mijn haan, normaal SUPERtam en eigenlijk altijd heel lief, is nu de laatste week ineens erg agressief geworden... hij heeft mij 1x aangevallen en mijn nichtje van 8 al 4x.... ik heb telkens water over hem heen gegooid, maar hoe moet ik hem daarvoor straffen, het water schrikt hij wel van, maar toch doet hij het de volgende keer weer... ligt dit aanvallen aan de tijd van het jaar en komt het nog goed of zal het alleen erger worden? mijn ouders willen hem naar de buurman brengen die hem dan slacht, maar ik wil toch eerst weten of dit echt agressie is of het door de tijd van het jaar komt ofzo...
ik denk tijd van het jaar..... kipjes zullen wel richting broeds gaan!
ZiekieLove
Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-10 21:12
oke, als het dat is wacht ik het liever af..het is natuurlijk vervelend voor mijn nichtje maar ik vind het zonde om hem te laten slachten..het is altijd een superlief beest geweest dusja...(A)toevallig heb ik er al 3 kuikens van lopen;)
Hoe oud is je haan nu?? Ik heb het nl. ook gehad met een haan en bij hem ging het echt niet over, werd eerder erger. Uiteindelijk heb ik hem af laten maken.
En wat nu als je hem optilt en even vasthoud? Hanen vechten met elkaar met hun poten, misschien helpt het om hem een tik te geven met je voet? Dus niet de haan de lucht in schoppen, maar een flinke tik moet hij kunnen hebben.
Anoniem
Geplaatst: 24-04-10 23:15
Helaas is het met de meeste hanen zo, dat als ze eenmaal met aanvallen beginnen, dat ze hiermee door zullen blijven gaan. Het wil heel soms wel overgaan, maar dit zijn wel de uitzonderingen helaas... Wat een wat banketstaaf manier is, is hem direct na het aanvallen op te pakken en een halve minuut op de kop te hangen.. al vind ik deze manier niet echt diervriendelijk, hij werkt wel. Succes ermee! Anders zou ik hem even een tijdje in een hok houden met zijn hennetjes
Ooh oke... hoop wel dat het overgaat bij hem(A) hij is nu 2! ik kan hem wel gewoon optillen en als je hem hebt is hij op zich zo wel lief, hij pikt je niet oid.. hij bleef mn nichtje gister aan het aanvallen tot ik de hele waterbak over hem heen gooide en daarna moest ik hem nog bij mij weghouden met de bak voor zn hoofdxD vind het echt jammer dat hij dit ineens doet... als het de tijd van het jaar is, hoelang zou het dan nog mogen duren dat hij dit gedrag vertoont?
Dat zou ik zo niet kunnen zeggen.. Ik denk zelf nog best wel lang, omdat kippen het gehele jaar eieren leggen. Ze laten dekkingen eigenlijk het hele voorjaar wel toe, maar dat ze ook nog in de zomer of zelfs herfst gedekt worden is geen uitzondering meer. Ik denk dat hij deze hele tijd zijn hennetjes/'territorium wil verdedigen.
Nessah
Geplaatst: 25-04-10 11:54
Is niet meer dan logisch.. Onze hanen zijn nu agressief. Het is de tijd van het jaar, ze willen de hennen beschermen.. Zeker nu ze ook broeds worden en weer aan de leg zijn.
Heeft echt geen zin om water te gooien naar hem. Het is gewoon natuurlijk gedrag wat je niet afleert. Na de zomer is hij weer tam, dat zal je zien.
Als je het echt niet wilt dat hij zo doet, moet je hem apart zetten. Als hij geen hennen heeft, heeft hij niets te verdedigen. Als het normaal een tamme haan is zal hij zijn territorium ook niet echt verdedigen. Het komt dan echt door de hennen. En dan zet je hem na de zomer weer bij de hennen, als ze niet meer leggen.
Sja, dat zijn hanen.. Zodra ze een beetje ouder worden gaan ze de hennen verdedigen. Wij hebben zo'n 40 hanen op dit moment en de helft vertoont precies hetzelfde gedrag nu. Het ligt ook een beetje aan het ras. Kans is wel dat als je doorfokt met deze haan dat de nakomelingen dit ook doen. Je kan ook er voor kiezen om een ander ras aan te schaffen, er zijn zat rassen die dit niet doen.
Vaak is het, hoe makker de hennen hoe feller de hanen.
Water en op de kop hangen zou ik dus niet doen. Dat laatste is niet echt diervriendelijk ook.. Het is natuurlijk gedrag.
Ooh oke dan weet ik in elk geval dat het wel goed zal komen..
hij is een zijdehoender, normaal is dat volgens mij een rustig ras...tenminste, heb nog een haantje(komt ook uit hem, van vorig jaaR)die is ook ontzettend rustig, uit het nest van 2 jaar geleden is wel een agressieve haan gekomen, die heb ik aan een vriend gegeven maar was na 2 maanden niet meer bij te komen, die hebben ze laten slachten...misschien dat het dus idd kan doorfokken... achja, ik wacht het gewoon af.
het met water gooien deed ik eigenlijk puur zodat die van mijn nichtje weg ging, zij schrok zich natuurlijk rotxD
Wij hebben onze zijdehoen haan naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. Hij vertoonde het zelfde gedrag als die van jou. Hij was super tam. Zat zelfs op de schouder bij mijn zoon. Ging mee naar school en kwam in de keuken. Helaas viel hij in het voorjaar de kinderen in eens aan en ging zelfs voor de honden niet meer aan de kant. Om te voorkomen dat er serieuse ongelukken gingen gebeuren, heeft hij nu zijn schepper ontmoet. Jaamer, maar helaas.
Oh haha ja dat snap ik wel.. ik doe hem nu even in een hok als mijn nichtje met de kipjes en de pony bezig wilt zijn... hij heeft mij niks meer gedaan, maar ik pas er wel mee op want vertrouw hem neit helemaal, hij begint wel al brutaal tegen de pony te worden en vliegt daar soms ook op de benen af, is alleen wel snel weer afgelopen:P(A)