konijn boos en knorrig??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Luf_Midnight

konijn boos en knorrig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:42

ik heb een vraagje over mijn hangoordwerg..

2 weken geleden heb ik hem laten castreren zodat hij binnenkort kan gaan samen wonen met mijn voedstertje
ram is nu 1,5 oud ongeveer, in al die tijd dat ie niet gecastreerd was is hij nooit lelijk tegen me geweest, ook niet in ze hok, kon hem makkelijk pakken kwam zelf naar me toe en lekker bij me zitten om geknuffeld te worden.

echter is hij sinds een paar dagen overdag heel erg boos, als ik me hand in ze kooi stop om hem te aaien, er uit te halen of wat lekkers te geven gromt ie en soms probeert ie te bijten als ik me hand niet uit de kooi haal.

hij heeft een omgebouwde tv kast als hok met 2 zeer ruime verdiepingen en komt elke dag uit ze hok, dit is altijd s'avonds en dan doet ie wel lief (alleen overdag niet)
hij eet en drinkt verder prima, ze wondjes van de operatie zien der prachtig uit, dus hij is absoluut niet ziek..
heb wel gehoord dat rammen dit soms hebben als ze ongecastreerd zijn.

wie heeft de oplossing,
hij zal over enkele weken gekoppeld worden met me andere konijn en dan krijgt ie der nog een grote ren aan,, zodat ze samen nog meer ruimte krijgen.

ook heeft ie veel speeltjes, zoals een biks bal en bal met een belletje en tunnel en brug van alles wat ik eigenlijk elke dag af wissel zodat ie met wat anders kan spelen.

overdag haalde ik hem ook vaak 1 of 2x uit ze hok om even lekker te rennen en te spelen, maar nu hij zo reageerd durf ik niet zo goed meer omdat ik niet weet waar het gedrag vandaan komt.

Faniek

Re: konijn boos en knorrig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:44

Dit hoor je zelden bij rammen en al helemaal als ze gecastreerd zijn hoor je het eigenlijk niet. Mijn vermoeden is zodra die binnenkort bij zijn dame zit zal het over zijn.
Hij mag na 2 weken gekoppeld worden, ik weet niet of je nog ergens op moet wachten?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:46

nee ik wilde alleen echt zeker zijn dat er geen lieve baby konijntjes kwamen :o is namelijk NIET de bedoeling.
voedster is nu zo'n 12 a 13 weken, maar al redelijk mans, is ze nog te jong of kan ik hier al rustig mee beginnen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:08

Pfoe, voor zover ik weet is de tijd 6 weken. Dus dan zou ik nog even wachten als ik jou was.

Edit: bij onze konijnen, cavia's, honden, paarden en schapen was het in ieder geval altijd 6 weken, en ook niets korter.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:31

Na twee weken zijn ze als het goed is niet meer vruchtbaar, maar het echte rammengedrag is na 6 weken na castratie weg. Ik heb mijn ram en voedster met ongeveer 5 weken gekoppeld.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:17

Na 2 week zijn ze niet meer vruchtbaar, je kan altijd iets langer wachten. Dan weet je het zeker.
Mijn konijn was ook aan het knorren en grommen, toen kreeg ie een vriendinnetje en was het over.
DUs ik denk dat als hij gekoppeld is het wel minder word

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:19

mijn DA zei dat ik 4 weken moest wachten met koppelen na de castratie.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:36

Dat kan kloppen omdat het gedrag na 2 week nog niet weg is, maar hij is na 2 week niet meer vruchtbaar

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:37

nou, ben inmiddels een jaar later maar het gedrag is nog niet weg hoor :P hij springt er nog steeds regelmatig bovenop :D

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:47

bij mij is het andersom :P
Het vrouwtje springt op het mannetje (mannetje gecastreerd :P)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:51

LiSSy schreef:
nou, ben inmiddels een jaar later maar het gedrag is nog niet weg hoor :P hij springt er nog steeds regelmatig bovenop :D

Dit kan ook rang orde bepaling zijn :)

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:23

Ik heb van mijn DA gehoord dat konijnen rond 4 weken nog steeds vruchtbaar kunnen zijn. Ze hebben laatst klant gehad die dus met 4 weken koppelde en toch nog met nestje zat.

Hij adviseerde mij 5 weken aan te houden, evt nog langer, maar iig niet korter.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:31

Met 2 weken zijn konijnen onvruchtbaar, ivm de hormonen zou je inderdaad nog kunnen wachten met zo'n voedster.
Ik heb een opvang koppel altijd na 2 weken, net als alle andere opvangcentra en er komen absoluut nooit jongen van. De desbetreffende voedster van de post hierboven zal dus of door een andere ram gedekt zijn of de dierenarts is wat vergeten. Want ik heb hier succesvolle dekkingen gehad 2 weken na castratie, lees er knorrend achterover afvallen, maar jongen kwamen er absoluut niet van en dan heb ik toch zeker meer dan 100 rammen gekoppeld na 2 weken en mijn collegaopvangen nog veel meer. Twee weken is veilig 100%.