, je krijgt er echt contact mee, ze kunnen uren op mijn schouder liggen slapen. Kortom, ideaal als je geen écht huisdier (lees: hond of kat ^^ ) kunt houden

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:56

_Maart_ schreef:
Ik heb zelf een Russische Dwerghamster: Candy <3
Ze is heel lief en ook wel bang aangelegd. Idd is ze pas laat wakker, maar ze is makkelijk wakker te maken.
Als je ze elke dag op een bepaalde tijd wakker maakt, worden ze vanzelf natuurlijk wakker rond die tijd.

Wat ik wil erg leuk vind is dat je veel leuke speeltjes hebt en dat dat niet duur is voor ze. Ook kan je makkelijk zelf dingen voor ze maken, je kan helemaal creatief zijn! Ik verander 1x in de 2/3 weken de hele indeling van de kooi.

Het nadeel van Candy vind ik dat ze als ze op schoot is overactief is... Maarja, daarvoor is het ook een dwerghamster!
Dat is wel iets wat je mee moet nemen vind ik.
Ook heb ik zo'n ren voor haar gekocht, maar ze is erg kooigericht. Dit is waarschijnlijk ook een deel oefenen, maar het liefst is ze in der kooi omdat dat vertrouwt is, een echte huismus! :o

Ik heb geen spijt van mijn beslissing, maar ik weet wel dat ik hierna geen hamster meer neem. Ik heb liever grotere dieren.

Heb je nog vragen of problemen als je je hamstertje heb, PBen mag natuurlijk altijd!! ;)

Ohja, ze is bij mij dus heel zindelijk. Ze poept/plast nooit op mijn hand/schoot.
Ook heb ik een bakje met zilverzand/chinchillazand in der kooi staan, daar plast ze in. Dus de kooi blijft wel schoon.
Maar voorals Rusjes zijn erg makkelijk tam te maken.

En het is een kwestie van smaak en wat je ermee wilt doen, je moet weten: een hamster is geen knuffel!

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:57

hanneke1 schreef:
xTinkertje schreef:
Ik weet het niet hoor..
Ik wil gewoon:

je zegt hier nu toch wat je wilt? een dier wat overdag wakker is. dan valt de hamster dus af dus waarom dan een topic over keuze..?

Als je elke dag je hamster om 4 uur wakker maakt, wordt ze dat vanzelf, en is ze dus eind van de middag altijd wakker.
Alleen in het weekend moet je geduld hebben tot de middag...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:57

Mijn cavia zat met mijn konijn en die waren gek op elkaar <3
Maar die discussie is ontoppic

Ik heb nbu wel weer wat van de cavia maar vind het lastig omdat de één helemaal tegen cavia/hamster is en de ander helemaal voor en ik ben bijde :P

Hanneke1 : Oké bedankt! Nee niet super veel knufflen maar als ik bijv aan eind van de middag even oppak en ergens in zet even kijken wat aaien en thats it (Hw moet namelijk ook :+ )

En die wat wakker is dus gewoon tegen eind van de middag eventjes :P

@Christel : Ik dachtook al rat maar en dan bezorg ik me ouders de kriebels dus dat word um denk ik niet *D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:59

Je hebt cavia rassen die iets minder schichtig zijn. Van die gladharige met hele spitze neuzen zijn niet zo makkelijk tam te krijgen. Langharige, borstels of teddy's/rexen zijn van zichzelf al rustiger (en vaak iets groter).

ik heb altijd cavia's gehad, ook hamsters, maar die bijten ...(zullen vast wel uitzonderingen bestaan...)

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:59

Citaat:
Als je elke dag je hamster om 4 uur wakker maakt, wordt ze dat vanzelf, en is ze dus eind van de middag altijd wakker.

En daarmee stoor je het natuurlijke ritme, en waarom? Omdat je het zelf leuk vind om te knuffelen. Als je voor zo een dier kiest wacht dan gewoon tot 9 uur/10 uur..

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:03

hanneke1 schreef:
Citaat:

En daarmee stoor je het natuurlijke ritme, en waarom? Omdat je het zelf leuk vind om te knuffelen. Als je voor zo een dier kiest wacht dan gewoon tot 9 uur/10 uur..

Daar heb je helemaal gelijk in. Dat is zo.
Maar dan komen we ook weer uit op het eindeloze discussiepunt dat een knaagdier in een kooitje ook niet natuurlijk is....
Ieder zo z'n eigen ding.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 18:04

O en het viel me op dat het allemaal zo dure hokken zijn :o
Cavia hok heb ik thuis
Als ik voor hamster zou kiezen kan die daar ook in ?
(Tijdelijk)
Voor cavia heb ik dus al hok vandaar voor hamster die vraag
Het is een best hoog envooral lang hok

hanneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:05

O, en vergeten te melden:
Er is onderzoek naar gedaan, en een hamster dat overdag gestoord word in zijn slaap leeft minder lang.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:05

Een cavia hok is niet voor niets een cavia hok, een hamster past tussen die spijlen door ;) Maargoed dat kon je zelf ook wel bedenken lijkt mij..

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:06

xTinkertje schreef:
O en het viel me op dat het allemaal zo dure hokken zijn :o
Cavia hok heb ik thuis
Als ik voor hamster zou kiezen kan die daar ook in ?
(Tijdelijk)
Voor cavia heb ik dus al hok vandaar voor hamster die vraag
Het is een best hoog envooral lang hok

Waaschijnlijk niet. De meeste tralies voor een cavia staan verder uit elkaar dan voor een dwerghamster.
Goudhamster zou misschien kunnen dat weet ik niet.
Bij een dwerghamster moet de tralieruimte niet groter dan 1 cm zijn, want dan is ie weg!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:06

Ik zou zeker voor een cavia gaan. Maar ik ben sowieso helemaal gek van cavia's dus ik ben partijdig. :+ Het zijn ontzettend leuke en grappige dieren. Ze zijn gezellig en ze gaan makkelijk op schoot al doe ik er wel een handdoek onder. Ze hebben nog nooit geplast als ze uit het hok gehaald werden maar voor de zekerheid gebruiken wij een handdoek. En ik vind sociale dieren leuker dan dieren die liever alleen zijn. Cavia's zie je echt met elkaar optrekken en met elkaar communiceren enzo en ik vind dat gewoon gezellig. :D En ze zijn gewoon overdag actief en dat vind ik veel leuker dan dieren die je nooit ziet omdat ze de hele dag in hun holletje/huisje zitten. Maar succes met je keuze!