Help ! wat heeft mijn dwergpincher ??? (filmpje)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Help ! wat heeft mijn dwergpincher ??? (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:40

Wie weet wat mijn dwergpincher mankeert ?
Vanmiddag als mijn DA er is, gaan we er naar toe, maar ondertussen wil ik vast weten of meer mensen dit hekennen.
Ze heeft het al 1 keer eerder gehad, maar toen was het na een vechtpartijtje met de vlinderhond.
Gisteren heeft ze om 6 uur nog aan de keukentafel staan springen , dus toen was er nog niets aan de hand, en 2 uur later had ze weer hetzelfde als wat ze een paar maanden geleden had, alleen is er nu niets gebeurd.
Ze loopt heel de tijd met haar kop omhoog, ze zwalkt met haar achterhand, als ze moet plassen en ze gaat op haar hurken zitten, dan valt ze om, ze ligt heel de tijd "recht" in haar mand terwijl ze zich normaal helemaal oprolt.
Gisteren schreeuwde ze ook een keer toen mijn man haar aaide.
De vorige keer dacht de DA aan een kneuzing van het ruggemerg, omdat ze misschien door de vechtpartij ongelukkig op haar rug terecht gekomen was, maar gisteren is er niks gebeurd.
Ik zelf denk misschien aan een hernia of een hersenbloeding, maar misschien dat iemand van jullie het herkent.
Hier is het filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=L9kSOcZU3ZE

Odysseus

Re: Help ! wat heeft mijn dwergpincher ??? (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:43

Het klinkt als een tia (kleine hersenbloeding). Onze hond heeft het ook gehad.

Hoe oud is ze?

Wij kregen de tips van onze DA om de tijd te overbruggen tot hij beschikbaar was:
Haar in een rustige, donkere omgeving leggen. Zorgen dat ze voldoende water heeft.
Verder afwachten.

Als de hond binnen 24 tot 48 uur opknapt is er vrijwel geen blijvende schade. Onze hond is binnen 1 dag weer helemaal de oude geworden.
Wel kreeg ze vanaf die tijd harttabletten en vochtafdrijvers, om zo een volgende tia te voorkomen. Ze was 13 toen ze de tia kreeg en is uiteindelijk 15 geworden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:44

Pfoe, lastig zeg. Ik denk inderdaad ook óf een hersenbloeding, óf een soort van epileptie, óf iets in de zenuwen oid, die misschien beklemd raken?
Ben eens benieuwd wat de dierenarts zegt.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:46

Ze is net 8 jaar geworden.
De vorige keer dat ze het had, is het ook uit zichzelf over gegaan na een dag of 2 -3
Ze heeft er toen ook niks aan overgehouden.
Hoe hebben ze het bij jou hond geconstateerd, dmv een MRI ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:48

Nee, eigenlijk meer op basis van de symptomen.
MRI is een duur grapje, en eigenlijk heb je er niks aan. Ja dan kan je een dag later zeggen: Hij had een hersenbloeding. Maar imo heeft het niet zo heel veel meerwaarde.

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:49

epelepsie lichte vorm?? als ze dit al eendere heeft gehad en dan met tusen pose kan dit goed zijn.
of lichte hernia maar dan zou ze ook pijn moeten hebben

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:51

Mijn chihuahua heeft hetzelfde gehad als jou hondje nu,bij hem bleek het een ontsteking in zijn ruggemerg te zijn en een kleine tia.
Hij heeft toen wekenlang aan de antibiotica gezeten.Nu gaat het wel weer goed.Maar als we langer met hem lopen als normaal,gaat hij weer zwalken,en mank lopen.
Bij hem is er dus wel schade ontstaan,alhoewel hij toen pas 3 jaar was.
Veel beterschap en sterkte met je hondje!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:52

solina schreef:
epelepsie lichte vorm?? als ze dit al eendere heeft gehad en dan met tusen pose kan dit goed zijn.
of lichte hernia maar dan zou ze ook pijn moeten hebben

Maar een epileptiche aanval duurt toch geen 2 tot 3 dagen ?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:53

WouOele schreef:
Mijn chihuahua heeft hetzelfde gehad als jou hondje nu,bij hem bleek het een ontsteking in zijn ruggemerg te zijn en een kleine tia.
Hij heeft toen wekenlang aan de antibiotica gezeten.Nu gaat het wel weer goed.Maar als we langer met hem lopen als normaal,gaat hij weer zwalken,en mank lopen.
Bij hem is er dus wel schade ontstaan,alhoewel hij toen pas 3 jaar was.
Veel beterschap en sterkte met je hondje!

Ik wordt niet echt vrolijk van al de berichten hier |(
Een onsteking zou kunnen, maar komt die binnen 2 uur opzetten ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:54

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:55

Ik wordt niet echt vrolijk van al de berichten hier |(
Een onsteking zou kunnen, maar komt die binnen 2 uur opzetten ?

Bij mijn chihuahua kwam het ineens,zou liep die nog normaal,en zou begon hij te zwalken...
Maar duimen dat het bij jou hondje mee valt :(:)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:01

Als ik het zo zie op het filmpje zou ik zeggen dat het een vorm van epileptie is.
Omdat dit de tweede keer is in een paar maanden tijd.
Laat de da er naar kijken en laat eventueel het filmpje zien zodat hij ook kan zien wat er gebeurd.
Medicijnen krijgt hij er dnek ik niet voor als het epileptie is omdat het te weinig gebeurt.
Mijn kat heeft het ook alleen dan erger maar niet vaak en krijgt ook geen medicijnen.
Pas als het meerdere malen per maand gebeurt krijgt hij medicatie daarvoor.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 14:02

meisje2000 schreef:
Als ik het zo zie op het filmpje zou ik zeggen dat het een vorm van epileptie is.
Omdat dit de tweede keer is in een paar maanden tijd.
Laat de da er naar kijken en laat eventueel het filmpje zien zodat hij ook kan zien wat er gebeurd.
Medicijnen krijgt hij er dnek ik niet voor als het epileptie is omdat het te weinig gebeurt.
Mijn kat heeft het ook alleen dan erger maar niet vaak en krijgt ook geen medicijnen.
Pas als het meerdere malen per maand gebeurt krijgt hij medicatie daarvoor.

Ik hoef het filmpje niet te laten zien, want ik neem de hond zelf mee, dus dan kan hij het zelf zien en ze loopt al sinds gisterenavond zo, dus het is niet af en toe een keer, maar zo loopt ze heel de tijd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:27

ik denk dat ie een hernia heeft...

rug of nek hernia..denk ik hoor,ben benieuwd wat de DA zegt straks.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:15

Voor mijn gevoel is het geen hersenbloeding/tia. Het kopje wordt gewoon recht gehouden en wordt 2 kanten uit gedraaid.
Het lijkt een beetje een gedeeltelijke verlamming van de linker achterpoot te zijn, die poot ontziet het hondje veel en lijkt af en toe ook zonder dat het hondje er erg in heeft te bewegen (trekt hem even op). De voorzijde van het hondje lijkt me beter te bewegen. Hernia zou kunnen, dan denk ik eerder in de rug dan in de nek. Of een verschoven (rug)wervel of ontsteking in dat gebied.
Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:01

hoe is het inmiddels met je hondje?
wat zei de dierenarts?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:05

Ik ben ook benieuwd hoe het is met het hondje..
Hoe was het bij de dierenarts?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:09

Ik ben benieuwd wat je hondje heeft. Wij hebben hier ook een hond met een hernia, zij zwalkt soms ook zo met haar achterlijf en kan ook ineens door haar achterpootjes zakken. Plassen doet ze steeds vaker in huis, dus denk dat ze het niet op kan houden. Ze is 12 maar kan nog wel een paar jaar mee heeft de DA gezegd.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 22:11

Weer thuis van de DA, en ze heeft in ieder geval iets aan haar ruggemerg, maar het kan ook zeker een hernia zijn, maar om dat zeker te weten moet je een contrastfoto maken of een MRI.
Nadeel van contrastfoto is de kan s van 1 op 20 dat ze door het ruggemergvlies heenprikken en dat je hond dan dus definitief ophoudt met ademhalen.
Nadeel van een MRI zijn de kosten (600 euro) en dat je dan meteen moet beslissen of je haaar laat opereren, want anders is de MRI alweer te oud.
Maarja een operatie geeft geen garantie dat de klachten verdwijnen, dus de hond kan pijn blijven houden, hij kan mank gaan lopen, dus de vraag is, is het dat allemaal waard ?
We hebben nu pijnstillers gekregen, want zoals de hond nu is opereren ze haar zeker niet, dan moet ie het echt uitschreeuwen van de pijn, of echt verlammingsverschijnselen hebben, en zo erg is het nu nog niet.
Dus we kijken het gewoon even aan, de vorige keer is het ook uit zichzelf beter geworden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:13

wat je kan doen is zijn rug lekker warm houden,ik ken iemand met een stafford die had ook hernia's,die liep ook zo rond,en piepte ook als hij bewoog,en zij hield ze altijd heel warm,rode lamp op zijn rug en had een dekentje voor hem,zodat hij warm bleef...